FőképPuccini számára óriási csalódást jelentett a Madama Butterfly 1904-es első bemutatója a milánói Scalaban, hiszen mit szépítsük, a darab csúnyán megbukott. Ennek okai között szerepelt a próbák csekély száma, az énekesek gyors és felületes felkészülése, illetve a darab hosszúsága.
 
Mivel a darab Puccini legkedvesebb figurájáról, Cio-Cio-San-ról szól, minden csalódottsága ellenére a művész nem tette fiókba a partitúrát, hanem átdolgozta a művet, a felkészülést is komolyabban vették, így a következő bemutató már óriási sikert hozott.
 
Angela Gheorghiu par excellence Puccini előadó, amiről meggyőződhettünk eddigi Puccininak szentelt lemezeit hallgatva. Kétség sem férhet hozzá, hogy a mai opera világában nehezen lehetne találni a verismo és Puccini tragikus hőseihez megfelelőbb hangot és előadásmódot.
 
Személyes érintettségem okán sem tudnék mást mondani, hiszen éppen ez az opera, és Angela Gheorghiu volt első katarzist okozó operával kapcsolatos élményem.
 
Az EMI magas színvonalú és nagyágyúkat felvonultató felvételei már első hallásra is garantálhatják az operát szeretők elégedettségét, ám ehhez a felvételhez a többinél is nagyobb gonddal kérték fel a művészeket.
 
Antonio Pappano személye – akit szintén túlzás nélkül nevezhetünk Puccini szakavatott ismerőjének, és akit maga Gheorghiu „my conductor”-nak, az én karmesteremnek nevez – ugyanis garantálja, hogy ez a felvétel a lehető legnagyobb egyetértésben született két, az évek hosszú során egymáshoz szokott, egymást megértő művész munkájaként.
 
Mindamellett, hogy Angela Gheorghiu nem véletlenül napjaink egyik legtöbbet foglalkoztatott szoprán énekese, sokan vádolják érdemtelen hírnévvel. Elég azonban csak belehallgatni ebbe a csodás felvételbe s már Butterfly belépőjénél meggyőződhetünk kimagasló művészi teljesítményéről.
 
Arról nem is beszélve, hogy az énekesnő régen dédelgetett álma volt a teljes opera lemezre éneklése. Sokat várt és készült rá. Eddigi lemezein az opera jól ismert áriáit hallgatva már tanúbizonyságát tette, hogy Butterfly hiteles előadója lehet, és végighallgatva az EMI új kiadványát, erről meg is győződhetünk.
 
A Pinkerton szerepében megjelenő Jonas Kaufmann viszont már kevésbé tekinthető szakavatott Puccini előadónak. Az EMI választása azonban mégsem véletlen, hiszen a fiatal tenor, akinek hangszínében lágy bariton is játszik, egyre többet foglalkoztatott kiváló művész.
 
Pinkerton szerepére pedig kiválóan alkalmas az olasz énekesek lágy, selymes hangszínétől eltérő, kissé száraz éneklési módja, amit talán csak az első felvonás végén, a szerelmi duettnél lehet felróni neki, hiszen bár ő az anti-hős, kegyetlen hazugságai mégis hihetőbbek egy lágy és selymes hangszínben.
 
Összefoglalva tehát: adott egy legtöbbször Puccinit dirigáló karmester, a korszak egyik legjobb szopránja, és egy feltörekvő, különös és egyedi tenor, valamint az operairodalom egyik leghíresebb és legtöbbet játszott darabja, az eredmény pedig valami olyasmi, amilyennek valószínűleg Puccini is megálmodta.
 
Szinopszis:
 
Act.1
A függöny felemelkedésekor Pinkertont és Gorot, a kerítőt látjuk, akik éppen a tengerészhadnagy által néhány száz évre bérelt, új „szerelmi fészket” veszik szemügyre.
Pinkerton házasságot köt a 15 éves Cio-Cio-San-nal akit mindenki csak Butterflyként (pillangó) szólít.
 
Sharpless az amerikai konzul óva inti Pinkertont a házasságtól és megpróbálja lebeszélni tervéről. A lány komolyan hisz a szerelemben és a házasságban, új férje kedvéért még a kereszténységre is áttért, így saját népe vallása már soha nem fogja visszafogadni.
 
Az esküvői mulatságot a lány nagybátyja, Bonzo, zavarja meg, aki súlyos átkokat szór a fiatal ara fejére és kiátkozza, amiért elhagyta népe vallását.
 
Az első felvonás a szerelmi duettel zárul, amikor is Pinkerton megígéri, hogy bár kötelessége most elszólítja, de egy éven belül visszatér feleségéhez. Ezek után három évig nem hallanak felőle semmit.
 
Act.2/1
Szuzuki és Butterfly virág duettjével indul a második felvonás, ahol hű szolgálója megpróbálja felnyitni a lány szemét, hogy talán nem érdemes várnia férje visszatértét, ám a lány hajthatatlan.
 
