Főkép

ekultura.hu Tegnap, vagyis június 25-én ,Live Gothic címmel jelent meg a legújabb koncert CD/DVD pakkotok. Miért döntöttetek úgy, hogy Varsóban veszitek fel az anyagot?

Christofer Johnsson Valójában ez egy DVD, a CD csak egyfajta bónusz hozzá. És amikor DVD-hez vesz fel az ember valamit, akkor nyilvánvalóan a nagyobb koncerthelyszínek közül válogat, mert ezeken látványosabb lehet az előadás. Európában pedig nincs túlzottan nagy választék. Mindenfelé fellépünk a kluboktól a nagyobb csarnokokig.

Általában gyakorlati problémák kérdése a dolog. Felmerült Párizs, mint lehetőség, de nem lehet parkolni a buszokkal a koncertterem előtt, hanem odébb kell állni velük. A backstage szoba egészen kicsi, és oda kellene bezsúfolni a zenekart, a technikusokat és ráadásként még a filmeseket, így hatalmas káosz alakulna ki. Ugyanezért nem kerülhetett szóba egy sor másik hely.

Nagyobb tér kell a színpadok előtt a kameraállványok miatt, és ehhez hasonlók. Ezért rengeteg helyszín, ahol jól lehet koncertezni, eleve alkalmatlan volt a filmezéshez. Gondoltunk még Budapestre, és mintha Amszterdam is szóba jött volna.

Persze a helynek nem kell óriásinak lennie, de elég nagynak ahhoz, hogy kifejező legyen, legyen tere a nagy mozdulatoknak.

Így a választás leszűkült Budapestre és Varsóra. Ám mivel nem sokkal később egy klasszikus show-val léptünk fel Miskolcon, aminek a nagy részét szintén meg tervezzük jelentetni egy DVD-n, úgy döntöttünk, hogy egy más helyszínen vesszük fel ezt az anyagot.

ekultura.hu Alapvetően ugyanazt a koncertprogramot láthatjuk, mint amit Budapesten?

Christofer Johnsson Igen, mivel mindenhol ugyanazokat a számokat játszottuk, így Budapesten is. Nyilván akadnak kisebb különbségek, például a színpadvilágításban, de alapvetően ugyanazt a koncertet láthatták minden helyszínen.

ekultura.hu Mennyire kifizetődő DVD-ket kiadni a koncertturnékról?

Christofer Johnsson Nem jön be túl sok pénz a DVD-kből. Pár év alatt azért megtérül a befektetés, vagy akár egy keveset keresni is lehet rajta. Rengeteget be kell ugyanis fektetni a csomagolásba, mert az első kiadás nyilván digapack lesz.

Inkább promóciós célokat szolgál a dolog, egyfajta ajándék a rajongóknak. És saját magunk miatt is fontos, mert évek múlva ki fog emlékezni arra, hogy milyen volt.

ekultura.hu Milyen a fogadtatása ezeknek a kiadványoknak? A Celebrators Of Becoming például mennyire volt sikeres?

Christofer Johnsson Az egy kifejezetten drága kiadvány volt. Az eladásokat tekintve az új DVD valószínűleg sokkal sikeresebben teljesít majd.
A Celebrators Of Becoming hatlemezes DVD+CD doboz volt. Igazán drága. Elégedettség szempontjából viszont elképesztően jónak bizonyult. Mindenki, aki megvette az egekig magasztalta.

Ár/érték arányban egészen kiemelkedő. Hihetetlen sok mindent megtalálni rajta a zenekar történetétől két teljes koncerten, riportokon és a backstage-ben készült, tényleg szórakoztató felvételeken át a videoklipekig.

Rengeteg érdekes dolog felkerült rá. Ennek ellenére tudom, hogy sok fiatal nem engedhette meg magának, hogy megvegye. De amikor megjelentettük, tudtuk, hogy ez valami különleges, tartalmas és épp ezért drága kiadvány.

