Michelangelo
Írta: Mezei Attila | 2011. 03. 29.

Mindezek után azt hiszem jogos lehet a kérdésem, hogy akkor ez most hogy is van? De mégsem teszem fel ezt a kérdést. Ennek pedig az az egyik egyszerű oka, hogy a könyv szöveganyaga nagyon jó. Tömör, de nem száraz, informatív és közérthető. Pont olyan, amilyennek az ember egy ilyen kiadványt elképzel. Röviden, gyorsan minden lényeges információt megtudhatunk belőle a művészről. A főbb művei mellett pedig még egyéb – kevéssé ismert – alkotásai is helyet kapnak.
A másik ok szintén egyszerű. A könyv egy világhíres művészről szól, akinek nevét – és legalább egy-két alkotását – mindenkinek ismernie kéne a világon. Művészete máig meghatározó, kikerülhetetlen, etalon. A Michelangelo általa készített szobrok, épületek, festmények – ha csak valami eget rengető nem történik – szinte a végtelenségig velünk maradhatnak eredetijükben.
Mindezek fényében elengedhetetlenül szükségesnek érzem, hogy a ma embere tisztában legyen azzal, ki is volt az a Buonarroti Michelangelo és „mit tett le az asztalra”. Erre a célra pedig kiválóan alkalmas ez a könyv. Nyomon követhetjük benne a művész pályafutását - születésétől kezdve egészen a haláláig. Az alkotók részletesen kitérnek minden fontos és meghatározó momentumra. Láthatjuk, hogy Michelangelo tanuló éveiben mikor, mely művésznél tanult; itt mely műalkotásokat készítette. Továbbá nyomon követhetjük, hogy nem kevéssé kalandos élete során merre „fújta a szél”, hogyan állt a Medici pápák szolgálatába, nekik milyen megrendeléseket teljesített, milyen remekművek kerültek ki a kezei közül.
Sajnos – akárcsak a sorozat többi kötetére jellemzően – itt sem ússzuk meg lapozgatások nélkül. Egy-egy műalkotásról néha öt-tíz oldallal hátrébb található képanyag, ami egy kicsit ronthat az összképen. Illetve van még egy apró – lehet, hogy csak nekem nem tetsző – dolog. A könyv végén „ömlesztve” találunk pár oldalnyi részletrajzot, ami szerintem egy kicsit kilóg a könyv szerkezetéből és leginkább úgy tűnik, hogy ellenpontozni kívánja a szobrászattal foglalkozó részt. Ettől függetlenül úgy gondolom, hogy a Michelangelo hiányt pótló darab, ott kéne lennie a könyvespolcon és nagyon jó alapnak szolgál, ha részletesebben meg akarunk ismerkedni a művésszel és munkásságával.