Renoir
Írta: Hegedűs Tamás | 2010. 05. 16.
A Kossuth Kiadó világhíres festőket bemutató sorozatának legújabb darabja az impresszionisták egyik kiemelkedő művészóriását, a ma is méltán népszerű Pierre-Auguste Renoir-t és szemgyönyörködtető alkotásait mutatja be.
Renoir fontos alakja volt a kialakuló impresszionista mozgalomnak: barátai és kortársai társaságában előszeretettel dolgoztak a szabadban és együtt fejlesztették tökélyre a plen air festészetet.
Renoir művészete abban különbözött a pályatársakétól, hogy művein kellő alázattal hódolt a szépségnek, amit természetes formájában örökített meg, és ami kiválóan tükrözi az életörömöt és azt a csodálatot, amivel az alkotó a témát látta.
Renoir festményei szinte kivétel nélkül világos színekből építkeznek, a művek fő témái a kontúrok elmosódottsága révén szinte egybeolvadnak a környezetükkel.
A művész számára nem csupán a fontainebleau-i erdő, hanem Párizs nyüzsgése is jó témának bizonyult, nem is beszélve a már-már angyali szépséggel felruházott, általában szabad környezetbe helyezett női modellekről.
Túlnyomórészt ez utóbbiak szerepelnek a kötetben, ami miatt egy kissé pironkodva forgattam nyilvánosan a könyvet.
Természetesen óriási a szakadék ezen művészeti album és egy túl tökéletesre fotómanipulált képekkel teletűzdelt férfimagazin között, már csak azért is, mert Renoir korában még a természetes szépség visszafogott bemutatása volt a divat, hogy az igazi művészi megjelenítést már ne is említsem.
Emellett figyelemreméltóak a különböző társadalmi életképeket, élethelyzeteket bemutató képei is. Mindezek együtt pedig egy olyan albumot eredményeznek, amit tényleg jó érzés, mondhatni üdítő már csak a képek miatt is végig lapozgatni.
Ezen kívül persze Renoir nehézségekkel teli életútját és pályájának alakulását is megismerhetjük a már megszokott módon.
Ez a sorozat megörökölte a korábban kiadott magyar festőkről szóló sorozat minden erényét és hibáját, de mindent összevetve azt mondom, hogy megéri a befektetést, hiszen a bőséges és szép illusztrációk, valamint a nem túl nehéz elemzések alapján kellő áttekintést kaphatunk a legnagyobb festőművészekből.
Ezt a darabot pedig kiváltképp élvezetes forgatni, mivel a nehézkes, vagy magasztos (vallásos) festményekkel ellentétben ezekben a könnyedebb témákat felvonultató képekben legtöbbször nem kell rejtett mondanivalót keresni, elég egyszerűen csak gyönyörködni bennük.
Képek jegyzéke:
Önarckép (1879)
Jules Le Coeur kutyáival sétál a fontainebleau-i erdőben (1866)
A La Grenouillere (1869)
Antony mama kocsmája (1866)
A Sisley házaspár (1868)
Lise (Nő napernyővel) (1867)
Odaliszk (Algíri nő) (1870)
Hárem a Montmartre-on (1872)
Fürdőző nő majompincsivel
Algíri nő (1870)
Vadászó Diana (1867)
A promenád (1870)
A rózsa (1872)
Lovasok a Bois de Boulogne-ban (1873)
Párizsi nő (Henriette Henriot) (1874-1876)
Páholy (1874)
Akt napsütésben (1875)
Szerelmespár (1875)
Kert a montmartre-i Rue Cortot-n (1876)
Kertben (La Tonelle) (1876)
A hinta (1876)
Bál a Moulin de la Galette-ben (1876)
Fekete ruhás hölgy (1876)
Szerepolvasás (1874-1876)
Varró fiatal nő (1879)
Tűnődés (1876-1877)
Fiatal nő cicával (1875)
Akt (1876)
Az első színházi este (1876)
Az első lépés (1876)
Jeanne Samary (1877)
Jeanne Samary portréja (1878)
A konzervatórium kijárata (1877)
A Place Clichy (1880)
Fiatal lány cicával (1880)
Az evezősök reggelije (1880-1881)
Szőke fürdőző (1881)
Esernyők (1881-1885)
Mlle Marie-Therese Durand-Ruel varrás közben (1882)
Női mellkép (1883)
Fésülködő (Haját igazító fürdőző) (1885)
Anyaság (1886)
Suzanne Valadon (1884-1886)
Les Grandes Baigneuses (A Nagy fürdőzők) (1887)
Fürdőző fiatal nő (1888)
Fiatal lány margarétákkal (1889)
Fiatal lányok a zongoránál (1892)
Yvonne és Christine Lerolle a zongoránál (1897)
Gitározó fiatal nő (1896-1897)
Alvó nő (1897)
Miss Misia Edwards (Misia Sert) portréja (1897)
Gabrielle ékszerekkel (1910)
Gabrielle rózsával (1911)
Párnákon fekvő akt (1907)
Fürdőző nő (1909)
Lábát törlő fürdőző (1910)
Fürdés után (1912)
Páris ítélete (1914)
Fürdőzők (nimfák) (1918-1919)
Kapcsolódó írás:
Paul Joannides: Renoir élete és művészete
Renoir fontos alakja volt a kialakuló impresszionista mozgalomnak: barátai és kortársai társaságában előszeretettel dolgoztak a szabadban és együtt fejlesztették tökélyre a plen air festészetet.
