Michael Jackson: Thriller 25 (CD)
Írta: Galgóczi Tamás | 2009. 09. 10.
Életemben eddig össz-vissz két Michael Jackson CD-t vettem. A másik az 1987-es Bad.
Jackson halála szomorú alkalmat jelent az emlékezésre, bár a Thriller önmagában is megérdemli, hogy írjak róla.
És nem csak azért, mert világszerte eddig több mint száztíz millió példányt adtak el belőle (szerintem év végégig ez a szám pár millióval biztosan nő), meg nem is azért, mert 1984-ben nyolc Grammy-díjat kapott, de még csak azért sem, mert a Rolling Stone magazin ötszázas listáján a huszadik helyre szavazták be a meghívott szakértők.
Ami nem véletlen, hiszen mikor 1982-ben megjelent a lemez, Jackson már profi zenésznek számított, évtizedes tapasztalat birtokában vonult be a stúdióba. Ráadásul akárcsak Madonna fénykorában, ő is megérezte az idők szavát, és úgymond elébe ment a divatnak.
És bár igaz, hogy a kilenc számból mindössze négyet jegyez szerzőként, azért az egész lemez őt, az általa kreált és képviselt stílust tükrözi.
A változatos szerzemények (ballada, funk, diszkó, pop-rock) között – kis túlzással – mindenki talál legalább egyet, ami tetszik neki. Ha másért nem, hát a tiszta, arányos, dinamikus ritmusszekció miatt, ami ott dübörög az ember gyomrában.
Nem mondom, hogy Michael Jackson olyan hatással volt követőire, mint mondjuk a Beatles annak idején, azonban vitathatatlan, hogy a Thriller után minden kicsit más lett.
Például neki köszönhető, hogy a videoklippek ezt követően sokkal nagyobb szerepet játszottak a lemezek reklámozásában. Ami persze azt is jelentette, hogy felértékelődtek a zenei csatornák – ez azonban inkább amolyan nem várt hozadéka a történetnek.
Az is biztos, hogy a címadó számhoz forgatott horror-rövidke legalább annyira jellegzetessége ezeknek az éveknek, mint mondjuk a „Billie Jean” világító járdakockái.
Az eredeti lemez megjelenésének huszonötödik évfordulójára egy számos extrával ellátott kiadvány került a boltokra. Ezen öt feldolgozás hallható, melyek közös jellemzője, hogy előadóik (Akon, Fergie, Kanye West, will.i.am) hasonló közegből érkeztek, így átdolgozásaik is hasonlóképpen „működnek”.
Nem rosszak, csak ha egy kicsit merészebben nyúltak volna az eredetikhez, sokkal izgalmasabb lenne a végeredmény. Így azt kell mondjam, Jackson előadását nem sikerült felülmúlniuk.
A hivatalos honlapon bárki megnézheti a lemezhez kapcsolódó videoklippeket, illetve belehallgathat a számokba.
Előadó:
Michael Jackson – ének, dob
Közreműködők:
Brian Barns – billentyűs hangszerek
Michael Boddicker – billentyűs hangszerek
N`dugu Chancler – dob
Paulinho da Costa – ütőshangszerek
David Foster – billentyűs hangszerek
Gary Grant – trombita
Eddie Van Halen – gitár (Beat It)
Jerry Hey – trombita
Paul Jackson – gitár
Louis Johnson – basszusguitár
Quincy Jones – producer
Steve Lukather – gitár, basszusgitár
Anthony Marinelli – szintetizátor
Paul McCartney – ének (The Girl Is Mine)
David Paich – billentyűs hangszerek
Dean Parks – gitár
Greg Phillinganes – billentyűs hangszerek
Jeff Porcaro – dob, kürt és vonós hangszerek
Steve Porcaro – billentyűs hangszerek
Vincent Price - narrátor (Thriller)
Bill Reichenbach – trombon
Rod Temperton – billentyűs hangszerek
David Williams – gitár
Larry Williams – szaxofon fuvola
Bill Wolfer – billentyűs hangszerek
LaToya Jackson - ének (PYT)
Janet Jackson - ének (PYT)
A lemezen elhangzó számok listája:
1. Wanna Be Startin’ Somethin’
2. Baby Be Mine
3. The Girl Is Mine (duett Paul McCartney-val)
4. Thriller
5. Beat It
6. Billie Jean
7. Human Nature
8. P.Y.T. (Pretty Young Thing)
9. The Lady In My Life
Bónusz
10. Vincent Price beköszönés a Thrillerből
11. The Girl Is Mine 2008 (will.i.am)
12. P.Y.T. (Pretty Young Thing) 2008 (will.i.am)
13. Wanna Be Startin’ Somethin’ (Akon)
14. Beat It 2008 (Fergie)
15. Billie Jean 2008 (Kanye West)
16. For All Time (az 1982-es lemezről lemaradt felvétel)
Diszkográfia:
Got to Be There (1972)
Ben (1972)
Music & Me (1973)
Forever, Michael (1975)
Off the Wall (1979)
Thriller (1982)
Bad (1987)
Dangerous (1991)
HIStory: Past, Present and Future, Book I (1995) válogatás
Blood on the Dance Floor: HIStory in the Mix (1997)
Invincible (2001)
Michael (2010)
Jackson halála szomorú alkalmat jelent az emlékezésre, bár a Thriller önmagában is megérdemli, hogy írjak róla.
