Heavy Metal (DVD)
Írta: Galamb Zoltán | 2009. 09. 18.
Hogy mennyire magától adódó kapcsolat lehet az erősen erotikus töltetű science fiction és dark fantasy, valamint a heavy metal zenei irányzat között, arról valójában fogalmam sincs, az azonban kétségtelen, hogy a Heavy Metal címmel forgalmazott kanadai animációs filmben ezek az elemek különös erővel keverednek.
Az eredmény pedig valami egyszeri és a folytatás elkészülte ellenére valószínűleg megismételhetetlen stílusegyveleg, ami témabeli és rajztechnikai széttagoltsága ellenére egységes egésszé forr össze.
Az ötlet az azonos nevű sci-fi és fantasy magazin alkotóitól származott. S ahogy a nyomtatott történetekben, a filmben is a meztelenség, a leplezetlen, gyakran pornófilmekbe illően valószerűtlen szexualitás és a teljes durvaságában ábrázolt erőszak dominál.
Persze mondhatjuk azt is, hogy mindez a trubadúrköltészet és középkori lovagregények hangulatának mai keretekbe ültetése lehet, és talán nem is járunk annyira messze a valóságtól, hiszen Walter von der Vogelweide és Chrétien de Troyes hagyományait előbb többek között a gótikus rémregény, aztán a klasszikus tudományos fantasztikum, majd a szuperhős-képregény vette át. És máris helyben vagyunk.
A Heavy Metal kerettörténetében rögtön a Star Wars nosztalgikus/hősi eposzi űroperájából és H. P. Lovecraft horrorisztikus fantasyjéből vett elemek keverednek: az űrsiklóról autóval (!) hazatérő apa zöld gömböcskét hoz ajándékba a lányának, a gömbről azonban kiderül, hogy pusztító, gonosz erőt rejt magában, amely hátborzongató történeteivel rémisztgeti a halálra vált tinit.
Ugyancsak a lovecrafti véna fedezhető fel a „Dan” című fejezetben, melyben egy tudós ifjút a villámcsapástól megelevenedett zöld meteorit Soseholba repít.
Itt csupa izom kolosszusként kell megmentenie az Uhluht’cnek (leírva azonnal feltűnik, hogy a vízistenség nem más, mint C’thulhu, csupán megfordítva) feláldozott szüzet, aki persze rögtön felajánlkozik neki.
Ám mielőtt Dan magáévá tehetné a lányt, Ard, a halhatatlan ifjú csatlósai megzavarják egymásba feledkezésüket, hogy a segítségét kérjék a mágikus Loc-Nar (vagyis a zöld gömb ottani megtestesülésének) megszerzéséhez.
A történet innentől a lovecrafti mítoszok és a szuperhős-képregények cselekményelemeit keveri.
Sokkal érdekesebb viszont „Harry Canyon” meséje (amely a filmben megelőzi Dan történetét).
E film noir-ra emlékeztető, anti-utópisztikus sci-fi egyszerre előlegezi meg az egy évvel később a mozikba került Szárnyas fejvadász és az 1997-es Az ötödik elem hangulatát és tematikáját.
A menekülő lányt védelmébe fogadó taxisban bizony egyszerre ismerhetünk rá Rick Deckard és Korben Dallas alakjára, míg a lány egyértelműen Rachael és Leeloo előképe.
Ám nem kizárólag a sötétség uralja a filmet, hiszen a beágyazott történetek sorát záró, és sok tekintetben legjobban sikerült epikus fantasy, a „Taarna” előtt még egy rengeteg humorral megalkotott epizódot is láthatunk, melyben idegenek rabolnak el a Pentagonból egy bögyös gyorsírót, akit aztán a hajó abszurd kinézetű androidja, Anrack elcsábít, és a mindkettőjük számára minden szempontból kielégítő légyott után nőül kér.
És mindeközben persze a Black Sabbath, a Nazareth, a Blue Oyster Cult, Sammy Hagar és a heavy metal más nagyjainak zenéje szól.
Lehetséges, hogy nem a Heavy Metal a filmtörténet legmélyenszántóbb alkotása, de hogy izgalmas, felajzó és szórakoztató, ahhoz kétség sem férhet.
