Ságvári György: Magyar uniformisok
Írta: Galgóczi Tamás | 2010. 10. 17.
„Fényes sok szép szerszám, vitézlő nagy szépség,
Katonatalálmány, új forma, ékesség,”
Ha egy kicsit is elmélyedünk Mohács és Világos között született versek és dalok szövegében, számtalan olyan kifejezéssel találkozunk, ami a hadakozáshoz, a katonáskodáshoz kapcsolódik, de jelentése mára feledésbe merült.
Ságvári György a Hadtörténeti Múzeum munkatársaként nem az elfeledett szavak magyarázatát gyűjtötte össze (bár meglepően sok közülük értelmet nyer az oldalakon), hanem a magyarság hadi viseleteit és uniformisait ismerteti időrendi sorrendben, a honfoglalástól egészen napjainkig, rengeteg korabeli festmény, rajz majd a későbbi koroknál már fénykép és tárgyi emlék felhasználásával.
A gazdagon illusztrált albumból kiderül: nem csupán a háborúskodás egyidős az emberiséggel, hanem a harcosok megkülönböztetésének igénye is a civilektől, amire már kezdetben is különféle jelvényeket, ruhakiegészítőket használtak.
Az is érdekes, hogy a középkor vegyes hadi viselete nem egyik pillanatról a másikra alakult át egyenruhává, hanem volt egy átmeneti időszak (kuruc kor), amikor kialakultak a magyaros viselet alapjai, előzményei.
Uniformisról, egyenruháról gyakorlatilag a XVII-XVIII. századtól beszélhetünk, ekkora a szembenálló hadseregek megnövekedett mérete nem tette lehetővé a hagyományos megkülönböztetést (zászló, színes szövetdarabok).
Ráadásul az új típusú hadviselés elengedhetetlen „kelléke” volt a fegyelem, amit viszont elképzelhetetlennek tartottak egyenruha nélkül.
Világos után a magyar csapatokat a Haditanács (folyamatosan változó) irányelvei szerint öltöztették, ebből az időszakból származó festményeken már a gyalogos ezredek is beazonosíthatóak, köszönhetően annak a színrendszernek, amit az akkori hadsereg használt.
Természetesen Európa a magyar huszárokat ismerte alaposabban, hiszen az örökösödési háborúkban ezek a mozgékony lovas csapatok minden fronton megfordultak. Ebből az időből származnak a Hadtörténeti Intézet és Múzeum első ruhadarabjai is.
Érthető módon a kötet kellő terjedelemben foglalkozik a huszárezredekkel, aprólékosan ismerteti a rangokat, az egyenruhák változását (minden tulajdonosváltás egyben színváltozást is jelentett), s az is kiderül, miről lehetett megismerni a különféle rangú tiszteket.
Érdekes nyomon követni, miként változott az „ideális hadi viselet”, hogyan jutottunk el az 1848-as gyalogsági uniformistól napjaink sivatagi terepen használatos ruhájáig.
Az albumban arról is szó esik, milyen különleges egyenruhák léteztek régen és ma, illetve mekkora problémát jelentett a rendszerváltáskor annak eldöntése, milyen hagyományokat vegyenek figyelembe a hadsereg újraöltöztetésekor.
A folyamatnak ma sincs vége, hiszen a kihívások és a társadalmi elvárások függvényében változnak az egyenruhák. Egyedül a ruházatot szabályozó előírások alapossága nem változik, az továbbra is kitér a gomboktól kezdve egészen a megfelelő hajviseletig.
Katonatalálmány, új forma, ékesség,”
Ha egy kicsit is elmélyedünk Mohács és Világos között született versek és dalok szövegében, számtalan olyan kifejezéssel találkozunk, ami a hadakozáshoz, a katonáskodáshoz kapcsolódik, de jelentése mára feledésbe merült.
Ságvári György a Hadtörténeti Múzeum munkatársaként nem az elfeledett szavak magyarázatát gyűjtötte össze (bár meglepően sok közülük értelmet nyer az oldalakon), hanem a magyarság hadi viseleteit és uniformisait ismerteti időrendi sorrendben, a honfoglalástól egészen napjainkig, rengeteg korabeli festmény, rajz majd a későbbi koroknál már fénykép és tárgyi emlék felhasználásával.
A gazdagon illusztrált albumból kiderül: nem csupán a háborúskodás egyidős az emberiséggel, hanem a harcosok megkülönböztetésének igénye is a civilektől, amire már kezdetben is különféle jelvényeket, ruhakiegészítőket használtak.
Az is érdekes, hogy a középkor vegyes hadi viselete nem egyik pillanatról a másikra alakult át egyenruhává, hanem volt egy átmeneti időszak (kuruc kor), amikor kialakultak a magyaros viselet alapjai, előzményei.
Uniformisról, egyenruháról gyakorlatilag a XVII-XVIII. századtól beszélhetünk, ekkora a szembenálló hadseregek megnövekedett mérete nem tette lehetővé a hagyományos megkülönböztetést (zászló, színes szövetdarabok).
Ráadásul az új típusú hadviselés elengedhetetlen „kelléke” volt a fegyelem, amit viszont elképzelhetetlennek tartottak egyenruha nélkül.
Világos után a magyar csapatokat a Haditanács (folyamatosan változó) irányelvei szerint öltöztették, ebből az időszakból származó festményeken már a gyalogos ezredek is beazonosíthatóak, köszönhetően annak a színrendszernek, amit az akkori hadsereg használt.
Természetesen Európa a magyar huszárokat ismerte alaposabban, hiszen az örökösödési háborúkban ezek a mozgékony lovas csapatok minden fronton megfordultak. Ebből az időből származnak a Hadtörténeti Intézet és Múzeum első ruhadarabjai is.
Érthető módon a kötet kellő terjedelemben foglalkozik a huszárezredekkel, aprólékosan ismerteti a rangokat, az egyenruhák változását (minden tulajdonosváltás egyben színváltozást is jelentett), s az is kiderül, miről lehetett megismerni a különféle rangú tiszteket.
Érdekes nyomon követni, miként változott az „ideális hadi viselet”, hogyan jutottunk el az 1848-as gyalogsági uniformistól napjaink sivatagi terepen használatos ruhájáig.
Az albumban arról is szó esik, milyen különleges egyenruhák léteztek régen és ma, illetve mekkora problémát jelentett a rendszerváltáskor annak eldöntése, milyen hagyományokat vegyenek figyelembe a hadsereg újraöltöztetésekor.
A folyamatnak ma sincs vége, hiszen a kihívások és a társadalmi elvárások függvényében változnak az egyenruhák. Egyedül a ruházatot szabályozó előírások alapossága nem változik, az továbbra is kitér a gomboktól kezdve egészen a megfelelő hajviseletig.