Tom Hegedűs bemutatkozó kiállítása – 2011. április
Írta: Petrof Hajnalka Alkony | 2011. 04. 28.
 Kiállítást szervezni nem egyszerű feladat, kiváltképp akkor, ha „pályakezdő” képzőművész valaki. Számtalan szervezési feladaton kell átrágnia magát az embernek, meg kell osztania a figyelmét, és nem árt, ha egyéb területeken (pl. marketing, rendezvényszervezés stb.) is rendelkezik némi tapasztalattal.
Kiállítást szervezni nem egyszerű feladat, kiváltképp akkor, ha „pályakezdő” képzőművész valaki. Számtalan szervezési feladaton kell átrágnia magát az embernek, meg kell osztania a figyelmét, és nem árt, ha egyéb területeken (pl. marketing, rendezvényszervezés stb.) is rendelkezik némi tapasztalattal.Április 9-én, szombaton 20:00-kor Tom Hegedűs bemutatkozó kiállításán meggyőződhettek róla a kedves vendégek, hogy a fiatal művész képes volt megfelelni a fenti kritériumoknak (is). Jómaga, egy maroknyi csapat segítségével, cirka 24 óra alatt varázsolt a Bútorszalon Egyetemi Klub (BEK) barlang-falaira közel 250 képet.
A kiállítás három témát ölel magába. Az első teremben (BudapEST) fővárosunk különböző látványosságaival találkoztunk. Tamás művészetére általában is jellemző, hogy fényjátékaival már-már sokkos állapotot idéz elő a szemlélő(k)ben, ezeknek az alkotásoknak pedig pont ebben a fényjátékban rejlik a zsenialitásuk.
Tehát már az első teremben araszoltak a vendégek képről képre. Arcukon különbnél különb kifejezések jelentek meg, ahogy magukba szívták, emésztgették, majd elengedték a műveket.
A második terem (Pszichedelikus fényrobbanások) egészen érdekesen lett kialakítva. Talán elsőre nem tűnik a legszerencsésebb megoldásnak, hogy nem csak függőleges pozícióban lehet találkozni a képekkel, hanem gyakorlatilag planetáriumi felfüggesztésekben. A vendégeknek azonban ez nem okozott problémát, gyermeki izgatottsággal szemlélték a plafonra felfüggesztett alkotásokat. Egészen izgalmas volt hallgatni, ahogyan egyik-másik képről próbálták meghatározni, hogy mit is ábrázolhat, gyakran asszociáltak filmekre, zenékre. S talán pont az asszociációt elősegítendő, lassan felcsendült Tamás egyik kedvenc előadóművészének, Lisa Gerrardnak pár dala, mely egészen különleges atmoszférát kölcsönzött a kiállításnak. Mintha egy másik világba csöppentünk volna.
A harmadik terembe (Fantasy) lépve valóban egy új dimenzió kapui nyíltak meg előttünk. A legtöbb alkotást magába foglaló helységben egészen különleges módon fonódott össze a képregények egyedi ábrázolásmódja, a fantasy elemek eltúlzott karakterábrázolása, és a szépművészet finom ecset-/vonalhasználata. Már-már lehetetlen megemészteni ennyi látványt egyszerre.
Kiskoromban úgy képzeltem el a művészeket, mintha valamilyen idegenek lennének egy másik bolygóról és én magam sosem kerülhetek velük kapcsolatba. Ehhez társultak bizonyos belső tulajdonságok is, mint például, hogy csendesek, nem kedvelik a közösségi életet és még sorolhatnám. Amikor Tom egyik kedves barátja, Jozzy felállt a pódiumra beszédet mondani, egészen biztos voltam abban, hogy gyermekkori elképzelésem valójában csak az űrlény-teóriában tévedett, de a kitalált tulajdonságok akár valósak is lehetnek. Jozzy kedves szavakkal illette, mesélt a Művész Úrról, aki félszegen mosolygott, láthatóan zavarban volt, de egy mukkot nem szólt barátja monológja után sem. Pedig vártuk volna. Aztán kellemeset csalódtam: Tamás valóban nem szólt a közönségnek, de minden egyes csoporthoz odament, és válaszolt a kérdésekre, mesélt a képekről, az alkotás folyamatáról. Nos, ha nem is űrlényt, de egészen különleges embert ismerhetett meg az, aki levetkőzve gátlásait, odament hozzá, és mert kérdezni.
