Robert Cumming: Művészet közelről
Írta: Hegedűs Tamás | 2009. 01. 19.
Ez a könyv leginkább azoknak ajánlott, akik most akarják elkezdeni az ismerkedést, vagy bepótolni hiányosságukat a képzőművészet terén.
Nem kifejezetten művészettörténeti könyvről van szó, inkább afféle útmutató a laikusok számára, hogy hogyan közelítsék meg a festményeket, és mit érdemes megfigyelni egy-egy képzőművészeti alkotáson.
A legtöbb ilyen témájú könyvtől eltérően így itt inkább olyan apróságokra és szimbólumokra mutatnak rá a műveken belül, ami segít megérteni az alkotások lényegét, mondanivalóját és egyben vonzóvá is teszi azokat még azok számára is, akik eddig más szemmel figyelték, vagy éppen egyáltalán nem figyelték, nem keresték a témák megfejtéseit.
Ehhez igen választékos és természetesen ismert művekből álló gyűjteményt sikerült összeállítani, emellett pedig a kötet nyelvezete is világos, közérthető, olyannyira, hogy akár egy kisiskolás is megértheti.
Jó ötletnek tartom ezt a kiadványt, mert hiszem, hogy ezzel jóval közelebb lehet hozni az emberekhez a művészetet; érthetővé válnak a nem mindig egyértelmű szimbólumok; és végre egy helyen megtalálhatóak azon alkotások, amikkel (ahogyan a könyv is fogalmaz) sajnálatos módon ma leginkább csak reklámokban és hirdetésekben találkozhatunk.
A könyv remekül végigvezet minket több művészeti stíluson, a legismertebb művészeken, alkotásokon a korai időktől egészen jelenkorunkig.
Érdekes, hogy a legtöbb mű valamilyen vallási, vagy azzal kapcsolatos témát dolgoz fel, bár igazán nem meglepő, tudván, hogy ezen alkotásokon a legkönnyebb rejtett jelképeket felfedezni; és lenyűgöző képi világuk, vagy közismert témájuk révén ezek a leginkább időtálló darabok.
Ami viszont sokkal meglepőbb, hogy a könyvben egyetlen magyar képzőművész sem szerepel.
Ez nagyon sajnálatos, hiszen azért kicsiny országunk is bőven termelt világszínvonalú festőket, arról nem is beszélve, hogy például egy-egy Csontváry kép esetében is oldalakat lehetne megtölteni a rejtett utalások felsorolásával.
A legtöbb, festményeket tartalmazó albumhoz hasonlóan itt is felmerül egy kis hiba a képek elrendezésével kapcsolatban.
Sajnos itt is középen vannak elválasztva, hogy középre kerülhessenek, ami érthető is, hiszen így a képek körül megfelelően el lehetett osztani a magyarázatokat, ám ez némileg ront a műremekek élvezetén.
Bár erre nem tudnék tökéletes megoldást javasolni, talán okosabb lett volna, ha a reprodukciót az egyik, míg a leírást a másik oldalra helyezik.
Ezt leszámítva nem lehet panasz a kivitelezésre. Ahogy az elvárható, a reprodukciók szemet kápráztatóak és a hozzájuk fűzött információk, kiemelések is mind nagyon igényesek, informatívak.
A képzőművészet legnagyobb csodáját az alkotások megfoghatatlanságában látom.
Ahogyan azt a szerző is remekül megfogalmazza, nyilvánvaló, hogy a művek eredeti értelmezésével, céljával csupán annak alkotója van tisztában.
Nem mondom, hogy nincs értelme a képek behatóbb elemzésének, mert hatalmas élmény megfejteni egy-egy festmény üzenetét, de igazából csak az számít, hogy a szemlélőben milyen érzést és gondolatot vált ki.
Ha létezik olyan, aki ezzel még sosem próbálkozott, akkor ez a könyv kiváló kiindulópont lehet ehhez.
Az albumban szereplő képek listája:
Giotto Di Bondone: A háromkirályok imádása
Guido Di Pietro: Angyali Üdvözlet
Jan van Eyck: Az Arnolfini házaspár
Rogier van der Weyden: Levétel a keresztről
Pierro della Francesca: Krisztus megkeresztelése
Paolo di Dono: A San Romanó-i csata
Sandro Botticelli: Venus születése
Hieronymus Bosch: A gyönyörök kertje
Leonardo da Vinci: Mona Lisa
Giorgione Barbarelli: Vihar
Michelangelo Buonarotti: A Sixtus-kápolna mennyezetfreskói
Raffaello Santi: Az Athéni iskola
Mathis Gothard: Az isenheimi oltár
Tiziano Vecellio: Bacchus és Ariadné
Ifjabb Hans Holbein: A követek
Idősebb Pieter Brueghel: Flamand közmondások
El Greco: Orgaz gróf temetése
Michelangelo Merisi da Caravaggio: Az emmausi vacsora
Peter Paul Rubens: Sámson és Delila
Rembrandt van Rijn: Baltazár lakomája
Nicolas Poussin: Tánc az idő zenéjére
Harmen Steenwyck: Vanitatum VanitasClaude Lorrain: Izsák és Rebeka menyegzője
Diego Velázquez: Az udvarhölgyek
Jan Vermeer: A festő műterme
Jean-Antoine Watteau: Indulás Cythere szigetére
Antonio da Canal: A francia nagykövet fogadása
Jean-Baptiste-Siméon Chardin: A fiatal tanítónő
Thomas Gainsborough: Mr. és Mrs. Andrews
Joseph Wright: Kísérlet légszivattyúval
Jacques-Louis David: A Horatiusok esküje
Joseph Mallord Turner: Hannibál átkel az Alpokon
Francisco de Goya: 1808. május harmadika
Théodore Géricault: A Medúza tutaja
John Constable: A szénásszekér
William Holman hunt: Ébredő bűntudat
Gustave Courbet: Műterem
Claude Monet: Őszi fények Argenteuil-nél
Edgar Degas: Balettóra
Pierre Auguste Renoir:: Az evezősök reggelije
Edouard Manet: A Folies-Bergére bárja
Georges Seurat: Vasárnap délután a Grande Jatte szigetén
Vincent van Gogh: Van Gogh szobája Arles-ban
Paul Cézanne: Csendélet Cupidóval
Pablo Picasso: Guernica