Metallica: Kill ’Em All (CD)
Írta: Bors Csaba | 2008. 08. 20.
Azt gondolom, hogy a Metallica első lemezét egyetlen rock-rajongónak sem kell bemutatom, hiszen nemcsak a metal történelmének alapműve, hanem egy új stílus teremtője is. Korábban még egyetlen együttes sem engedett meg magának ilyen keménységet a zenélés terén, ami egyfajta nem éppen rádióbarát metalzenét eredményezett.
Épp ez volt az oka annak, hogy több album megjelenésére is szükség volt, mire igazán világsztárokká váltak.
A debütáló albumot 1983 májusában rögzítették, és júliusban adták ki. Azóta több kiadást is megélt. Többek között 1988-ban is kiadták dupla CD-s formátumban, korlátozott példányszámban, valamint szimpla változatban két bónusz dallal.
1993-ban pedig Ausztráliában egy aranyszínű limited edition verziót dobtak a piacra. Legutoljára 2003-ban Japánban adták ki az eredeti első kiadás remaszterelt verzióját.
A bevezetőben említettem, hogy ez egy kezdő zenekar albuma, éppen ezért tele van energiával, átütő erővel.
Az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy a megjelenés előtt néhány hónappal rúgták ki Dave Mustaine „riffmestert”, akinek munkássága erősen érződik az album stílusán is, és négy számban is közreműködött dalszerzőként.
Állításomat támasztja alá, hogy például a Megadeth (Dave Mustaine későbbi bandájának) „Mechanix” című nótája a „The Four Horseman” némileg átalakított verziója.
Ugyanakkor ez volt az a lemez is, ami később igencsak megosztotta a Metallica-rajongókat. Ez az album alapozta meg a Metallica hírnevét, így az akkori rajongók elvárták a zúzósabb stílust, míg az ezután készült szerzemények egyre líraibb hangvételűre sikeredtek, mind dalszöveg, mind pedig zene szempontjából.
Ennek a trendnek a betetőződését a fekete album kiadása jelentette, amely véleményem szerint a legjobb Metallica-lemez. Azóta a rajongók népes tábora találgatja, vajon milyen lesz a következő korong: kill’em all-os, vagy fekete album-os.
A St. Anger megjelenése bebizonyította, hogy a banda mindkét fél elvárásainak sajnos nem tud megfelelni.
Nos, a hosszúra sikerült bevezető után a Kill ’Em Allról. A lemezen tíz szám található, melyek mindegyike a maga nemében alapműnek tekinthető. Habár én teljes mértékben elhatárolódom a stílusbeli besorolástól, erre az anyagra tökéletesen illik a thrash-metal jelző.
Az egész CD-t kemény riffek, ritmusváltások, pörgős, duplázós dob, és kiváló gitárszólok teszik teljessé.
Az albumon csak remekművek találhatók, véleményem szerint a „Motorbreath” mégis mindenképp kiemelésre érdemes, és egyben az én személyes kedvencem is. Maga a szám teljes mértékben jellemzi az egész album átütő erejét.
Nem spóroltak a gitárriffekkel, és az „ütközésig nyomom a gázpedált a többmérföldes arizonai országút nyílegyenes szakaszain”-érzés magával ragadja az embert.
Az album egyedül amiatt kritzálható, hogy az együttes itt még nem mutatta meg valódi zenei képességeit, de ez a későbbi albumok ismeretében természetesen megbocsátható.
Ha valaki szeretné tudni, hogy miből lett az a bizonyos „cserebogár”, ezt az albumot mindenképpen meg kell hallgatnia, amúgy leginkább a keményebb vonalas metalrajongóknak ajánlható.
Persze relatív, hogy mi számít keménynek, különösen a mai viszonylatban.
Akik a minél hangosabban ordítunk, pörgetjük a dobokat, és reszelünk a gitárral felfogás rajongói, vagy a rádióbarát amerikai metal kedvelői, azért kerüljék ezt az albumot.
Aki szereti az igényes hard/heavy/thrash metalt, a ritmusváltásokkal, gitárszólókkal tarkított sulykolós metalzenét, annak mindenképpen meg kell hallgatnia, amennyiben ezt ez idáig még nem tette meg.
Az együttes tagjai:
James Hetfield - gitár, ének
Lars Ulrich - dob
Cliff Burton - basszusgitár
Kirk Hammett - gitár
A lemezen elhangzó számok listája:
1. Hit The Lights
2. The Four Horsemen
3. Motorbreath
4. Jump In The Fire
5. (Anesthesia) - Pulling Teeth
6. Whiplash
7. Phantom Lord
8. No Remorse
9. Seek & Destroy
10. Metal Militia
Diszkográfia: Kill ’Em All (1983)
Ride the Lightning (1984)
Master of Puppets (1986)
...And Justice for All (1988)
Metallica (1991)
Load (1996)
ReLoad (1997)
St. Anger (2003)
Death Magnetic (2008)
Épp ez volt az oka annak, hogy több album megjelenésére is szükség volt, mire igazán világsztárokká váltak.
