Főkép

A Kossuth Kiadó Világhíres festők című sorozatából Claude Monet (1840-1926), a francia impresszionizmus egyik alapítója és talán legközismertebb figurája sem maradhatott ki. A keményfedeles könyvsorozat ezen darabjában leginkább a festményeké a főszerep, míg a művész élete ezúttal kissé háttérbe szorul.

Igazából nem is nagyon értem ezt a dolgot: nekem úgy tűnik, mintha a könyv két legfontosabb alkotóeleme, vagyis a reprodukciók és a leírás külön életet élnének és csak helyenként, egy-egy mű elemzésénél futnának össze a szálak. Példa erre a könyv eleje, ami a művész külsejével foglalkozik, ám ehhez képest ez az első olyan kötet, amely nem tartalmaz önarcképet, vagy fotót a szóban forgó személyről. Ha túltesszük magunkat ezeken az apróságokon, akkor azért maga könyv nem bizonyul rossz befektetésnek, hiszen mégiscsak az impresszionizmus legismertebb és legszebb festményeit csodálhatjuk meg benne.
 
Az eleinte szénrajzaival kereskedő Monet festő barátaival az 1860-as években közösen hozta divatba a plen air festészetet, vagyis a műhely mesterséges környezetéből a természetes közegbe szabaduló alkotási módot és indították útjára ezzel az impresszionista mozgalmat. Monet munkásságának legkülönlegesebb és legegyedibb darabjait pályája végén készítette: ekkor születtek meg sorozatképei, amelyek egy adott témát többféle módon, általában a környezeti változások függvényében ábrázolnak.

A művészt társainál is jobban foglalkoztatta a természet, a fényviszonyok, látásmódok folyamatos változása és rengeteg festményt készített egyazon épületről, vagy tájról a különböző napszakokban, ezzel is tulajdonképpen egyfajta útmutatót adva ehhez a művészeti stílushoz. Legismertebb ilyen jellegű művein tavirózsákat, szénakazlakat, valamint a katedrálist ábrázolt akár több tucatszor, eltérő színekkel és körülmények között, de ezek mellett egyedülálló tájképei is felbecsülhetetlen értékkel bírnak, hiszen életműve a modernkori festészet kialakulására is hatással volt. 

Ebben az albumban megfigyelhetjük ezen híres alkotásokat, a kevésbé híres korai műveit és mi is tanúi lehetünk, hogyan mutatnak a festő kedvenc témái eltérő napszakokban ábrázolva, továbbá nagyjából a szokásos módon megismerkedhetünk a mester műveinek kulisszatitkaival.
 
A kötetben szereplő képek listája:
Csónakvontatás, Honfleur (1864)
A chaillyi út a fontainbleu-i erdőben (1865)
A Szajna torkolata Honfleur-nél (1865)
Zöld ruhás hölgy (Camille) (1866)
Nők a kertben (1866)
Ebéd a szabadban (1866)
Virágzó kert (1866)
Vitorlások az honfleuri kikötőben (1866)
Nő kertben (Sainte-Adresse) (1867)
A reggeli (1868)
Madame Gaudibert portréja (1868)
A vízparton, Bennecourt (1868)
A La Grenouillére (1869)
A bougivali híd (1870)
A trouville-i kikötő bejárata (1870)
A Temze és a Parlament (1871)
Camille Monet az ablakban (1873)
Argenteuil-i pipacsmező (1873)
Impresszió, a felkelő nap (1873)
Boulevard des Capucines (1873)
A tengerpart Sainte-Adresse-nél (1867)
Az argenteuil-i közúti híd (1874)
A műteremcsónak (1874)
Pulykák (1876)
La japonaise (A japán nő) (1875)
Séta. Nő napernyővel (1875)
A Gare Saint-Lazare kívülről (1877)
A Rue Saint-Denis 1878. június 30-án
Camille Monet a halálos ágyán (1879)
Csendélet napraforgókkal (1880)
Monet kertje Vetheuil-ben (1881)
Etretat. Napnyugta (1883)
Bordighera (1884)
Sziklák a belle-ile-i parton (1886)
Etretat szirtjei (1886)
Plein-air tanulmány (jobbra forduló nő) (1886)
Plein-air tanulmány (balra forduló nő) (1886)
Nyárfák napfényben (1887)
Tájkép alakokkal (Giverny) (1888)
Szénaboglyák Givernyben. Napnyugta (1888-1889)
Pipacsmező (1890)
Nyárfák (1891)
Nyárfák, három rózsaszínű fa ősszel (1891)
Szénaboglyák őszi alkonyatkor (1891)
A roueni katedrális este (1892)
A roueni katedrális különös megvilágításban (1892)
A roueni katedrális délben (1892)
A főkapu reggeli ködben (1893)
A Szajna folyóága Givernynél, pirkadatkor (1897)
A Szajna reggel, tiszta időben (1897)
A Szajna folyóága Givernynél, ködben (1897)
Tavirózsás tó 1897-1899)
A Waterloo-híd ködben (1903)
A londoni Parlament napnyugtakor (1900-1901)
Tavirózsák. Tájkép felhős időben (1903)
Bíborpiros tavirózsák (1897-1899)
Tavirózsák (1903, 1908, 1914-1917, 1915)
A canale Grande (1908)
A Doge Palota (1908)
A Palazzo Dario (1908)