FőképAhogy haladunk visszafelé az időben, az atonlitástól és politonálistól a funkcionális zenén át az autentikus/plagális tónusokig, ha nem is a tényleges egyszerűség, mindenképp valamiféle érzelmi letisztultság irányában tesszük meg e képzeletbeli utat.
Ám a tiszta, egyszólamú dallamokat liturgikus – ennek következtében pedig bizonyos szintű vallási révületbe invitáló –töltetük ellenére sokan akár monotonnak, unalmasnak is érezhetik ma már.
 
Épp ezért kardinális kérdés bármely gregorián melódiákból összeállított album esetében, mennyire sikerül az előadóknak a mai fül számára is befogadhatóvá tenni a kereszténység első évezredéből származó himnuszokat és zsoltárokat. A jelentős kortárs-, populáris és régizenei repertoárral rendelkező, kaliforniai Chanticleer felvétele tökéletesen eleget tesz eme követelménynek.
 
Az egyéni hangok és a csoportos ének váltogatásán felül – ahogy az antifónákban eleve adott –, hallhatunk oktávpárhuzamot („Hosanna filio David”) és zsongó alap felett hullámzó dallamot („Reproaches and Trisagion”), ám a változatosság megteremtésének legfontosabb eszköze a hangszínek váltogatása.
A latin szövegek angolszász környezetben megszokottan olaszos, tehát lágyabb hangzókkal való megszólaltatása ugyancsak szépséget kölcsönöz az értelmezésnek.
 
Még ennél is fontosabb azonban az a valóban mennyei tisztaság, ahogy a csupa férfiakból álló kar megszólaltatja az ősi melódiákat.
Talán megkérdőjelezhető az autenticitása a hangerő finom vagy éppenséggel határozottabb, akár egyetlen hangon belüli váltakoztatásának, a crescendóknak és decrescendóknak, a pianóknak és pianissimóknak (jóllehet vajmi keveset tudunk, tudhatunk a korabeli előadói gyakorlatról), a hatás mindenesetre tagadhatatlanul lenyűgöző.
 
Maguk a gregorián dallamok úgyszintén magukkal ragadóak. Legkiválóbb példa erre a „Pange lingua, Crux fidelis” megunhatatlanul csodálatos, hullámzó melódiája. Ám a már említett „Reproaches and Trisagion” bizáncias, ugyanakkor előre, Perotinus felé egyaránt mutató zsongása is bárki szívébe utat talál.
Itt, ebben a merengésre, magunkba fordulásra késztető hét és fél percben különösen elementáris hatást gyakorol az egymásnak felelgető csoportok és szólóhangok játéka.
 
Voltaképp nem is egyszerűen zene ez, hanem zenei hangokban megfogalmazott ima. A Chanticleer gregorián albumát hallgatva egy házimozi-rendszerrel felszerelt lakásban is úgy érezhetjük magunkat, akárha egy templomban, egy istentisztelet részeként lehetnénk részesei ennek a nem mindennapi, sőt, már-már ténylegesen nem e világi, megvilágosító, óbornál is bódítóbb élménynek.
 
Előadók:
Chanticleer
Joseph Jennings – karvezető
 
A lemezen elhangzó művek listája:
1. Antiphon: Immuter habitu in cinere et cilicio
2. Kyrie XVII
3. Gradual: Laetatus sum
4. Antiphon: Hosanna filio David
5. Antiphon: Dominus Iesus, postquam cenavit cum discipulis suis
6. Responsory: Tenebrae factae sunt
7. Hymn with refrain: Pange lingua, Crux fidelis
8. Reproaches and Trisagion
9. Responsory: Christus factus est
10. Hymn: Vexilla Regis
11. Gloria in excelsis II
12. Alleluia V. Pascha nostrum immolatus est Christus
13. Sequence: Victimae paschali laudes immolent Christiani
14. Offertory: Iubilate Deo
15. Agnus Dei XVII
16. Antiphon: Alma redemptoris
17. Antiphon: Ave Regina caelorum
18. Antiphon: Regina caeli
19. Antiphon: Salve Regina