Baby Bone: Supernova (CD)
Írta: Szántai Zsolt | 2009. 12. 19.
Furcsa dolog a hazai rockélet. Az ember – a Hammer / Edge Records dicséretes projektjének köszönhetően – belebotlik egy-egy CD-be, rátalál egy-egy új névre, aztán tessék, kiderül, hogy a banda, amiről azt hinnénk, hogy vadonatúj, vagy maximum egy-két-három éve létezik, valójában már tíz-tizenöt, vagy (ahogy a Baby Bone) már TIZENHÉT éve létezik!
Hol voltak ezek az emberek? Eddig miért nem kaptak nagyobb nyilvánosságot? Miért nem ismertük meg őket hamarabb? Miért csak a negyedik-ötödik anyaguk jut el valamilyen szinten a boltokba, a közönség szélesebb rétegeihez?
A magyarázat bonyolultnak tűnik, pedig valójában egyszerű. Ebben a kis országban rengeteg tehetséges ember terem. Születik. Teremtődik. Fejlődik ki.
Ennyi jó, elszánt, önfeláldozó, álmait valóra váltani akaró zenésszel akár Amerikát is el lehetne látni, de ezeknek a srácoknak (és lányoknak!) ezen a viszonylag kis területen, ezek között az egyre hiénásabb körülmények között kell elérniük a céljaikat.
Magyarországon nem elég, ha valaki jól játszik valamilyen hangszeren, egyedi, érdekes ötletei vannak, esetleg jó szövegeket ír.
Magyarországon a zenészek idejének nagy részét az a szélmalomharc rabolja el, amit a fellépési lehetőségekért, a stúdiózás feltételeinek megteremtéséért, vagy éppen a vállalkozó kedvű kiadók felkutatásáért kell megvívniuk.
A magyar rockzenekarok 70-80%-a olyan mennyiségű tehetséggel (tényleg: mi a tehetség mértékegysége?) rendelkezik, amennyivel nyugatabbra, egy nagyobb piacon simán, egy-két év alatt komoly eredményeket lehet elérni, itt viszont, az adott körülmények között a bandák többségének be kell érnie azzal, hogy „helyi hősökké” válnak – azzal, hogy legalább a szűkebb hazájukban, a megyéjükben, városukban ismerik őket.
A Baby Bone ’92-ben alakult, azóta többször átalakult. Turnézott a Nyerssel, részt vett tehetségkutatókon; turnézott a ma már egyre legendásabbá váló, pillanatnyilag félig-meddig tetszhalott Black-Outtal, megjelentetett pár kazettát, demófelvételt, készített egy klipet, párszor játszott Budapesten, többször fellépett az ország „vidék”-nek nevezett részein, és… Nagyjából ennyi.
Pedig az a csapat, ami olyan anyagot képes összehozni, mint a nemrég megjelent Supernova, ennél jóval többet érdemelne.
Kezdjük a lemezborítóval/grafikával. A kedvenc témámat, az eredetileg Radics Bélától származó pengék-halak elméletet idézi (röviden: vannak penge-emberek, és vannak hal-emberek; a pengék hasítanak, a halak meg csak tátognak).
A félig felnyitott szardíniásdobozban zsilettpengék… pontosabban: régi, csehszlovák gyártmányú Supernova márkájú borotvapengék hasalnak.
A kép telitalálat; el lehet töprengeni azon, hogy vajon halnak álcázott pengékről, halszerepbe kényszerített pengékről, vagy magukat pengének képzelő halakról van szó… Lényegében mindegy: a kettősség, az ellentétpár a lényeg.
Az a kettősség, amely valahogy végig jelen van a Supernová-n. Érdekes, a hard rock és a modern metal elemeit ötvöző, némi bluesos ízzel érdekesebbé tett dalok kerültek fel a korongra. Az első dal, az „Y.Z.L.K.” bevezető riffje szimpla, de nagyon jó motoros rockot ígér, aztán bekapcsolódik az énekhang, amitől valahogy Cultos (vagy, hogy határainkon belül maradjunk: Mátyás Attillás {m.a.b.}) lesz az egész.
A refrénnél már enyhe grunge-os hatás érzékelhető (egy kicsit olyan az egész, mint a régi, nagyon régi Black-Out), de aztán jön az érdekes gitárszóló, ami alatt megint a kezdő motoros rock riff dübörög – ettől meg valahogy olyanná válik, mint a THC (Texas Hippie Coalition) nevet viselő, színtiszta texasi hard rockot (vagy soft metalt) játszó banda zenéje.