Most viszont két dolgot akartuk. Először is dokumentálni akartuk a turnét, mivel roppant sokat változott a színpadi show-nk, és úgy éreztük, hogy ezt meg kell örökítenünk és ki kell adnunk.
Mert ha most nem vesszük fel, akkor öt év múlva nem mehetünk vissza az időben, hogy: „Ú, az a turné olyan jól sikerült, ki kéne adni valamit róla.”

Talán egy Metallica megengedheti magának, hogy felveszi egy-egy koncertjét, aztán elrakja a páncélszekrénybe, hogy tíz év múlva elővegye. De ha mi 30-40 ezer eurót elköltünk arra, hogy felvegyünk egy koncertet, akkor azt mielőbb ki kell adnunk.

Egyszóval dokumentálni akartuk a turnét, mert az hatalmas lépés volt egy új minőségű előadástípus felé. Kifejezetten színházi jellegű megközelítést értek ez alatt.

Másodsorban a kiadó emlékeztetett minket arra, hogy valami hiányzik a katalógusból. Szükség van egy olyan DVD-re, ami megfizethetőbb.
Ezért nincs olyan sok extra a lemezen - a DVD-n van azért négy ráadás anyag -, mert ha még több extrát akarnánk, akkor még egy lemez kellene hozzá, és ezzel vissza is érnénk oda, ahonnan elindultunk: a magas árhoz.
Ezért kikötöttük, hogy legfeljebb egy DVD-lemez lesz, és ehhez teszünk hozzá CD-lemezeket.

És persze sok minden függ attól is, hogyan csomagolják be. Mert három lemezt egyszerű egyberakni, de ha túllépjük ezt a számot, akkor hirtelen speciális doboz kell, és megint emelkedik az ár, és nem is kevéssel.

Így most azt hiszem, teljes a katalógus.

ekultura.hu Talán így utólag azért is fontosnak bizonyult a turné dokumentálása, mert idén hárman kiszálltak a zenekarból. Előre éreztél már valamit a koncertkörút során, vagy váratlanul ért a bejelentés?

Christofer Johnsson A legutóbbi, a decemberi turnén teljesen más energiaszinten dolgoztunk. Én ugyanúgy játszottam minden koncerten, pedig a szabadidőmben én intéztem a banda ügyeit is.
Nem a turnémenedzseri teendőket láttam el, hanem az üzleti ügyekkel foglalkoztam. Mégis minden este kétszer akkora energiával játszottam, mint a többiek.

Valamennyire megértem őket, mert például dobolni sokkal kimerítőbb fizikailag, mégis egészen más szinten voltunk motiválva.

Azt hittem, elég, ha szabadságot adok nekik és kipihenhetik magukat, de amikor újra összejöttünk, elkezdtünk beszélgetni a következő lemezről. Még messze volt, szóval épp csak elcsevegtünk. Csak megvitattuk az elgondolásainkat arról, hogy mit hogyan csináljunk.

Rendszerint a felvételek során megbonyolítjuk a dolgokat, de először mindig üres lappal indulunk. Teljesen a nulláról. Új producert keresünk, stúdiót rakunk össze, meg efféléket csináltunk régebben.
Most viszont felmerült a kérdés, hogy minek komplikálni a dolgokat, miért nem csináljuk ugyanúgy, ahogy a legutóbb.

Szerintem kifejezetten merésznek kell lenni ahhoz, hogy fenntartsuk a lelkesedést. Máskülönben beleszürkülünk a többi zenekar közé. Újabb album, újabb turné.
Számomra ennyi év után is - végtére is húsz albumot készítettem el különböző bandákkal, egyedül a Therionnal pedig tizenhárom stúdiólemezt -, valahányszor felveszek egy új albumot, épp annyira élvezem, mint a legelsőt.

A másik ok, hogy mindig új zenészeket hívok meg. Vannak az állandó tagok meg a híres énekesek.
Az állandó tagok kivétel nélkül ismeretlenül kerülnek be a csapatba. Mindannyian elképesztően tehetségesek, de sosem jutottak el oda, ahova akartak, vagy legalábbis oda, amit megérdemelnének.

