Az Indiai Klasszikus Zene Mesterei XI. (Trafó - 2011. március 19.)
Írta: Hegyi Zoltán Imre | 2011. 03. 28.

Ebből a gazdagságból kaphattunk ízelítőt március 19-én, a Trafóban. Ahol mintegy bemelegítésül megnézhettük magyar felirattal a Kalkutta zenéje című dokumentumfilmet. Az est jelentőségének remekül ágyazott meg a film, főleg mikor a színpadon megjelent Pandit Abhijit Banerjee, akinek játékát a dokumentumfilmben is megcsodálhattuk (ha valaki nem hallott még TARANG-ot, gyorsan pótolja: elképesztő világzenei-fúziós csoda), bárki számára nyilvánvalóvá téve, milyen nagyságrendű előadók koncertje várható.
Ahol aztán előbb Pandit Abhijit Banerjee és Somnath Roy vezetett be a Tála, a ritmus nyelvébe (a zenészek kérésére a program két fő elemének sorrendjét megcserélték). Pandit Abhijit Banerjee tablán és pakhawaj-on, a hindusztáni zene fő ritmushangszerein játszott, míg Somnath Roy a dél sokkal inkább népzenei hangszerén, a ghatam-on; mintegy a két nagy zenei hagyomány eszközeivel „párbajozva”. Az azért hamar kiderült, hogy a tabla jóval több-lehetőségű hangszer, mint a ghatam, viszont Somnath Roy extatikusabb előadásmódjával remekül egyensúlyban tartotta az előadást – méltó „ellenfele” volt Pandit Abhijit Banerjee világszínvonalú tabla-játékának.
A szünet után Pandit Abhijit Banerjee kíséretével Pandit Biswajit Roy Chowdhary sarod-játékát csodálhattuk, belemerülve a hindusztáni Rága hajlításokkal dallamot rajzoló, gazdag világába. Pandit Biswajit Roy Chowdhary többszörösen díjazott zenész, többek közt a „Művészetek Lovagja” Franciaországban, ahogy az est ismertetőjében olvasható róla: „…máig ő az egyetlen sarod-játékos, aki az ún. Jaipur-Atrauli Gharana kifinomult énekstílusát megszólaltatja hangszerén”. S az est lezárásaképp a harmadik részben immár Somnath Roy-jal kiegészülve a karnatikus zenei hagyomány is színpadra került, a dél Rága-világából kaptunk ízelítőt.
A harmadik sorban ülve nem meglepő módon csupa zenész között találtam magam, az indiai zene hazai előadói közül sokan jöttek el, és akit nem ismertem fel, az is zenésznek tűnt – elképesztő volt körbepillantva látni, milyen áhítattal adják át magukat az élménynek. Egyébként délelőtt tíztől az érdeklődőknek három órás workshopon magyarázták el az előadók a Tála és a Rága rendszerét, tömény „zenei bevezetést” produkálva - akár ebből a workshopból is lehetne vasárnap délelőtti műsor a Tiloson, biztos hogy a rádió elé ültetné az indiai zene szerelmeseit; ez a szombat egész napos zenei ünnep volt tehát a kíváncsiaknak.
A Tála, észak és dél ritmus-kultúrájának játékos párbaja után kíméletlen hindusztáni Rága-gyorstalpaló, s végezetül ízelítő a déli, a karnatikus Rágakultúra máshangulatú világából – s mindezt egyetlen este! Áttekintő jellegű zenei utazást varázsoltak nekünk az előadók India zenebirodalmának tájain, olyan zenetúrát, amit élvezhetett minden háttér-információ nélkül az is, akit csak a kíváncsiság csalt be a Trafó hamar hevülő, dugig rakott nézőterére.
Mert az este igazi nehezítő körülménye ez a könnyen hevülő, komoly klímaváltozásokat produkáló „játszó-tér” volt. A tabla, főleg a pakhawaj - de a sarod is, a maga fadúcos húrfeszítőivel - egyáltalán a természetes anyagokból készült hangszerek nem szeretik az ilyen erőszakos hőkülönbségeket, a játékosok finom elhangolódások ellen küzdöttek az egész este folyamán: hiszen a terem az első rész, a Tála ritmus-nyelvének bemutatása alatt alaposan „felizzott”, majd a szünet drasztikus átszellőztetése után a Rága, a dallam-nyelvének elénk tárása közben újfent.
Mégis, minden akadály ellenére ezek a világhírű zenészek minden manír nélkül egyszerűen „belakták” a színpadot – és mindennek ellenére sütött róluk, hogy jól érzik magukat ott, hogy valóban ez az életük, és bárhol a világon így ünnepelnék a zenét, ezzel az odaadással és alázattal. Ugyanakkor mindvégig gyermeki, ártatlan humorú, jókedvű kiszólásokkal a nézők felé, egymást, a zenésztársakat játékosan ugratva-provokálva voltak otthon az adott térben. Mintha nem egy budapesti alternatív játszótér deszkáin ültek volna a hangszereikkel, hanem egy szelet hamisítatlan Indiában, mintha Kalkutta egy színpadát emelték volna ide nekünk a téren és időn át, amit biztos ösztönnel visznek magukkal mindig az éppen aktuális „bárhová”, az éppen aktuális játszóhelyre. És erre a fajta hitelességre vevő volt a közönség is. Hálás közönség vagyunk, hagyjuk magunkat a téren és időn át utaztatni, pláne, ha ilyen varázslatos természetességgel, majdnem azt mondom: kíméletlenül „idegen-vezetnek” bennünket a zenében.
Jó, hogy ilyen kicsi lett a világ, mert eljöhetnek ide, és játszhatnak nekünk. Jó, hogy a saját „kisvilágunkban” akadnak olyan helyek, mint a Trafó, ahol rendre hallgathatjuk őket. Jó, hogy az indiai klasszikus zenének akadnak olyan fanatikusai itthon, mint a Tilos Rádiós Tóth Szabi, aki rendre ilyen csodálatos zenészeket hív meg. Olyan zenészeket, akik hazájukban és világszerte fesztiválok sztárjai, és mégis eljönnek a hívására és játszanak nekünk.
Varázslatos este volt, hígítás és kompromisszumok nélküli. Várom a következőt.
Előadók:
Pandit Abhijit Banerjee– Tabla, Pakhawaj
Somnath Roy – Ghatam
Pandit Biswajit Roy Chowdhary – Sarod