A „Szivárvány holló” ott folytatódik, ahol az előző szám abbamaradt – mintha ugyanazon hosszabb kompozíció két részletét hallanánk.
A „Farkas és ember” egy picit visszavesz a ritmusból, de a dal nem hajlik át downtempóba. Ez is érdekes szám, bár egy ilyen szimpla, „guruljunk, oszt majd lesz valahogy” motoros rock ötletből kicsit talán sok 5 perc és 43 másodperc – ebben az esetben igaz, hogy a kevesebb több lett volna.
De semmi gond, már másokkal is előfordult, hogy a szöveg végigmondása, a drámai hatás elérése érdekében kissé túl hosszúra sikeredetett valami – hogy mást ne mondjak, a Zep „Achilles’ Last Stand”-je is ilyen…
Ami ezután következik, az „Angyalszív” című dal, az nálam egyértelműen a „hal” felé billenti a penge-hal között billegő mérleg nyelvét.
Profin előadott dal, de a kóruson kívül nincs benne semmi olyasmi, amit már ne hallhattunk volna valahol. Mindegy, ilyen is kell minden zenekarnál. Azért, hogy jót is írjak róla: a rövidke gitárszóló tetszik, az énekes hangja időnként a fiatal Révész Sándort (Piramis) idézi.
Ezután jön a „Sohasem volt világ”, ami megpróbálja a „penge” felé billenteni a mérleg nyelvét – és sikerrel jár. A szöveg egyik részlete („…köpjük le a halál arcát…”) kifejezetten tetszik, kár, hogy megjelennek olyan triviális, ezerszer hallott szlogenek is, mint „…az óra körbejár…”.
Ebben a dalban nagyjából ugyanazok a hatások érezhetők, mint az elsőnél, de itt már nemcsak az énekes hangja, hanem bizonyos gitártémák/hangzások is a hajdanvolt Piramist idézik – de csak „idézik”, nem azonosak azokkal.
„Vésd kőbe”: erről megint egy „áramszünet” nevű zenekar jut eszembe, meg egy bizonyos dal, amiben valami spirál szerepel… Érdekes, de lapozzunk.
„A világ várhat” viszont (a maga kis akusztikus nyitórészével, és a szépen felépített szerkezetével, érdekes szövegével együtt) kifejezetten jól sikerült; éppen elég újszerűség mutatkozik meg benne ahhoz, hogy izgalmas legyen, legalábbis egy darabig; itt is csupán egyetlen gondom van: túl hosszú (6:58).
„A játék” – itt a poszt-grunge rock kissé átcsúszik glam rockba, de semmi gond, szerencsére még mindig bőven a Mötley Crüe szintje fölött marad.
A „Júdáspénz” című kompozíció szerkezet, ötletesség szempontjából is nagyon jó; itt a szöveggel, pontosabban a szöveg témájával van gondom: ehhez a zenéhez talán jobban illett volna egy olyan, szavakkal megteremtett képsorozat, ami a „Szivárvány holló”-ban jelent meg.
Az „Éhség karma” – véleményem szerint ez az album legjobb dala. Nem azért, mert akusztikus, és nem is azért, mert jó a szövege, sokkal inkább azért, mert valóban eredeti módon jelenik meg benne a hard rock keménysége, és a blues hajlításokkal kifejezett, vállrándító vagánysága.
Itt a Baby Bone valami olyasmit valósított meg, amihez hasonlót a Korn, az Alice In Chains, a Megadeth unplugged lemezein hallhatunk. Ebben a dalban benne van minden, ami a bendzsós Otis Taylor „Ten Million Slaves” című számát (a Közellenségek című film betétdalát) kiválóvá teszi.
Ráadásul itt nagyon jól megmutatkozik az énekes tényleg kiváló hangja – itt végre nem kényszerül rá, hogy túlüvöltse a „bedugott” hangszereket. Az album zúzósabb dalainál időnként kissé elhomályosul a tehetsége (ez sem gond, példa rá a Judas Priest), itt viszont tényleg tisztán hallani, hogy van a hangjában valami egyedi, fémes rezgés.
Aki bármelyiket is kedveli a fentiekben megemlített zenekarok közül, szeretni fogja ezt a lemezt.