Petter Karlsson tökéletes példája ennek. Ő írta a Gothic Kabbalah számainak negyven százalékát, kiváló dalszerző és kibaszottul nagyszerű dobos. Remekül játszik basszusgitáron, ragyogó énekes.
És billentyűs hangszereken is játszik, emellett átkozott jól gitározik. Összehasonlíthatatlanul jobban, mint én. És ő a dobosunk. És egyetlen felvételen sem játszott a Therion előtt, pedig már majdnem harmincéves volt.

Mindig sikerül kifognom ilyen embereket. Például Kristian Niemannt, aki világklasszis gitáros és egyetlen lemezen sem játszott azelőtt.
Kristian fivére egy helyi érdekű metal csapatban játszott, kiadtak egy-két albumot. Egész jó albumokat, nagyszerű zenekar voltak, Mind’s Eye volt a nevük. De nem értek el komoly sikereket, eladtak nagyjából ezer példányt a lemezekből, vagy ilyesmi. Aztán a Therionnal híressé vált.

Sorolhatnám a példákat. Sami Karppinennel, a régi dobosunkkal ugyanez volt a helyzet.

Alapvetően mindenki, akivel együtt dolgoztam, a semmiből került a Therionba. El lehet képzelni, miféle energiainjekció ez, hogy olyanok, akik nem tizennyolc évesek, hanem már a harminc felé járnak, és még soha sem adatott meg számukra a lehetőség, hogy kiteljesedjenek, és egyszerre csak esélyt kapnak rá, hogy megtegyék.

Mert sohasem korlátozom őket. Amint mondtam, Petter Karlsson írta a legutóbbi album negyven százalékát, és egyetlen új tagnak sem szabom meg, meddig mehet. Csak az érdekel, mennyire kreatívvá ás motiválttá válnak, amikor megkapják ezt a lehetőséget, és ez rengeteget segít nekem. Hogy időről-időre új emberek kerülnek a csapatba.

Egyfajta kreatív robbanás következik be. Végre lemezen játszhatok, végre felléphetek nagyközönség előtt!

A Niemann testvérek 1999-ben lettek a zenekar tagjai, és nyolc év után ugyanaz történt velük, mint annyi más együttes tagjaival. Megelégszenek azzal, ami van.
Bejárták a világot, játszottak minden fontos helyen, ők voltak a fő attrakció, nem csak maximum ötezer ember előtt játszottak, hanem negyvenezer előtt, nagy fesztiválokon. Egy idő után az ember hozzászokik ehhez, és természetesnek veszi.

Öt albumot vettünk fel velük a Therionnal. De nem ülhetsz nyugodtan a babérjaidon.

Idősebbek lettek. Kristiannak közben gyereke született. Johan is úgy döntött, hogy megállapodik. Voltak futó kalandjai, de barátnői soha. Legalábbis mióta ismerem. Talán előtte igen. Erre hirtelen megtalálja a nagy őt, összeköltöznek, és úgy dönt, hogy megállapodik.

Nincs ebben semmi rossz. Persze. Házasodjon meg, legyenek gyerekei, de már nem ugyanaz.

Biztos vagyok benne, hogy készíthettünk volna még egy lemezt. Felvehettünk volna egy jó albumot és turnézhattunk volna, de stagnáltunk volna, kialudt volna a tűz.

Nem csupán a dalszerzésről van szó, hanem arról, hogy mit teszel bele. Jó példa erre, hogy mit gondolt Kristian. Hogy mi dolgozzunk csak napközben, ő meg este felveszi a gitársávokat. És biztosan jól sikerült volna neki.

De így nem vagy teljesen része a zenekarnak. Remek munkát végzel, de ez így nem elég jó. Szem elől veszíted a célt.

ekultura.hu Emlékeim szerint egy éven belül három különféle előadással léptetek fel csak Magyarországon. Egy koncertet adtatok Miskolcon és kettőt Budapesten. Ez nem viselte meg a zenekart?