Sharpless érkezik egy levéllel, melyben Pinkerton tudatja vele, hogy Amerikában megnősült és hamarosan feleségével érkezik látogatóba. Butterfly azonban nem tud angolul így fellelkesül, hogy hamarosan viszontláthatja férjét. Sharpless, látva a lány örömét, képtelen elmondani neki az igazságot.
 
Goro, a kerítő újabb kérőt hoz, ám Butterfly visszautasítja, mondván, neki már van férje. Goro emlékezteti, hogy népük hagyományai szerint az elhagyott asszony elváltnak számít, ám Cio-Cio-San emlékezteti, hogy ő bizony már keresztény amerikai asszony! Majd bemutatja mindenkinek Pinkertonnal közös gyermekét.
 
A vendégek távoznak, a távolban pedig ágyúdörgés hallatszik: a USS Abraham Lincoln, Pinkerton hajója visszatért. Szuzuki és Butterfly feldíszítik a házat, majd a lány átvirrasztja az egész éjszakát, kedvesét várva.
 
Act.2/2
Szuzuki végül meggyőzi úrnőjét hogy pihenjen le. Ekkor érkezik Sharpless, Pinkerton és felesége kíséretében. A tengerészhadnagy megkéri Szuzukit, hogy ő közölje a hírt, miszerint megnősült.
A szolgáló csak azzal a feltétellel egyezik bele, ha Pinkerton megígéri, hogy gondját viseli majd a kisfiúnak.
 
Butterfly felébred, s szobájából kifelé jövet Kate Pinkertonnal találja szemben magát, aki bocsánatot kér tőle s megígéri nagyon fog vigyázni a kisfiára. Butterly meg se rezzen. Hűvös nyugalommal veszi tudomásul, mit is tett vele valójában a hadnagy.
 
Elküldi vendégeit, s megkéri őket, fél óra múlva jöjjenek vissza a gyermekért. A fiú kezébe egy amerikai zászlót ad és játszani küldi; ő pedig apja, a valaha volt szamuráj tőrét fogja kézbe, melyen a következő felirat áll: „Ha nem tudsz emelt fővel élni, akkor halj meg emelt fővel” és harakirit követ el.
 
Előadó:
Angela Gheorghiu
Jonas Kaufmann
 
Közreműködők:
Enkelejda Shkosa
Fabio Capitanucci
Gregory Bonfatti
Raymond Acteo
Orchestra e Coro dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia
Antonio Pappano
 
A lemezen elhangzó számok listája:CD1:
1. Madama Butterfly, opera: Act 1. E soffitto... e pareti...
2. Madama Butterfly, opera: Act 1. Sorride Vostro Onore?
3. Madama Butterfly, opera: Act 1. Dovunque al mondo
4. Madama Butterfly, opera: Act 1. Ed e bella la sposa?
5. Madama Butterfly, opera: Act 1. Ier l`altro il Consolato 
6. Madama Butterfly, opera: Act 1. Ah! ah! Quanto cielo! Quanto mar!... Ancora un passo or via
7. Madama Butterfly, opera: Act 1. Gran ventura
8. Madama Butterfly, opera: Act 1. L`Imperial Commissario
9. Madama Butterfly, opera: Act 1. Vieni, amor mio!
10. Madama Butterfly, opera: Act 1. Ieri son salita tutta sola
11. Madama Butterfly, opera: Act 1. Tutti zitti!
12. Madama Butterfly, opera: Act 1. Auguri molti
13. Madama Butterfly, opera: Act 1. Cio-Cio-San! Abbominazione!
14. Madama Butterfly, opera: Act 1. Bimba, non piangere
15. Madama Butterfly, opera: Act 1. Viene la sera
16. Madama Butterfly, opera: Act 1. Bimba dagli occhi pieni di malia
17. Madama Butterfly, opera: Act 1. Vogliatemi bene, un bene piccolino
18. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 1. (Orchestra)
19. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 1. E Izaghi ed Izanami
20. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 1. Un bel di vedremo
 
CD2:
1. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 1. C`e. Entrate
2. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 1. Non lo sapete insomma
3. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 1. Ora a noi
4. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 1. Due cose potrei far
5. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 1. Ah! m`ha scordata?
6. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 1. Sai cos`ebbe cuore di pensare... Che tua madre dovra
7. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 1. Io scendo al piano
8. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 1. Vespa! Rospo maledetto!
9. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 1. Una nave da guerra
10. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 1. Scuoti quella fronda di ciliegio
11. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 1. Or vianmi ad adornar
12. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 1. Nello shosi or farem tre forellini
13. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 1. Coro a bocca chiusa
14. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 2. (Orchestra)
15. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 2. Oh eh! Oh eh! Oh eh!
16. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 2. (Orchestra)
17. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 2. Gia il sole!
18. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 2. Povera Butterfly!
19. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 2. Non ve l`avevo detto?
20. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 2. Addio, fiorito asil
21. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 2. Glielo dirai?
22. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 2. Vespa! Voglio che tu risponda
23. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 2. Come una mosca prigioniera
24. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 2. Tu? tu? Piccolo iddio!
25. Madama Butterfly, opera: Act 2. Part 2. Va, gioca, gioca!