Az együttes tagjai:
Ruck Róbert – dob
Zubán Zoltán – gitár
Medovarszki Tibor – basszusgitár
Rákóczi Antal – ének, percussion, akusztikus gitár
A lemezen elhangzó számok listája:
1. Y. Z. L. K.
2. Szivárvány holló
3. Farkas és ember
4. Angyalszív
5. Sohasem volt világ
6. Vésd a kőbe
7. A világ várhat
8. A játék
9. Júdáspénz
10. Éhség karma
Diszkográfia:
Ablak a semmibe (1995)
Úgyis kiderül (1997)
Global (1999)
Keserű likőr (2004)
Supernova (2009)
Hol voltak ezek az emberek? Eddig miért nem kaptak nagyobb nyilvánosságot? Miért nem ismertük meg őket hamarabb? Miért csak a negyedik-ötödik anyaguk jut el valamilyen szinten a boltokba, a közönség szélesebb rétegeihez?
A magyarázat bonyolultnak tűnik, pedig valójában egyszerű. Ebben a kis országban rengeteg tehetséges ember terem. Születik. Teremtődik. Fejlődik ki.
Ennyi jó, elszánt, önfeláldozó, álmait valóra váltani akaró zenésszel akár Amerikát is el lehetne látni, de ezeknek a srácoknak (és lányoknak!) ezen a viszonylag kis területen, ezek között az egyre hiénásabb körülmények között kell elérniük a céljaikat.
Magyarországon nem elég, ha valaki jól játszik valamilyen hangszeren, egyedi, érdekes ötletei vannak, esetleg jó szövegeket ír.
Magyarországon a zenészek idejének nagy részét az a szélmalomharc rabolja el, amit a fellépési lehetőségekért, a stúdiózás feltételeinek megteremtéséért, vagy éppen a vállalkozó kedvű kiadók felkutatásáért kell megvívniuk.
A magyar rockzenekarok 70-80%-a olyan mennyiségű tehetséggel (tényleg: mi a tehetség mértékegysége?) rendelkezik, amennyivel nyugatabbra, egy nagyobb piacon simán, egy-két év alatt komoly eredményeket lehet elérni, itt viszont, az adott körülmények között a bandák többségének be kell érnie azzal, hogy „helyi hősökké” válnak – azzal, hogy legalább a szűkebb hazájukban, a megyéjükben, városukban ismerik őket.
A Baby Bone ’92-ben alakult, azóta többször átalakult. Turnézott a Nyerssel, részt vett tehetségkutatókon; turnézott a ma már egyre legendásabbá váló, pillanatnyilag félig-meddig tetszhalott Black-Outtal, megjelentetett pár kazettát, demófelvételt, készített egy klipet, párszor játszott Budapesten, többször fellépett az ország „vidék”-nek nevezett részein, és… Nagyjából ennyi.
Pedig az a csapat, ami olyan anyagot képes összehozni, mint a nemrég megjelent Supernova, ennél jóval többet érdemelne.
Kezdjük a lemezborítóval/grafikával. A kedvenc témámat, az eredetileg Radics Bélától származó pengék-halak elméletet idézi (röviden: vannak penge-emberek, és vannak hal-emberek; a pengék hasítanak, a halak meg csak tátognak).
A félig felnyitott szardíniásdobozban zsilettpengék… pontosabban: régi, csehszlovák gyártmányú Supernova márkájú borotvapengék hasalnak.
A kép telitalálat; el lehet töprengeni azon, hogy vajon halnak álcázott pengékről, halszerepbe kényszerített pengékről, vagy magukat pengének képzelő halakról van szó… Lényegében mindegy: a kettősség, az ellentétpár a lényeg.
Az a kettősség, amely valahogy végig jelen van a Supernová-n. Érdekes, a hard rock és a modern metal elemeit ötvöző, némi bluesos ízzel érdekesebbé tett dalok kerültek fel a korongra. Az első dal, az „Y.Z.L.K.” bevezető riffje szimpla, de nagyon jó motoros rockot ígér, aztán bekapcsolódik az énekhang, amitől valahogy Cultos (vagy, hogy határainkon belül maradjunk: Mátyás Attillás {m.a.b.}) lesz az egész.
A refrénnél már enyhe grunge-os hatás érzékelhető (egy kicsit olyan az egész, mint a régi, nagyon régi Black-Out), de aztán jön az érdekes gitárszóló, ami alatt megint a kezdő motoros rock riff dübörög – ettől meg valahogy olyanná válik, mint a THC (Texas Hippie Coalition) nevet viselő, színtiszta texasi hard rockot (vagy soft metalt) játszó banda zenéje.
A „Szivárvány holló” ott folytatódik, ahol az előző szám abbamaradt – mintha ugyanazon hosszabb kompozíció két részletét hallanánk.