Christofer Johnsson Nyilván. Nagyon zsúfolt évünk volt, de előtte még rosszabb volt a helyzet. A Lemuria & Sirius B turné alatt száznyolc koncertet adtunk. Képzeld csak el. Ez az év egyharmada.

Valóban feszített volt a tempó. De mindig Kristian volt az, akinek sosem lehetett elég koncertet leszervezni. Állandóan játszani akart. Aztán a barátnője Svédországba költözött, hogy vele lehessen, aztán gyerekük született.
Teljesen megváltozott. Már nem annyira akart élőben fellépni. Ez önmagában nem probléma.

Számára mindez annyit jelentett volna, hogy kevesebbet játszik, de nekem inkább azt, hogy valami különlegeset kell beletenni az előadásokba, több pénzt beleinvesztálni kevesebb fellépésbe.

Ez egyetlen más zenekar esetében sem jelentett volna gondot. A Therionnak viszont sikerült tizenhárom albumot megjelentetnie és fenntartani azt a lelkesedést, ami többnyire csak az együttesek pályafutása elején van meg.
A tizenhárom album ellenére nem kerültünk soha hullámvölgybe vagy alkotói válságba. Soha egyetlen olyan lemezt sem csináltunk, amit inkább elfelejtenénk. És nem váltunk olyan bandává, mint a Saxon meg még sokan mások.

Félreértés ne essék, ezek jó csapatok. De vajon akad olyan ember, aki úgy gondolja, hogy a legújabb lemez a pályafutásuk legjobb albuma?

Az emberek a régi klasszikusokat várják tőlük. Felvesznek egy új lemezt, aztán turnéra indulnak és eljátsszák a régi klasszikusokat.
Rengeteg ilyen együttes van. Még mindig jó lemezeket készítenek, a legutóbbi tényleg egész jól sikerült, ugyanakkor rengeteg olyasmit adtak ki, ami nem nevezhető igazán magas színvonalúnak.

ekultura.hu És gondolod, hogy a Gothic Kabbalah után nektek még van hová fejlődnötök?

Christofer Johnsson Mindig lehet fejlődni. Ha nem tudunk valami jobbat csinálni, akkor egyáltalán nem csináljuk meg. Megvárjuk, amíg megvannak a dalok. Mindig is ez történt. És tizenhárom album után még mindig élvezzük.

És ebben, úgy érzem, különbözünk a többi együttestől. Elkényelmesednek, sikeresek, elég pénzük van, megy a szekér, aztán jön az új lemez, az új turné, de hiányzik a lelkesedés.

Nekünk ezt a lelkesedést sikerült megőriznünk valahogy, és ennek egyik oka, hogy a bandának nincs énekese.
Minden alkalommal más énekessel dolgozunk. Ismersz még olyan bandát, amelyiknek nincs frontembere? Aki általában az énekes. Nálunk mindig ez volt az alapkoncepció. A különféle dalokhoz más-más énekes kell.

Minden turnéra mások jöttek velünk. És így sokkal könnyebb volt megújulnunk, mint más zenekaroknak, mert nem kötöttük magunkat egyetlen énekeshez.

Persze mindig sok energiát követelt, hogy tápláljuk a tüzet. És tényleg nagyra becsülöm a Niemann fivéreket és Pettert, hogy ezt elismerték, mert megmondtam nekik, hogy a Therionnak nem elég a kilencven százalék, ide száz százalék kell.

Soha senkit nem rúgnék ki, de meg kellett mondanom nekik, hogy ez a hozzáállás nem működik. „Vagy elfogadjátok, hogy nincs már meg a régi motiváció, és valaki mást kell keresnem helyettetek, vagy felpörgetitek magatokat.”
Sokat beszélgettünk, és rájöttünk, hogy a motiváció valószínűleg már nincs meg. Megváltoztunk. Másként tekintünk a világra.

