Főkép Rubens (1577-1640) a flamand festészet egyik kiemelkedő alakja, akinek sajátos stílusú, gyönyörűen kidolgozott festményei a művészettörténet legértékesebb alkotásai közé sorolhatóak.
Számos történelmi és vallási témájú műve mellett népszerűek még a mitológiai jeleneteket, szereplőket ábrázoló képei is, továbbá életének utolsó szakaszában készített, a hétköznapokat megideologizált jelenetei is.

Rubens többnyire többszereplős kompozícióin a megdöbbentő részletességgel, aprólékos munkával felépített alakok és a ragyogó környezet lehengerlően látványos és monumentális egységet alkotnak.
A festményeken szereplő valós történelmi személyek és a képzelet szülte teremtények egyaránt valósághűen kidolgozottak, ám mégis kissé eltúlzottak, szerepük szerint szimbolikus jelentőséget is sugallnak. A festmények a barokkra oly jellemző pompában ragyognak és a stílusnak megfelelően kellő dinamizmussal, heroikussággal, pátosszal rendelkeznek.

A Kossuth Kiadó sorozatának soron következő darabjában a szokásos útmutató értelmezések mellett megcsodálhatóak Rubens legismertebb remekművei is.
Sajnos azonban amíg néhány legutóbbi kötetben nagyon dicséretes módon nem osztotta meg az oldaltörés a műveket, itt több helyen is tapasztalható ez a hiba, ami nem egy szép, ráadásul részletekben is gazdag festmény esetében és pont annak központi részét, vagy témáját érintve roppant zavaró jelenség és érthetetlen is, hiszen ha arra gondolunk, hogy a dupla oldalas reprodukciók helyett legfeljebb egy oldalt foglalhatnának el az alkotások, akkor talán még több remekművet is bemutathatnának a könyv hasábjain.

Másrészről viszont a sorozatnak továbbra sem célja a mindenre kiterjedő ismeretterjesztés, sokkal inkább afféle útmutatás, bevezetés a téma iránt érdeklődők számára.
Az albumot a fentebb felsorolt hibák, illetve kellemetlenségek ellenére is csak ajánlani tudom a barokk pompa szerelmeseinek és mindazoknak, akik szeretnének szert tenni e kivételes képességű és hatású művész munkásságával kapcsolatos alapismeretekre.
 
A kötetben szereplő képek listája:
Pásztorok imádása (Jézus születése) (1608)
Önarckép (1640)
Királyok imádása (1611)
A Szűz megkoronázása (1609-1611 körül)
A Szűzanya a kis Jézussal virágfüzérben angyalok között (1620 körül)
Levétel a keresztről (1612-1614 körül)
A töviskorona (Ecce homo) (1612 előtt)
Jupiter és Kallisztó (1613)
Római könyörület (1612 körül)
Vénusz és Adonisz (1614 körül)
Hódolata három gráciának (1614)
Ceres szoba (1615 körül)
Bacchanália (1615 körül)
Idős férfi feje (1609 körül)
Két szatír (1618)
A részeg Héraklész (1612-1614)
Hágár elhagyja Ábrahám házát (1615-1617)
Fiatalember portréja (1616-1617)
Fiatalember képmása (1616-1617)
Ferences szerzetes arcképe (1615-1617)
Önarckép feleségével, Isabella Brandttal (1610)
Albert és Nicolas Rubens (1624-1625)
Levétel a keresztről (1612)
Levétel a keresztről (1618)
A négy kontinens (1612-1614)
Lakoma Simon, a farizeus házában (1620)
Fuvarosok (1620 körül)
Oroszlánvadászat (1621 körül)
Charles de Longueval portréja (1620 körül)
Perszeusz és Androméda (1620-as évek eleje)
Medici Mária portréja (1622-1625)
Medici Mária Pallasz Athéné alakjában (1622)
Medici Mária megkoronázása (1622)
A trónörökös születése (1622)
XIII. Lajos születése (1622-1625)
IV. Henrik halála és a régensség kihirdetése (1622)
A Föld és a Víz egyesülése (1618 körül)
Isabella infánsnő egyik udvarhölgyének portréja (1623-1625)
Anglia és Skócia egyesítése (1630 körül)
Héléne Fourment portréja (1630-1631)
A szerelem kertje (1630-1632 körül)
Szent Ildefonz látomása (1630-1631)
Szent Ildefonz-triptichon (1630-1632)
Az Utolsó vacsora (1631-1632)
Tájkép szivárvánnyal (1632-1635)
Üdvözlő köszöntés Fernando bíboros-infáns Antwerpenbe érkezése alkalmából (1634-1635)
A Ferdinánd-kapu (hátulnézet) (1634)
Janus temploma (1634)
Merkúr elhagyja Antwerpent (1634)
A Herkules-kapu (elölnézet) (1634-1635)
Bacchus (utolsó időszak)
Pásztorjelenet (1636-1640)
Tájkép Kimónnal és Iphigéniával (1630-as évek vége)