A „Farkas és ember” egy picit visszavesz a ritmusból, de a dal nem hajlik át downtempóba. Ez is érdekes szám, bár egy ilyen szimpla, „guruljunk, oszt majd lesz valahogy” motoros rock ötletből kicsit talán sok 5 perc és 43 másodperc – ebben az esetben igaz, hogy a kevesebb több lett volna.
De semmi gond, már másokkal is előfordult, hogy a szöveg végigmondása, a drámai hatás elérése érdekében kissé túl hosszúra sikeredetett valami – hogy mást ne mondjak, a Zep „Achilles’ Last Stand”-je is ilyen…
Ami ezután következik, az „Angyalszív” című dal, az nálam egyértelműen a „hal” felé billenti a penge-hal között billegő mérleg nyelvét.
Profin előadott dal, de a kóruson kívül nincs benne semmi olyasmi, amit már ne hallhattunk volna valahol. Mindegy, ilyen is kell minden zenekarnál. Azért, hogy jót is írjak róla: a rövidke gitárszóló tetszik, az énekes hangja időnként a fiatal Révész Sándort (Piramis) idézi.
Ezután jön a „Sohasem volt világ”, ami megpróbálja a „penge” felé billenteni a mérleg nyelvét – és sikerrel jár. A szöveg egyik részlete („…köpjük le a halál arcát…”) kifejezetten tetszik, kár, hogy megjelennek olyan triviális, ezerszer hallott szlogenek is, mint „…az óra körbejár…”.
Ebben a dalban nagyjából ugyanazok a hatások érezhetők, mint az elsőnél, de itt már nemcsak az énekes hangja, hanem bizonyos gitártémák/hangzások is a hajdanvolt Piramist idézik – de csak „idézik”, nem azonosak azokkal.
„Vésd kőbe”: erről megint egy „áramszünet” nevű zenekar jut eszembe, meg egy bizonyos dal, amiben valami spirál szerepel… Érdekes, de lapozzunk.
„A világ várhat” viszont (a maga kis akusztikus nyitórészével, és a szépen felépített szerkezetével, érdekes szövegével együtt) kifejezetten jól sikerült; éppen elég újszerűség mutatkozik meg benne ahhoz, hogy izgalmas legyen, legalábbis egy darabig; itt is csupán egyetlen gondom van: túl hosszú (6:58).
„A játék” – itt a poszt-grunge rock kissé átcsúszik glam rockba, de semmi gond, szerencsére még mindig bőven a Mötley Crüe szintje fölött marad.
A „Júdáspénz” című kompozíció szerkezet, ötletesség szempontjából is nagyon jó; itt a szöveggel, pontosabban a szöveg témájával van gondom: ehhez a zenéhez talán jobban illett volna egy olyan, szavakkal megteremtett képsorozat, ami a „Szivárvány holló”-ban jelent meg.
Az „Éhség karma” – véleményem szerint ez az album legjobb dala. Nem azért, mert akusztikus, és nem is azért, mert jó a szövege, sokkal inkább azért, mert valóban eredeti módon jelenik meg benne a hard rock keménysége, és a blues hajlításokkal kifejezett, vállrándító vagánysága.
Itt a Baby Bone valami olyasmit valósított meg, amihez hasonlót a Korn, az Alice In Chains, a Megadeth unplugged lemezein hallhatunk. Ebben a dalban benne van minden, ami a bendzsós Otis Taylor „Ten Million Slaves” című számát (a Közellenségek című film betétdalát) kiválóvá teszi.
Ráadásul itt nagyon jól megmutatkozik az énekes tényleg kiváló hangja – itt végre nem kényszerül rá, hogy túlüvöltse a „bedugott” hangszereket. Az album zúzósabb dalainál időnként kissé elhomályosul a tehetsége (ez sem gond, példa rá a Judas Priest), itt viszont tényleg tisztán hallani, hogy van a hangjában valami egyedi, fémes rezgés.
Aki bármelyiket is kedveli a fentiekben megemlített zenekarok közül, szeretni fogja ezt a lemezt.
Az együttes tagjai:
Ruck Róbert – dob
Zubán Zoltán – gitár
Medovarszki Tibor – basszusgitár
Rákóczi Antal – ének, percussion, akusztikus gitár
A lemezen elhangzó számok listája:
1. Y. Z. L. K.
2. Szivárvány holló
3. Farkas és ember
4. Angyalszív
5. Sohasem volt világ
6. Vésd a kőbe
7. A világ várhat
8. A játék
9. Júdáspénz
10. Éhség karma
Diszkográfia:
Ablak a semmibe (1995)
Úgyis kiderül (1997)
Global (1999)
Keserű likőr (2004)
Supernova (2009)