Nem lenne tisztességes sem magukkal, sem velem, sem a rajongókkal szemben, ha együtt folytatnánk. Mert tökéletesen megértik, hogy milyennek kellene lennie a Therionnak.

El lehet képzelni, mennyire nehéz volt meghozni a döntést, hogy mostantól nélkülem játsszanak. A Therion nem tesz gazdaggá, de nem szabad elfelejteni a tényt, hogy azért elég jól lehet keresni vele. Be lehet járni a világot, fellépni komoly koncerteken.

Biztosra veszem, hogy kiváló zenéket fognak készíteni egyedül is, de nem valószínű, hogy stadionokban fognak játszani, vagy olyan országokban, ahová a Therion eljutott. Ha mégis sikerült, akkor ahhoz akár tíz év is kell.

Képzeljük el például, hogy a következő Therion albumról leszedjük a Therion logót, és Christofer Johnssont írunk oda helyette. Kevesebb, mint fele annyit lehet majd belőle eladni. Hiába én vagyok a zenekarvezető, kevesebb, mint a fele fogyna el belőle.
Mert a Therion: védjegy. Ha csak Christofer Johnssonról van szó, csak a leglelkesebb rajongói mag venné meg a lemezt.

A Therion egykori tagja címke nem sokat segít. Vagyis segít lemezszerződéshez jutni vagy ehhez hasonló, de ha azt írjuk a lemezre, hogy ex-Therion tag, ki fogja azt megvenni? Ki nem játszott még a Therionban? A fél világ játszott már velem az évek során.

Vagyis azt kell csinálniuk, mint bárki másnak. Album, turné. Nagyon izgalmas zene lesz, ebben biztos vagyok. Az elsők között leszek, akik megveszik a lemezüket, de erősen kétlem, hogy komoly üzleti sikert érnek majd el.

ekultura.hu Gondolkodtál már azon, kikkel helyettesíthetnéd a kivált tagokat?

Christofer Johnsson Már van új dobos és basszusgitáros, ami viszont a gitárosokat illeti, ez már nehezebb kérdés.
Rengeteg a technikás gitáros, de felettébb válogatós vagyok. Nem elég, ha valaki képes eljátszani Kristian szólóit, olyasvalaki kell, aki újat is tud alkotni. És nem akarok egy Kristian-utánzatot, hanem olyat akarok, aki egészen más, de legalább olyan jó, vagy jobb, mint ő.

Kettőre gondoltam. Egyikük eléggé híres, a másik lényegében ismeretlen. Mindkettőt megkerestem, és mindketten szívesen játszanának velünk, de pillanatnyilag egyik sem tud beszállni.
A híresebb már többfelé elkötelezte magát, a másik esetében családi problémák bonyolítják a helyzetet.

De mivel a másik két taggal, úgy tűnik, megtaláltuk a hangot, arra jutottam, hogy nem fogom vesztegetni az időt azzal, hogy mást keresek.
Idén egyetlen fesztiválon lépünk fel, a Plock Air fesztiválon, Lengyelországban, így amelyik hajlandó beszállni erre az egyetlen koncertre, azzal csinálom meg.
Aztán mindkettővel szeretnék dolgozni a lemezen, mert annyira különbözik a stílusuk, hogy érdekes lenne mindkettőt hallani az albumon.

Aztán, ha elkészült az új album, jön a következő turné, 2010-ben. Addig pedig rengeteg minden történhet. Szóval remélhetőleg az egyikük rá fog érni. Addig kivárok. Mindez még nagyon messze van.
Úgy számítom, hogy 2010 második felében jön ki az album, aztán jönnek az interjúk, a promóció, vagyis két év múlva lesz.

Egyelőre kivárom, hátha az egyikük igent mond, vagy ha nem, mást keresek.

ekultura.hu Sok szerencsét az új lemezhez és az új tagokhoz!