Winand Gábor - Ramón Valle - Eric Vloeimans: Fabulas (CD)
Írta: Szántai Zsolt | 2010. 06. 27.
A jazz olyan műfaj, ahol csak az lehet igazán jó muzsikus, aki valóban „odateszi” magát, aki olyan megszállottan gyakorol, mint például John Coltrane (aki már tudta, hogy ott van a testében a végzetes kór, mégis minden nap 6-8 órán keresztül gyakorolt), és aki úgy játszik a hangszerén, hogy közben megnyitja a lelkét.
Jazzt nem lehet zárt lélekkel játszani; a jazzt nem lehet csak úgy, megszokásból ledarálni, se a színpadon, se a stúdióban. (Aki valami ilyesmit csinál, az lehet, hogy zenél, de nem valódi, nem őszinte jazz, amit produkál.)
Mindez kétszeresen, háromszorosan érvényes a jazz énekesekre. Nekik aztán tényleg meg kell nyitniuk magukat, a lelküket, ők nem bújhatnak el a hangszerük mögé, ők csak magukat adhatják – ilyen értelemben pontosan olyanok a zenekar többi tagjához képest, mint a meztelen emberek a felöltözöttek között.
A magam részéről mindig is két csoportba soroltam a jazz énekeseket: vannak azok, akik csak simán előadják a dalokat, és vannak azok, akik át is élik mindazt, amit elénekelnek. Az előbbiek is elviselhetőek, de jobbára csak akkor, amikor a dalnak van némi szövege.
A borzalom az, amikor az ilyen, előadó-típusú énekesek szöveg nélküli dalokkal próbálkoznak – ezzel szemben a valódi élmény az, amikor az átélő-típusú énekesek adnak elő egy-egy ilyen szerzeményt.
Winand Gábor az átélő-típusú énekesek közé tartozik. Az ő esetében gyakorlatilag mindegy, mit énekel, hogy a dalnak van-e valamilyen szövege, vagy nincs – a hangja mindig közvetít felém valamilyen szenvedélyt, érzelmet, indulatot, hangulatot, valami olyasmit, ami érték, amiért egyáltalán érdemes meghallgatni egy-egy zenét.
Winand Gábor, aki már dolgozott Babos Gyulával, Vukán Gyöggyel, Balázs Elemérrel, és gyakorlatilag a hazai jazzvilág valamennyi jeles tagjával, ezúttal kubai származású sógorával, Ramón Valléval, és a holland trombitással, Eric Vloeimansszal készített lemezt. A trió alapját az a duó alkotta, amelyet a két sógor hozott létre; kettesben már többször felléptek, mielőtt csatlakozott hozzájuk a trombitás.
A jazz esetében, főként a kisebb létszámú formációknál gyakran előfordul, hogy valamelyik tag (hangszer) jobban előtérbe kerül, mint a többi – ebben az esetben a triónak sikerült elkerülnie ezt a csapdát. Egyenjogú zenészekként játszanak, megosztják egymással a gondolataikat, az érzéseiket, és a közös produkcióval a zenehallgatót teszik gazdagabbá.
Igen, gazdagabbá tesznek minket, és valahogy… tisztábbá, mert ahogy ezt a muzsikát hallgatjuk, ami egyértelműen nem smoothos háttérzene, hihetetlen szabadsággal áramolhatnak a fejünkben a gondolatok; a zenei hangulatok felidézhetnek bennünk rég elfeledettnek hitt emlékeket, olvasmányokat és filmeket, megélt, vagy csak elképzelt kalandokat, történeteket – az egész olyan, akár egy mágikus, misztikus utazás, ami ugyan semmire sem jó, semmit sem tesz hozzá a világhoz, viszont minket kitisztít, felüdít, és valahogy fokozza az ellenállóképességünket.
Szükség van az ilyen zenékre, amik kikövetelik maguknak a figyelmet. Szükség van rájuk, annak ellenére, hogy egyre kevesebb időnk jut a befogadásukra. Szükség van az ilyen zenékre, amelyekben minden egyes újrahallgatás alkalmával felfedezhetünk valami újat; amelyek azért maradnak megunhatatlanok, mert művelőik nem közönségként, hanem valódi játszótársként tekintenek ránk, a hallgatókra.
