Vittorio Grigolo: The Italian Tenor (CD)
Írta: Galamb Zoltán | 2010. 09. 27.
 Megint egy isteni olasz tenor, aki új életet visz az operába? Engem aztán ne szédítsenek! A három tenor, igen. Ők tudtak valamit, de hol terem már manapság hozzájuk fogható tehetség, akiben ráadásul megvannak az igazán nagyoknál nélkülözhetetlen színészi képességek?
Megint egy isteni olasz tenor, aki új életet visz az operába? Engem aztán ne szédítsenek! A három tenor, igen. Ők tudtak valamit, de hol terem már manapság hozzájuk fogható tehetség, akiben ráadásul megvannak az igazán nagyoknál nélkülözhetetlen színészi képességek?Aki, ha csak színpadra lép, tündököl, s nem érdekes, hogy operában, szólóesten, televízióban, stadionnyi közönség előtt tartott jótékonysági vagy gálaünnepségen jelenik meg, hangjával, sármjával és puszta egyéniségével bizton lenyűgözi hallgatóságát.
És csodák csodája, létezik ilyen. A neve Vittorio Grigolo.
Girogolo egy Arezzo nevű toszkán történelmi városban született, majd Rómában nevelkedett, ahol egészen kis korától fogva tudatosan készült a zenei pályára.
Előbb a Sixtus-kápolna kórusában énekelt, majd tizenhárom évesen, még fiúszopránként, a Tosca pásztorának szerepében lépett fel – a nagy Luciano Pavarottival egy színpadon.
Az ígéretes tehetség huszonhárom esztendősen, minden idők legfiatalabb tenorjaként mutatkozott be a milánói Scalában, valódi világhírnévre azonban egy televíziós produkció, a La traviata zürichi élő közvetítésében tett szert.
Jóllehet többségében könnyedebb hangvételű operákban és szerepekben kezdett, Grigolo egyértelműen lírai tenor, kivételes drámai érzékkel.
Mi sem bizonyíthatná ezt jobban, mint a Verdi, Puccini és Donizetti jól és kevésbé ismert operáit felölelő repertoár, amelyhez időnként a német és francia operairodalom legfontosabb komponistáinak művei járultak hozzá.
Nem túlzás tehát azt mondani, hogy az ifjú tenor karrierje során beleáshatta magát mind a klasszikus, mind a romantikus operairodalomba, ennek eredménye pedig érzékletesen megmutatkozik a karizmatikus énekes előadásmódjában és hangja képzettségében is.
Első önálló lemeze a kizárólagosan olasz áriák széles palettáján keresztül mutatja be Grigolo rendkívül szuggesztív előadói stílusát és valóban lenyűgöző hangját.
Minden áriában, minden szerepben képes friss élményt nyújtani, mintha egy-egy opera ősbemutatóját hallanánk. Átélt érzelmek, kifejező líraiság, a sötét és világos tónusok egyaránt meggyőző erejű átadása jellemzi a fiatal tenor minden megnyilvánulását. Ehhez nagyszerű partnernek bizonyul a parmai Teatro Regio zenekara és kórusa, valamint a három meghívott szólista.
Igen, vannak még tehát csodák, s úgy tűnik, szép lassan kinevelkedik az operaénekesek egy ragyogó kvalitásokkal rendelkező nemzedéke, melynek Vittorio Grigolo egyik az vezércsillaga lehet.
Előadók:
Vittorio Grigolo – tenor
Orchestra del Teatro Regio di Parma
Pier Giorgio Morandi – karmester
Coro del Teatro Regio di Parma
Martino Faggiani – kórusvezető
Közreműködött:
Maria Cioppi – szoprán (15)
Luca Casalin – tenor (15)
Danilo Rigosa – basszus (10)
A lemezen elhangzó művek listája:
1. Guiseppe Verdi: Luisa Miller, „Oh! fede negar potessi… Quando le sere al placido chiaror”
2. Gaetano Donizetti: L’elisir d’amore, „Una furtive lagrima”
3. Guiseppe Verdi: Rigoletto, „Ella mi fu rapita!… Parmi veder lelagrime”
4. Guiseppe Verdi: Rigoletto, „Ma dove or trovasi la poveretta?… Possente amor mi chiama”
5. Gaetano Donizetti: La favorita, „Favorita del re!… Spirto gentil”
6. Giacomo Puccini: La Boheme, „Che gelida manina”
7. Giacomo Puccini: Gianni Schicchi, „Avete torto…Firenze e come un albero fiorito”
8. Giacomo Puccini: Le villi, „Ecco la casa… Torna ai felici di”
9. Giuseppe Verdi: Il corsaro, „Ah! Si, ben dite… Tutto parea sorridere all’amor mio primiero”
10. Guiseppe Verdi: Il corsaro, „Della brezza col favore… Si: de’ corsari il fulmine vibrar disegno io stesso”
11. Giuseppe Verdi: Un ballo in maschera, „Forse la soglia attinse… Ma se m’e forza perderti”
12. Giacomo Puccini: Manon Lescaut, „Donna non vidi mai simile a questa”
13. Giacomo Puccini: Tosca, „E lucevan le stelle”
14. Giuseppe Verdi: Il trovatore, „Ah! Si, ben mio”
15. Giuseppe Verdi: Il trovatore, „Manrico? – Che? – La zingara… Di quella pira”