Wolfgang Amadeus Mozart: String Quintets (CD)
Írta: Galamb Zoltán | 2011. 02. 04.

Mozart szimfóniát például senki nem tud hitelesebben és több élettel megszólaltatni a Jaap Schröder és Christopher Hogwood vezette Academy of Ancient Musicnál, az operákat John Eliot Gardinernél és Nikolaus Harnoncourtnál, a vonós kamarazenét pedig a Salomon Quartetnél, hiszen tolmácsolásukban még az olyan közkedvelt, s épp ezért talán túl sokszor – és nem is mindig a legkiválóbban – eljátszott művek is friss élményt jelenthetnek, mint az Eine kleine Nachtmusik.
Amint arra az 525-ös Köchel-jegyzékszám is utal, ugyancsak a Kis éji zene korszakából, vagyis 1787-ből, Leopold Mozart halálának évéből származik a mozarti kamarazene csúcsaként számon tartott két vonósötös: a K515-ös C-dúr, valamint a K516-os g-moll kvintett.
Hangulatában mindkét darabot a Mozartra egyre inkább jellemző kétértelműség, a könnyedség és a keserűség közti ingadozás jellemzi – akárcsak Shakespeare némelyik különösen jól sikerült színművét, például A velencei kalmárt, a Rómeó és Júliát vagy épp a Hamletet.
Ami a zenei textúrát illeti, az öt szólam adta lehetőségek érezhetően serkentően hatottak Mozartra, aki a hangszerek és szólamok legkülönbözőbb csoportosításaival variálva színesíti az amúgy is tetszetős szövetet.
A funkcionális harmóniákban, akkordokban, terc- és szextpárhuzamokban gondolkodó építkezés mellett megfigyelhető a Gottfried van Swieten báró hatására és kérésére Bachtól és Händeltől eltanult kontrapunktikus formálás is, jóllehet szigorú imitációval e művekben nem igazán találkozhatunk. Különösen érdekes a dúr és moll hangnem között megfigyelhető különbözőség; az utóbbi érezhetően drámaibb hangütése, mely tendencia Mozart zongoraversenyeiben úgyszintén tetten érhető.
Még erőteljesebben polifonikus szövésű a két kései vonósötös (K593, K614), melyeknek különös zsenialitása elsősorban az akkoriban komponált vonósnégyesekkel összevetve mutatkozik meg.
A szerkesztés ugyan németesen szikár, takarékos, e művek tehát nem tobzódnak az új meg új motívumokban, mégis sikerül mindenekelőtt az érzelmekre, s nem az intellektusra hatniuk. Ezenkívül felfedezhető még bennük a más hangszerekre, például rézfúvósokra jellemző frázisok, valamint a népies dallamok beépítése a darabokba. Bármennyivel nehezebben is komponálta – állítólag – Mozart e kései műveit, a végeredmény, mint legtöbbször, most is tökéletes.
És ha már ennyire kiemelkedően jól sikerült műveket hallgatunk, melyekben a barokkból örökölt polifónia, valamint a bécsi klasszicizmus dallamossága és nagyúri eleganciája egyesül, legyünk maximalisták, s ne csupán valamely jó, hanem a fellelhető legjobb előadáshoz ragaszkodjunk: a Salomon Quartet hibátlan, a vonósötösök érzelmi mélységeit és intellektuális magasságait egyforma erővel elénk tárni képes felvételéhez.
Előadók:
The Salomon Quartet
Simon Whistler – brácsa
A lemezen elhangzó művek listája:
CD 1
1-4. String Quintet in C major K515
5-8. String Quintet in D major K593
CD 2
1-4. String Quintet in G minor K516
5-8. String Quintet in E flat major K614