Toby Young: Hogyan veszítsük el barátainkat és legyünk magányosak
Írta: Galamb Zoltán | 2010. 01. 16.

Ami az Egyesült Államok kulturális fővárosában bevett és természetes szokás, viselkedés, az az öreg kontinensen legtöbbször szélsőségesnek, mesterkéltnek, sőt, nem egy esetben kifejezetten életidegennek tűnik.
Odaát látszólag mindent túlreagálnak, s ami a legkisebb mértékben is eltér az elvárt tökéletességtől, már selejtbe való; a tegnapi barát ma már bosszantó, tolakodó idegen, amint elveszítette az értékét mérő és megmutató pozíciót.
Ebbe a világba csöppen bele a hatalmas ambíciókkal induló Toby Young, akit leginkább a sztárok, a hírességek közelsége csábít, s nem is maga a pénz.
Talán szimbolikus, hogy az őt Amerikába csábító magazin neve Vanity Fair, vagyis hiúságok vására, ami egyaránt utal az amerikai celebvilág talmi (ál)értékeire és az angol kultúra – itt épp Thackeray regényének – elorzására és átformálására.
Hiszen az új világ a régiből merít, ám közben mindent saját képére alakít.
Young eleve nehéz eset. Nem elég, hogy kopasz, ami a befogadó kultúrában egyenesen megbocsáthatatlan, vétkes hanyagságra vall, természete sem kifejezetten behízelgő, sőt, úgy tűnik, neki szinte mindig sikerül magára haragítania a beszélgetőtársait, legyen szó kollégáról, nőről vagy interjúalanyról.
A politikai korrektséget és a munkahelyi illemet pedig szinte említeni sem érdemes, hiszen Young számára ezek – ha nem is nem létező – egyértelműen gúny tárgyává teendő túlzások és torzulások.
Így nem csoda, hogy újságírói karrierje leginkább szakmai bakik és súlyos kudarcok sorozata, és ahelyett, hogy szép lassan emelkedne a ranglétrán, vagyis – szerkesztője szavaival élve – tovább jutna az első szobán, élete folyamatos küzdelem, ami idővel egyre reménytelenebbé válik, és Youngnak még azt is sikerül elbaltáznia, amivel bármelyik kezdő riporter képes lenne sikert aratni a helyében.
A dokumentumjellegű, vagyis a modern újságírásra jellemzően tényszerű, ám mindvégig roppant szórakoztató önéletrajzi regény ekképp egyrészt egy lecsúszás története, másrészt viszont tanulságos tükröt tart a mesterkéltég, az üresség, a hivalkodás kultúrájának, amely a globalizáció révén szép lassan az egész világot megfertőzni látszik, és így a kötet elsősorban anekdotákból építkező, szociológiai tanulmányként is olvasható.
Ám a valóságtartalmat figyelmen kívül hagyva, puszta fikcióként felfogva ugyanúgy lebilincselő olvasmány lehet.