És nem csak azért, mert világszerte eddig több mint száztíz millió példányt adtak el belőle (szerintem év végégig ez a szám pár millióval biztosan nő), meg nem is azért, mert 1984-ben nyolc Grammy-díjat kapott, de még csak azért sem, mert a Rolling Stone magazin ötszázas listáján a huszadik helyre szavazták be a meghívott szakértők.
Ami nem véletlen, hiszen mikor 1982-ben megjelent a lemez, Jackson már profi zenésznek számított, évtizedes tapasztalat birtokában vonult be a stúdióba. Ráadásul akárcsak Madonna fénykorában, ő is megérezte az idők szavát, és úgymond elébe ment a divatnak.
És bár igaz, hogy a kilenc számból mindössze négyet jegyez szerzőként, azért az egész lemez őt, az általa kreált és képviselt stílust tükrözi.
A változatos szerzemények (ballada, funk, diszkó, pop-rock) között – kis túlzással – mindenki talál legalább egyet, ami tetszik neki. Ha másért nem, hát a tiszta, arányos, dinamikus ritmusszekció miatt, ami ott dübörög az ember gyomrában.
Nem mondom, hogy Michael Jackson olyan hatással volt követőire, mint mondjuk a Beatles annak idején, azonban vitathatatlan, hogy a Thriller után minden kicsit más lett.
Például neki köszönhető, hogy a videoklippek ezt követően sokkal nagyobb szerepet játszottak a lemezek reklámozásában. Ami persze azt is jelentette, hogy felértékelődtek a zenei csatornák – ez azonban inkább amolyan nem várt hozadéka a történetnek.
Az is biztos, hogy a címadó számhoz forgatott horror-rövidke legalább annyira jellegzetessége ezeknek az éveknek, mint mondjuk a „Billie Jean” világító járdakockái.
Az eredeti lemez megjelenésének huszonötödik évfordulójára egy számos extrával ellátott kiadvány került a boltokra. Ezen öt feldolgozás hallható, melyek közös jellemzője, hogy előadóik (Akon, Fergie, Kanye West, will.i.am) hasonló közegből érkeztek, így átdolgozásaik is hasonlóképpen „működnek”.
Nem rosszak, csak ha egy kicsit merészebben nyúltak volna az eredetikhez, sokkal izgalmasabb lenne a végeredmény. Így azt kell mondjam, Jackson előadását nem sikerült felülmúlniuk.
A hivatalos honlapon bárki megnézheti a lemezhez kapcsolódó videoklippeket, illetve belehallgathat a számokba.
Előadó:
Michael Jackson – ének, dob
Közreműködők:
Brian Barns – billentyűs hangszerek
Michael Boddicker – billentyűs hangszerek
N`dugu Chancler – dob
Paulinho da Costa – ütőshangszerek
David Foster – billentyűs hangszerek
Gary Grant – trombita
Eddie Van Halen – gitár (Beat It)
Jerry Hey – trombita
Paul Jackson – gitár
Louis Johnson – basszusguitár
Quincy Jones – producer
Steve Lukather – gitár, basszusgitár
Anthony Marinelli – szintetizátor
Paul McCartney – ének (The Girl Is Mine)
David Paich – billentyűs hangszerek
Dean Parks – gitár
Greg Phillinganes – billentyűs hangszerek
Jeff Porcaro – dob, kürt és vonós hangszerek
Steve Porcaro – billentyűs hangszerek
Vincent Price - narrátor (Thriller)
Bill Reichenbach – trombon
Rod Temperton – billentyűs hangszerek
David Williams – gitár
Larry Williams – szaxofon fuvola
Bill Wolfer – billentyűs hangszerek
LaToya Jackson - ének (PYT)
Janet Jackson - ének (PYT)
A lemezen elhangzó számok listája:
1. Wanna Be Startin’ Somethin’
2. Baby Be Mine
3. The Girl Is Mine (duett Paul McCartney-val)
4. Thriller
5. Beat It
6. Billie Jean
7. Human Nature
8. P.Y.T. (Pretty Young Thing)
9. The Lady In My Life
Bónusz
10. Vincent Price beköszönés a Thrillerből
11. The Girl Is Mine 2008 (will.i.am)
12. P.Y.T. (Pretty Young Thing) 2008 (will.i.am)
13. Wanna Be Startin’ Somethin’ (Akon)
14. Beat It 2008 (Fergie)
15. Billie Jean 2008 (Kanye West)
16. For All Time (az 1982-es lemezről lemaradt felvétel)
Diszkográfia:
Got to Be There (1972)
Ben (1972)
Music & Me (1973)
Forever, Michael (1975)
Off the Wall (1979)
Thriller (1982)
Bad (1987)
Dangerous (1991)
HIStory: Past, Present and Future, Book I (1995) válogatás
Blood on the Dance Floor: HIStory in the Mix (1997)
Invincible (2001)
Michael (2010)