Az együttes tagjai:
Winand Gábor – ének, fuvola
Ramón Valle – zongora
Eric Vloeimans - trombita
A lemezen elhangzó számok listája:
1. Y Si Volviera
2. Levitando
3. Primavera
4. Sibonei
5. Principe Azul
6. Captive Dreamer
7. Bulgarian Love Song
8. Somos
9. Rompiendo
10. Andar por Dentro
Jazzt nem lehet zárt lélekkel játszani; a jazzt nem lehet csak úgy, megszokásból ledarálni, se a színpadon, se a stúdióban. (Aki valami ilyesmit csinál, az lehet, hogy zenél, de nem valódi, nem őszinte jazz, amit produkál.)
Mindez kétszeresen, háromszorosan érvényes a jazz énekesekre. Nekik aztán tényleg meg kell nyitniuk magukat, a lelküket, ők nem bújhatnak el a hangszerük mögé, ők csak magukat adhatják – ilyen értelemben pontosan olyanok a zenekar többi tagjához képest, mint a meztelen emberek a felöltözöttek között.
A magam részéről mindig is két csoportba soroltam a jazz énekeseket: vannak azok, akik csak simán előadják a dalokat, és vannak azok, akik át is élik mindazt, amit elénekelnek. Az előbbiek is elviselhetőek, de jobbára csak akkor, amikor a dalnak van némi szövege.
A borzalom az, amikor az ilyen, előadó-típusú énekesek szöveg nélküli dalokkal próbálkoznak – ezzel szemben a valódi élmény az, amikor az átélő-típusú énekesek adnak elő egy-egy ilyen szerzeményt.
Winand Gábor az átélő-típusú énekesek közé tartozik. Az ő esetében gyakorlatilag mindegy, mit énekel, hogy a dalnak van-e valamilyen szövege, vagy nincs – a hangja mindig közvetít felém valamilyen szenvedélyt, érzelmet, indulatot, hangulatot, valami olyasmit, ami érték, amiért egyáltalán érdemes meghallgatni egy-egy zenét.
Winand Gábor, aki már dolgozott Babos Gyulával, Vukán Gyöggyel, Balázs Elemérrel, és gyakorlatilag a hazai jazzvilág valamennyi jeles tagjával, ezúttal kubai származású sógorával, Ramón Valléval, és a holland trombitással, Eric Vloeimansszal készített lemezt. A trió alapját az a duó alkotta, amelyet a két sógor hozott létre; kettesben már többször felléptek, mielőtt csatlakozott hozzájuk a trombitás.
A jazz esetében, főként a kisebb létszámú formációknál gyakran előfordul, hogy valamelyik tag (hangszer) jobban előtérbe kerül, mint a többi – ebben az esetben a triónak sikerült elkerülnie ezt a csapdát. Egyenjogú zenészekként játszanak, megosztják egymással a gondolataikat, az érzéseiket, és a közös produkcióval a zenehallgatót teszik gazdagabbá.
Igen, gazdagabbá tesznek minket, és valahogy… tisztábbá, mert ahogy ezt a muzsikát hallgatjuk, ami egyértelműen nem smoothos háttérzene, hihetetlen szabadsággal áramolhatnak a fejünkben a gondolatok; a zenei hangulatok felidézhetnek bennünk rég elfeledettnek hitt emlékeket, olvasmányokat és filmeket, megélt, vagy csak elképzelt kalandokat, történeteket – az egész olyan, akár egy mágikus, misztikus utazás, ami ugyan semmire sem jó, semmit sem tesz hozzá a világhoz, viszont minket kitisztít, felüdít, és valahogy fokozza az ellenállóképességünket.
Szükség van az ilyen zenékre, amik kikövetelik maguknak a figyelmet. Szükség van rájuk, annak ellenére, hogy egyre kevesebb időnk jut a befogadásukra. Szükség van az ilyen zenékre, amelyekben minden egyes újrahallgatás alkalmával felfedezhetünk valami újat; amelyek azért maradnak megunhatatlanok, mert művelőik nem közönségként, hanem valódi játszótársként tekintenek ránk, a hallgatókra.
Az együttes tagjai:
Winand Gábor – ének, fuvola
Ramón Valle – zongora
Eric Vloeimans - trombita
A lemezen elhangzó számok listája:
1. Y Si Volviera
2. Levitando
3. Primavera
4. Sibonei
5. Principe Azul
6. Captive Dreamer
7. Bulgarian Love Song
8. Somos
9. Rompiendo
10. Andar por Dentro