A debütáló albumot 1983 májusában rögzítették, és júliusban adták ki. Azóta több kiadást is megélt. Többek között 1988-ban is kiadták dupla CD-s formátumban, korlátozott példányszámban, valamint szimpla változatban két bónusz dallal.
1993-ban pedig Ausztráliában egy aranyszínű limited edition verziót dobtak a piacra. Legutoljára 2003-ban Japánban adták ki az eredeti első kiadás remaszterelt verzióját.
A bevezetőben említettem, hogy ez egy kezdő zenekar albuma, éppen ezért tele van energiával, átütő erővel.
Az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy a megjelenés előtt néhány hónappal rúgták ki Dave Mustaine „riffmestert”, akinek munkássága erősen érződik az album stílusán is, és négy számban is közreműködött dalszerzőként.
Állításomat támasztja alá, hogy például a Megadeth (Dave Mustaine későbbi bandájának) „Mechanix” című nótája a „The Four Horseman” némileg átalakított verziója.
Ugyanakkor ez volt az a lemez is, ami később igencsak megosztotta a Metallica-rajongókat. Ez az album alapozta meg a Metallica hírnevét, így az akkori rajongók elvárták a zúzósabb stílust, míg az ezután készült szerzemények egyre líraibb hangvételűre sikeredtek, mind dalszöveg, mind pedig zene szempontjából.
Ennek a trendnek a betetőződését a fekete album kiadása jelentette, amely véleményem szerint a legjobb Metallica-lemez. Azóta a rajongók népes tábora találgatja, vajon milyen lesz a következő korong: kill’em all-os, vagy fekete album-os.
A St. Anger megjelenése bebizonyította, hogy a banda mindkét fél elvárásainak sajnos nem tud megfelelni.
Nos, a hosszúra sikerült bevezető után a Kill ’Em Allról. A lemezen tíz szám található, melyek mindegyike a maga nemében alapműnek tekinthető. Habár én teljes mértékben elhatárolódom a stílusbeli besorolástól, erre az anyagra tökéletesen illik a thrash-metal jelző.
Az egész CD-t kemény riffek, ritmusváltások, pörgős, duplázós dob, és kiváló gitárszólok teszik teljessé.
Az albumon csak remekművek találhatók, véleményem szerint a „Motorbreath” mégis mindenképp kiemelésre érdemes, és egyben az én személyes kedvencem is. Maga a szám teljes mértékben jellemzi az egész album átütő erejét.
Nem spóroltak a gitárriffekkel, és az „ütközésig nyomom a gázpedált a többmérföldes arizonai országút nyílegyenes szakaszain”-érzés magával ragadja az embert.
Az album egyedül amiatt kritzálható, hogy az együttes itt még nem mutatta meg valódi zenei képességeit, de ez a későbbi albumok ismeretében természetesen megbocsátható.
Ha valaki szeretné tudni, hogy miből lett az a bizonyos „cserebogár”, ezt az albumot mindenképpen meg kell hallgatnia, amúgy leginkább a keményebb vonalas metalrajongóknak ajánlható.
Persze relatív, hogy mi számít keménynek, különösen a mai viszonylatban.
Akik a minél hangosabban ordítunk, pörgetjük a dobokat, és reszelünk a gitárral felfogás rajongói, vagy a rádióbarát amerikai metal kedvelői, azért kerüljék ezt az albumot.
Aki szereti az igényes hard/heavy/thrash metalt, a ritmusváltásokkal, gitárszólókkal tarkított sulykolós metalzenét, annak mindenképpen meg kell hallgatnia, amennyiben ezt ez idáig még nem tette meg.
Az együttes tagjai:
James Hetfield - gitár, ének
Lars Ulrich - dob
Cliff Burton - basszusgitár
Kirk Hammett - gitár
A lemezen elhangzó számok listája:
1. Hit The Lights
2. The Four Horsemen
3. Motorbreath
4. Jump In The Fire
5. (Anesthesia) - Pulling Teeth
6. Whiplash
7. Phantom Lord
8. No Remorse
9. Seek & Destroy
10. Metal Militia
Diszkográfia: Kill ’Em All (1983)
Ride the Lightning (1984)
Master of Puppets (1986)
...And Justice for All (1988)
Metallica (1991)
Load (1996)
ReLoad (1997)
St. Anger (2003)
Death Magnetic (2008)