 S ha már szóba jött Jozzy, a jó barát, még egy eseményről be kell számolnom erről az estéről. Ugyanis nem csak egy kiállításra szólt a meghívó, hanem egy koncerttel összekötött vetítésre is, ahol a VJ szintén Tamás volt. Saját képeiből összeválogatott pszichedelikus látványcsomagot kaphattunk egy nagyszerű zenekar, a String Theory aláfestésével. A srácok egészen lenyűgöző zenészek, még az államat is otthagytam a nézőtéren. Amint megszólalt a zene, az első gondolatom (s vele együtt érzésem) csak ennyi volt: harmónia. Kétség nem fér hozzá, hogy egytől egyig kiváló tehetségek, s hogy mind megőrüljünk, a megszokott hangszerek (dob, basszus, szólógitár, szintetizátor) mellett megbolondítják a hangzást egy didgeridoo-val. Ez a fajta megoldás is vonzza az ember fülét, és lélekből játszanak, ami a közönséget is megmozgatja. Ehhez társul még a vizuális vonal Tamás képeivel, egyedi animációival, s ha a képek nem nyűgözték volna le eléggé a közönséget, immár egészen biztos, hogy mindenki jóllakott óvodás módjára botorkált haza, miközben az éjszakai Budapest színes fényei emlékeztették arra a művészre, akinek alkotásai egy kisfiú képregény-szeretetéből bontottak szirmokat, majd egy fiatal kezében fogalmazódtak szépművészetté.
S ha már szóba jött Jozzy, a jó barát, még egy eseményről be kell számolnom erről az estéről. Ugyanis nem csak egy kiállításra szólt a meghívó, hanem egy koncerttel összekötött vetítésre is, ahol a VJ szintén Tamás volt. Saját képeiből összeválogatott pszichedelikus látványcsomagot kaphattunk egy nagyszerű zenekar, a String Theory aláfestésével. A srácok egészen lenyűgöző zenészek, még az államat is otthagytam a nézőtéren. Amint megszólalt a zene, az első gondolatom (s vele együtt érzésem) csak ennyi volt: harmónia. Kétség nem fér hozzá, hogy egytől egyig kiváló tehetségek, s hogy mind megőrüljünk, a megszokott hangszerek (dob, basszus, szólógitár, szintetizátor) mellett megbolondítják a hangzást egy didgeridoo-val. Ez a fajta megoldás is vonzza az ember fülét, és lélekből játszanak, ami a közönséget is megmozgatja. Ehhez társul még a vizuális vonal Tamás képeivel, egyedi animációival, s ha a képek nem nyűgözték volna le eléggé a közönséget, immár egészen biztos, hogy mindenki jóllakott óvodás módjára botorkált haza, miközben az éjszakai Budapest színes fényei emlékeztették arra a művészre, akinek alkotásai egy kisfiú képregény-szeretetéből bontottak szirmokat, majd egy fiatal kezében fogalmazódtak szépművészetté.Ez a fajta különleges látásmód inspirálóan hat a külvilágra. Nincs olyan kép, ami mellett csak úgy el lehetne sétálni. Mindegyik olyan csatornába vezeti a szemlélőt, melyben újraértelmezi az őt körülvevő makro- és mikrokörnyezetet. Ha azt gondolnánk, hogy túl sötét, túlvilági az ábrázolásmód, mindig megjelenik egy fénynyaláb, ami nem enged elsüllyedni. Ha pedig mégis belemerülünk a komorabb mondanivalóba (mondhatni a felszínesbe), feltehetjük a kérdést magunknak: melyikünk nem ismeri önmagában ezeket a sötét képeket? Bizony léteznek még olyan művészek, akik által gyógyulhatunk, mert merik a külvilág felé közvetíteni azokat a képsorokat, amiket megélünk, csak valamilyen érthetetlen oknál fogva félünk tőlük. Talán ebben rejlik a zsenialitása, talán tényleg a biztos és bátor vonalhasználatban, s talán ez az egész nem is fontos. Fölösleges túlmagyarázni. Tom Hegedűs kivételes tehetség, akire még számtalan sikeres kiállítás és elismerő fejbiccentés vár a jövőben. Sok sikert hozzá!
A kiállítás május 9-ig megtekinthető a Bútorszalon Egyetemi Klubban (Budapesten a Dob utca és az Erzsébet körút sarkán) minden nap 17 órától egészen hajnalig, s ha ez nem lenne elegendő, a képek meg is vásárolhatók.