Mervyn Peake: Titus Groan
Írta: Makai Péter Kristóf | 2009. 04. 06.

Peake annyira egyedülállót alkotott féltégla méretű és súlyú trilógiájával, hogy jószerivel alig akad olyan, aki ismerné Gormenghast várának idegen világát. De nem is kínál egyszerű olvasmányt a Titus Groan, a sorozat első kötete.
Gormenghast keleti gótikával átitatott, hideg és barátságtalan vára ugyanis rettentő groteszk várnépnek ad otthont, akiket inkább neveznék emlékezetesnek, semmint szerethetőnek.
Hadd mutassam be például Abiatha Sweltert, a vár mézesmázos, kegyetlen szakácsát; a könyvtárba és az ősrégi szokások közé zárkózott Lord Sepulchrave-et, Gormenghast hetvenhatodik earljét; a bogaras doktor Prunesquallort, aki modoros kacajával és metsző megjegyzéseivel tűnik ki a kastély sótlan alakjai közül; vagy a férfiak után sóvárgó, szerencsétlen testvérét, Irmát.
És még csak nem is ők a legfurább vagy legriasztóbb szerzetek Gormenghastban...
A legelidegenítőbb érzést talán maga a várbéliek elszigetelt, fojtogató rendbe ragadt élete kelti. Pontosan kivitelezett, a történelem ködébe vesző rítusok szabják meg legapróbb cselekedeteiket is, ezeknek végrehajtását pedig a ceremóniamester, az ásatag Sourdust felügyeli.
Az egész vár belemerevedett a hagyomány őrzésébe, ami az őrület és a bolondéria különböző formáiban ütközik ki a szereplőkön: Sourdust fia, Barquentine mindennél jobban gyűlöli az embereket, a vár úrnője madarakkal és macskákkal veszi körbe magát, míg az Ikrek, Cora és Clarice a teljes elhülyülés jeleit mutatják.
A habókos és mogorva jellemek megszokott életét pedig két fiatal, a csecsemő Titus és a konyháról elszabadult, hataloméhes fiatalember, Steerpike borítja fel végérvényesen.
Titus még az első kötet végére is csak két éves, de a keresztelője és az earl-avatás során tapasztalt, ügyetlen virgoncsága a várba szivárgó káosz baljós előjele.
Ezt a rossz óment csak tetézi a számító Steerpike viselkedése: hol hízelgéssel, hol az Ikrek kihasználásával, hol színjátékkal, de mindig a megfelelő eszközzel férkőzik a várnép bizalmába. Szándékai nem teljesen egyértelműek, de annál zavarba ejtőbbek.
A Gormenghast-trilógiát olvasni megerőltető és gyönyörűséges foglalatosság. Peake dagályosan barokkos leírásokkal és olajosan sűrű, hangulatfestő bekezdésekkel csipkézett stílusa nem fog minden olvasót lenyűgözni.
Helyenként olyan érzése támad az embernek, mintha a könyv védekezne, nem hagyná magát olvastatni.
Engem magával ragadott választékos szóhasználata és a vár távolságtartó, misztikus légkörét hűen ábrázoló hasonlatai, de be kell valljam, a könyvvel csak lassan lehet haladni.
Nem sodrása van Peake prózájának: gázolni kell benne, mintha derékig érő láp volna, ahol lépten-nyomon megcsillan valami izgalmas és életidegen részlet, egy-egy elhullott olvasó csupasz csontja.
Nem esik nehezemre elképzelni azokat, akik a könyvbe egy kicsit belapozva már nemsokára a falat kaparják és inkább a sutba dobják a regényt, mert az őrületbe kergeti őket az író körülményessége.
Az aprólékos, hangulatot kőről-kőre, ráncról-ráncra felépítő, érzékletes hangnem persze nem véletlen – szorosan kapcsolódik Gormenghast merev törvények szerint élő világához.
Peake elbeszélői technikája pont arra épül, hogy a szokások közt egyre táguló réseket az olvasó maga veszi észre, mert annyira oda nem illőek a lassan csordogáló cselekmény és a kellemetlenségig udvarias, mesterkélt párbeszédek közé.
A kontraszt különösen szembetűnő, amikor Peake a vár falain kívülre, a viskólakók életébe pillant be, ahonnan a kis Titus szoptatós dajkája, Keda származik.
Tájleírásai itt megelevenednek, prózája pedig inkább melankolikus, mint fenyegető. Keda még nyomorúságosan romantikus életével is élénkebb, érzőbb, mint a várlakók legboldogabb pillanatukban, története pedig a szenvedélyes, szenvedéssel teli szerelem története.
Az érte küzdő két férfi egyike teherbe ejti őt, mielőtt meghalna, és terhességének leírásában Peake érzékletesen és megértően ábrázolja az öngyilkosságra készülő Kedát.
Ha van valami a könyvben, amitől az ember igazán hideglelést kap, akkor a nincstelen, élete eldobására kényszerített asszony gondolatait ábrázoló rész mindenképp ilyen.
A Gormenghast-trilógia első kötete egyedi hangon szól olvasójához: monoton lüktetéssel adja elő minden apró részletében megrendezett drámáját, amit aztán a legváratlanabb pillanatokban szakít meg, hogy földöntúli prózájával figyelmeztessen bennünket e begyöpösödött világ bájaira.
Nem egykönnyen megszerethető könyv ez, mert embertelen sorsok, jellegzetesen excentrikus karakterek kelnek rángatózó marionett-táncukra, de őszinte mosolyt fakaszt azok arcán, akik bele tudnak feledkezni Peake válogatott különcök részvételével előadott víg tragédiájába.