Kellően sok benne a klasszikus művekre, vagy egyszerűen csak az SF&F hagyományokra való utalás ahhoz, hogy már ezek miatt élvezetesnek találjuk, és kellően innovatív és jól megrajzolt ahhoz, hogy önmagában is megragadó legyen. Egy próbát feltétlenül megér.
Az eredmény pedig valami egyszeri és a folytatás elkészülte ellenére valószínűleg megismételhetetlen stílusegyveleg, ami témabeli és rajztechnikai széttagoltsága ellenére egységes egésszé forr össze.
Az ötlet az azonos nevű sci-fi és fantasy magazin alkotóitól származott. S ahogy a nyomtatott történetekben, a filmben is a meztelenség, a leplezetlen, gyakran pornófilmekbe illően valószerűtlen szexualitás és a teljes durvaságában ábrázolt erőszak dominál.
Persze mondhatjuk azt is, hogy mindez a trubadúrköltészet és középkori lovagregények hangulatának mai keretekbe ültetése lehet, és talán nem is járunk annyira messze a valóságtól, hiszen Walter von der Vogelweide és Chrétien de Troyes hagyományait előbb többek között a gótikus rémregény, aztán a klasszikus tudományos fantasztikum, majd a szuperhős-képregény vette át. És máris helyben vagyunk.
A Heavy Metal kerettörténetében rögtön a Star Wars nosztalgikus/hősi eposzi űroperájából és H. P. Lovecraft horrorisztikus fantasyjéből vett elemek keverednek: az űrsiklóról autóval (!) hazatérő apa zöld gömböcskét hoz ajándékba a lányának, a gömbről azonban kiderül, hogy pusztító, gonosz erőt rejt magában, amely hátborzongató történeteivel rémisztgeti a halálra vált tinit.
Ugyancsak a lovecrafti véna fedezhető fel a „Dan” című fejezetben, melyben egy tudós ifjút a villámcsapástól megelevenedett zöld meteorit Soseholba repít.
Itt csupa izom kolosszusként kell megmentenie az Uhluht’cnek (leírva azonnal feltűnik, hogy a vízistenség nem más, mint C’thulhu, csupán megfordítva) feláldozott szüzet, aki persze rögtön felajánlkozik neki.
Ám mielőtt Dan magáévá tehetné a lányt, Ard, a halhatatlan ifjú csatlósai megzavarják egymásba feledkezésüket, hogy a segítségét kérjék a mágikus Loc-Nar (vagyis a zöld gömb ottani megtestesülésének) megszerzéséhez.
A történet innentől a lovecrafti mítoszok és a szuperhős-képregények cselekményelemeit keveri.
Sokkal érdekesebb viszont „Harry Canyon” meséje (amely a filmben megelőzi Dan történetét).
E film noir-ra emlékeztető, anti-utópisztikus sci-fi egyszerre előlegezi meg az egy évvel később a mozikba került Szárnyas fejvadász és az 1997-es Az ötödik elem hangulatát és tematikáját.
A menekülő lányt védelmébe fogadó taxisban bizony egyszerre ismerhetünk rá Rick Deckard és Korben Dallas alakjára, míg a lány egyértelműen Rachael és Leeloo előképe.
Ám nem kizárólag a sötétség uralja a filmet, hiszen a beágyazott történetek sorát záró, és sok tekintetben legjobban sikerült epikus fantasy, a „Taarna” előtt még egy rengeteg humorral megalkotott epizódot is láthatunk, melyben idegenek rabolnak el a Pentagonból egy bögyös gyorsírót, akit aztán a hajó abszurd kinézetű androidja, Anrack elcsábít, és a mindkettőjük számára minden szempontból kielégítő légyott után nőül kér.
És mindeközben persze a Black Sabbath, a Nazareth, a Blue Oyster Cult, Sammy Hagar és a heavy metal más nagyjainak zenéje szól.
Lehetséges, hogy nem a Heavy Metal a filmtörténet legmélyenszántóbb alkotása, de hogy izgalmas, felajzó és szórakoztató, ahhoz kétség sem férhet.
Kellően sok benne a klasszikus művekre, vagy egyszerűen csak az SF&F hagyományokra való utalás ahhoz, hogy már ezek miatt élvezetesnek találjuk, és kellően innovatív és jól megrajzolt ahhoz, hogy önmagában is megragadó legyen. Egy próbát feltétlenül megér.