Steve Reich: Daniel Variations (CD)
Írta: Galamb Zoltán | 2008. 07. 08.
Az utóbbi időben Steve Reich különösképp vonzódik a variációkhoz, melyek láthatóan jól beilleszthetők a komponista harmóniai blokkokra és körökre épülő, repetitív repertoárjába. Eme absztrakt műforma újabb két konkrét megtestesülésével ismerkedhetünk meg a legújabb Reich-albumon.
Az időrendben előbb, 2005-ben született Variations for Vibes, Pianos & Strings a hagyományos concertók gyors-lassú-gyors tételszerkezetét viszi tovább, és akár azt is mondhatnánk, hogy a darabban a vibrafonok és zongorák versengenek a három vonósnégyesből összeálló tuttival.
Egyedül az a gond ezzel az elmélettel, hogy a műből hiányoznak az éles, jól definiálható ellentétek, ráadásul minden hangszeres csoport egyszerre szólal meg.
A kompozíció mégis izgalmas kísérlet, az izgalmat pedig - a dúros tonalitás mellett - elsősorban a zongorák, úgy is mondhatnánk, kiszámíthatatlan, mindenesetre egyértelműen aszimmetrikus, mély beütései adják.
Ettől az egész mű különös lüktetésbe kezd, ami egy kicsikét a korai Reich-darabok afrikaias poliritmiáját idézi, és ehhez járul hozzá a végső hatásfokozó elem: a vibrafonok ércesen finom zengése.
Sokkal kevésbé vidám a 2002-ben, Pakisztánban iszlám fundamentalisták által kivégzett Daniel Pearl emlékére írt Daniel Variations, mely a páratan tételekben két Bibliából kölcsönzött sorra, a párosakban pedig az életétől kegyetlenül megfosztott újságíró szavaira dolgoz ki motívumokat és harmóniameneteket, hogy azokat a zeneszerző a tőle megszokott csökönyös, bővülő ismétlődésekkel variálja.
A mű szerkezetében és felfogásában is hasonlít némileg a You Are (Variations)-re, ugyanakkor az erősen politikai indíttatás, valamint a mollos, kromatikus, így sötétebb atmoszférájú és a dúros, „fényesebb”, optimistább kicsengésű témák váltogatása és szembeállítása bizonyos tekintetben továbblépést (ha nem is fejlődést) jelent.
Amíg a korai Reich-darabok annak idején azokat is megfoghatták hatásosságukkal és újszerűségükkel, akik nem különösebben érdeklődnek a kortárs zene iránt, addig az érett Reich kifejezetten az ínyenceknek való.
Nem vág mellbe minket rögtön az első hallásra, de belemélyedve, a nagyobb és kisebb struktúrákat, zenei szöveteket felismerve maradéktalanul kiélvezhetjük és értékelhetjük megoldásait.
Mondjuk úgy, e variációkhoz fel kell nőni, de az új album hallatán annyi teljesen egyértelmű, hogy érdemes.
Előadók:
Los Angeles Master Chorale
Grant Gershon - karmester
London Sinfonietta
Alan Pierson - karmester
A lemezen elhangzó művek tételeinek listája:
Daniel Variations (2006)
1. I saw a dream
2. My name is daniel Pearl (I’m a Jewish American from Encino California)
3. Let the dream fall back on the dreaded
4. I sure hope Gabriel likes my music, when the day is done
Variations for Vibes, Pianos & Strings (2005)
5. Fast
6. Slow
7. Fast
Eddig a szerző alábbi műveiről írtunk:Different Trains / Electric Counterpoint
You Are (Variations) / Cello Counterpoint
Daniel Variations
Az időrendben előbb, 2005-ben született Variations for Vibes, Pianos & Strings a hagyományos concertók gyors-lassú-gyors tételszerkezetét viszi tovább, és akár azt is mondhatnánk, hogy a darabban a vibrafonok és zongorák versengenek a három vonósnégyesből összeálló tuttival.
Egyedül az a gond ezzel az elmélettel, hogy a műből hiányoznak az éles, jól definiálható ellentétek, ráadásul minden hangszeres csoport egyszerre szólal meg.
A kompozíció mégis izgalmas kísérlet, az izgalmat pedig - a dúros tonalitás mellett - elsősorban a zongorák, úgy is mondhatnánk, kiszámíthatatlan, mindenesetre egyértelműen aszimmetrikus, mély beütései adják.
Ettől az egész mű különös lüktetésbe kezd, ami egy kicsikét a korai Reich-darabok afrikaias poliritmiáját idézi, és ehhez járul hozzá a végső hatásfokozó elem: a vibrafonok ércesen finom zengése.
Sokkal kevésbé vidám a 2002-ben, Pakisztánban iszlám fundamentalisták által kivégzett Daniel Pearl emlékére írt Daniel Variations, mely a páratan tételekben két Bibliából kölcsönzött sorra, a párosakban pedig az életétől kegyetlenül megfosztott újságíró szavaira dolgoz ki motívumokat és harmóniameneteket, hogy azokat a zeneszerző a tőle megszokott csökönyös, bővülő ismétlődésekkel variálja.
A mű szerkezetében és felfogásában is hasonlít némileg a You Are (Variations)-re, ugyanakkor az erősen politikai indíttatás, valamint a mollos, kromatikus, így sötétebb atmoszférájú és a dúros, „fényesebb”, optimistább kicsengésű témák váltogatása és szembeállítása bizonyos tekintetben továbblépést (ha nem is fejlődést) jelent.
Amíg a korai Reich-darabok annak idején azokat is megfoghatták hatásosságukkal és újszerűségükkel, akik nem különösebben érdeklődnek a kortárs zene iránt, addig az érett Reich kifejezetten az ínyenceknek való.
Nem vág mellbe minket rögtön az első hallásra, de belemélyedve, a nagyobb és kisebb struktúrákat, zenei szöveteket felismerve maradéktalanul kiélvezhetjük és értékelhetjük megoldásait.
Mondjuk úgy, e variációkhoz fel kell nőni, de az új album hallatán annyi teljesen egyértelmű, hogy érdemes.
Előadók:
Los Angeles Master Chorale
Grant Gershon - karmester
London Sinfonietta
Alan Pierson - karmester
A lemezen elhangzó művek tételeinek listája:
Daniel Variations (2006)
1. I saw a dream
2. My name is daniel Pearl (I’m a Jewish American from Encino California)
3. Let the dream fall back on the dreaded
4. I sure hope Gabriel likes my music, when the day is done
Variations for Vibes, Pianos & Strings (2005)
5. Fast
6. Slow
7. Fast
Eddig a szerző alábbi műveiről írtunk:Different Trains / Electric Counterpoint
You Are (Variations) / Cello Counterpoint
Daniel Variations