FőképBevallom, eddig nálam kimaradtak a lengyel rendező filmjei, mi több, nem is hallottam róla korábban, pedig szeretem a művészfilmeket, és ez talán pontosan ebbe a kategóriába illik.

A Veronika kettős élete roppant érdekes és elgondolkodtató film, aminek gondolati mondanivalója mellett a hangulata is nagyon érdekes és megkapó.
Valamiért az Amélie csodálatos élete jutott eszembe róla, holott igazából ez a film sokkal melankolikusabb és árnyaltabb annál. Ahhoz a filmhez hasonlóan itt is egy nem hétköznapi nőről szól a történet. Pontosabban kettőről.

A film első felében megismerhetjük Veronikát, aki Varsóban él, kissé különc és rettentően érzékeny lány. Beteg nénikéjéhez utazik Krakkóba, ahol csodálatos énekhangjának köszönhetően fontos fellépési lehetőséget kap, a koncerten azonban váratlanul összeesik és meghal.
Innentől Veronique életébe nyerhetünk bepillantást, aki Párizsban él, zenetanárként dolgozik és életében éppen egy furcsa szerelmi szál van kibontakozóban.

Mindkét szerepet a bájosan kedves Iréne Jacob (A titkok kertje) játssza nagyon meggyőzően és rendkívüli átéléssel. A filmben nem sok beszéd van, de talán ő az, aki az üzenetet tolmácsolja; persze ezt sem direkt módon, sokkal inkább csak utalásokkal és játékával.

Rajta és a rendezőn kívül érdemes kiemelni még a fényképészt is, aki a mű képi világával nagyban hozzájárult a különleges atmoszféra megteremtéséhez: a színek és árnyalatok lenyűgözően szépek. Ezt még a csodálatos zene fokozza határtalanul drámaivá.

Az extra lemezen található interjúban a folyton dohányzó Kieslowski úgy magyarázza a film üzenetét, hogy az embereknek óvatosan és környezetükre figyelmesen kell élniük, mert még azon tetteinknek is vannak következményei, amiről nem is gondolnánk.

Ezzel egyetértek, még ha nem is ez jutott eszembe a film után. Utólag azonban ez sok mindent megmagyaráz, s valóban: még a film elején elhangzik az üzenet: nem vagyunk egyedül. Ami azt is jelenti, hogy figyelnünk kell másokra, magunkra.

A következmények pedig élesen kirajzolódnak előttünk: a két szereplő között csak egy apró különbség van, mégpedig az, hogy Veronique olvas a jelekből, nem csak szívére hallgat, sorsa talán pont óvatossága miatt nem olyan végzetes, mint alteregójáé, még ha ő meg is élheti az álmát.

Valószínűleg mindenki más tanulságot von le a történetből, de ez így van rendjén és pont ezért nem is akarom a saját teóriámat erről bővebben kifejteni, mivel nyilván vannak olyanok, akik nem értenének vele egyet, esetleg azt hinnék, bele akarom magyarázni saját gondolataimat.

A lényeg, hogy ez egy csodálatos film, ajánlanám mindazok figyelmébe, akik szeretnek egy-egy műalkotás láttán mélyebben is belegondolni az üzenetbe, a tartalom mögé tekinteni. Érdekes és önigazoló lehet azok számára is, akik hisznek a véletlenekben, vagy éppen az élet sorsszerű elrendeltetésében.

A magyar DVD-kiadás technikai adatai:
Hang: magyar (DD2.0), francia (DD5.1)
Kép: 16:9 (1.66:1)
Felirat: magyar

Extrák
Beszélgetés Kieslowskival (kb. 52 perc)
Interjú Iréne Jacobbal (kb. 17 perc)
Kieslowski, a lengyel filmművész (kb. 26 perc)
Kazimierz Karabasz – Kieslowski mestere (kb. 10 perc)