Renoir művészete abban különbözött a pályatársakétól, hogy művein kellő alázattal hódolt a szépségnek, amit természetes formájában örökített meg, és ami kiválóan tükrözi az életörömöt és azt a csodálatot, amivel az alkotó a témát látta.
Renoir festményei szinte kivétel nélkül világos színekből építkeznek, a művek fő témái a kontúrok elmosódottsága révén szinte egybeolvadnak a környezetükkel.
A művész számára nem csupán a fontainebleau-i erdő, hanem Párizs nyüzsgése is jó témának bizonyult, nem is beszélve a már-már angyali szépséggel felruházott, általában szabad környezetbe helyezett női modellekről.
Túlnyomórészt ez utóbbiak szerepelnek a kötetben, ami miatt egy kissé pironkodva forgattam nyilvánosan a könyvet.
Természetesen óriási a szakadék ezen művészeti album és egy túl tökéletesre fotómanipulált képekkel teletűzdelt férfimagazin között, már csak azért is, mert Renoir korában még a természetes szépség visszafogott bemutatása volt a divat, hogy az igazi művészi megjelenítést már ne is említsem.
Emellett figyelemreméltóak a különböző társadalmi életképeket, élethelyzeteket bemutató képei is. Mindezek együtt pedig egy olyan albumot eredményeznek, amit tényleg jó érzés, mondhatni üdítő már csak a képek miatt is végig lapozgatni.
Ezen kívül persze Renoir nehézségekkel teli életútját és pályájának alakulását is megismerhetjük a már megszokott módon.
Ez a sorozat megörökölte a korábban kiadott magyar festőkről szóló sorozat minden erényét és hibáját, de mindent összevetve azt mondom, hogy megéri a befektetést, hiszen a bőséges és szép illusztrációk, valamint a nem túl nehéz elemzések alapján kellő áttekintést kaphatunk a legnagyobb festőművészekből.
Ezt a darabot pedig kiváltképp élvezetes forgatni, mivel a nehézkes, vagy magasztos (vallásos) festményekkel ellentétben ezekben a könnyedebb témákat felvonultató képekben legtöbbször nem kell rejtett mondanivalót keresni, elég egyszerűen csak gyönyörködni bennük.
Képek jegyzéke:
Önarckép (1879)
Jules Le Coeur kutyáival sétál a fontainebleau-i erdőben (1866)
A La Grenouillere (1869)
Antony mama kocsmája (1866)
A Sisley házaspár (1868)
Lise (Nő napernyővel) (1867)
Odaliszk (Algíri nő) (1870)
Hárem a Montmartre-on (1872)
Fürdőző nő majompincsivel
Algíri nő (1870)
Vadászó Diana (1867)
A promenád (1870)
A rózsa (1872)
Lovasok a Bois de Boulogne-ban (1873)
Párizsi nő (Henriette Henriot) (1874-1876)
Páholy (1874)
Akt napsütésben (1875)
Szerelmespár (1875)
Kert a montmartre-i Rue Cortot-n (1876)
Kertben (La Tonelle) (1876)
A hinta (1876)
Bál a Moulin de la Galette-ben (1876)
Fekete ruhás hölgy (1876)
Szerepolvasás (1874-1876)
Varró fiatal nő (1879)
Tűnődés (1876-1877)
Fiatal nő cicával (1875)
Akt (1876)
Az első színházi este (1876)
Az első lépés (1876)
Jeanne Samary (1877)
Jeanne Samary portréja (1878)
A konzervatórium kijárata (1877)
A Place Clichy (1880)
Fiatal lány cicával (1880)
Az evezősök reggelije (1880-1881)
Szőke fürdőző (1881)
Esernyők (1881-1885)
Mlle Marie-Therese Durand-Ruel varrás közben (1882)
Női mellkép (1883)
Fésülködő (Haját igazító fürdőző) (1885)
Anyaság (1886)
Suzanne Valadon (1884-1886)
Les Grandes Baigneuses (A Nagy fürdőzők) (1887)
Fürdőző fiatal nő (1888)
Fiatal lány margarétákkal (1889)
Fiatal lányok a zongoránál (1892)
Yvonne és Christine Lerolle a zongoránál (1897)
Gitározó fiatal nő (1896-1897)
Alvó nő (1897)
Miss Misia Edwards (Misia Sert) portréja (1897)
Gabrielle ékszerekkel (1910)
Gabrielle rózsával (1911)
Párnákon fekvő akt (1907)
Fürdőző nő (1909)
Lábát törlő fürdőző (1910)
Fürdés után (1912)
Páris ítélete (1914)
Fürdőzők (nimfák) (1918-1919)
Kapcsolódó írás:
Paul Joannides: Renoir élete és művészete