FőképKétségtelen, hogy Handel oratóriumai közül az angliai letelepedése után írt, érett művek a legismertebbek és legközkedveltebbek, ám nem szabad elfelejteni, hogy a komponista még olaszországi tartózkodása idején, Francesco Maria Ruspoli márki vendégeként írta meg a Krisztus feltámadását elbeszélő, húsvéti oratóriumát, a HWV 47-es jegyzékszámú Oratorio per la Resurrezione di nostro Signor Gesu Cristo-t.
 
Az 1708. április 8-án, Rómában bemutatott mű egyike a legnagyobb zenekari apparátussal megszólaltatottaknak Handel hasonló opusai közül, érdekessége pedig mindenekelőtt az, ahogy a még fiatal, ám az egyszerű ígéretnél immár összehasonlíthatatlanul tehetségesebb komponista mennyire kiforrott érzékkel alkalmazza az áriákban a különféle hangszeres összeállításokat.
 
Ugyancsak a zeneszerzői kiteljesedés egyértelmű jele, hogy Handel viszonylag szabadon, a drámai hatás növelését szem előtt tartva kezelte Carlo Sigismondo Capece librettóját. Azzal, hogy az Angyal örömhírt hozó, dicsőséget sugalló trombitákkal hangszerelt áriáját Lucifer recitativója és áriája elé helyezte át, elvette a gáncsoskodó, bukott angyal bosszút ígérő szavainak erejét és élét.
 
Ugyan még csupán nyolcadik felvételét érte meg a mű, melyek mindegyike a régizene nagyjainak nevéhez fűződik, és ezért talán nem is szabad, de semmiképp sem érdemes hasonlítani azokat egymáshoz, mindenképp megjegyzésre méltó, hogy Emmanuelle Haim és a Concert D’Astrée által rögzített változat talán legnagyobb erénye az a bensőségesség, ahogy a hangszeresek megtámogatják az énekeseket.
 
Az áriák közül számomra kiemelkedik a „D’amor fu consiglio”, melynek szellős hangszerelése tökéletesen érvényesülni hagyja az érzelemgazdag szoprán dallamot, míg a „Naufragando va per l’onde” oboái előbb a háborgó tengert jelenítik meg, majd ugyanabban az áriában a megnyugvás ígéretét és reményét sejtetik.

A két részt lezáró, és másutt kiaknázatlanul maradt kórusok viszont a többek között Vivaldi oratórikus műveiben felismerhető hangulatot idézik, ezzel kiteljesítve az oratórium római fogantatásának köszönhető itáliai stílusjegyeket.
 
Noha nem sokan lehetnek, akik Handel teljes életművének begyűjtését tűzték ki célul maguk elé, a „kötelező” darabok, mint a Messiás, a Vízi zene és néhány opera mellett érdemes megfontolni a La resurrezione beszerzését is, hiszen Handel az oratórium tökélyre fejlesztőjeként mindenki másnál gazdagabb zenei örökséget hagyott maga után e műfajon belül, e korai mű pedig egyáltalán nem a szárnypróbálgatások egyike, hanem az immár zseniális komponista minden elemében nagyszerű alkotása, mely az olasz stílusnak is iskolapéldája. És mint ilyen, gyönyörű és élvezetes.
 
Előadók:
Camilla Tilling – szoprán (Angyal)
Kate Royal – szoprán (Mária Magdaléna)
Sonia Prina – alt (Mária, Kleopás felesége)
Toby Spence – tenor (János evangélikus)
Luca Pisaroni – basszus (Lucifer)
 
Le Concert d’Astrée
Emmanuelle Haim – csembaló, orgona, karmester
 
A lemezen elhangzó művek listája:
Oratorio per la Resurrezione di Nostro Signor Gesú Cristo HWV 47

CD 1

Part One
 
CD 2
Part Two