FőképAnnak idején, valamikor a hatvanas évek végén és a hetvenes évek alatt Carlos Santana komoly nemzetközi sikereket aratott. Aztán stílust váltott, a világ is megváltozott, a közízlés meg főként, és Santana háttérbe szorult.

Évekkel később, 1999-ben megjelent a Supernatural című album, ami hihetetlen módon több slágerlistán is az első helyre került és brutális mennyiséget vásároltak belőle világszerte.
Ehhez csak pár társszerző és producer kellett, no meg pár sláger és olyan énekesek, akik önmagukban is ismertek voltak.

Mindezen rafinériák mellett megmaradt Santana jellegzetes gitározása, némi latin hangulat, egyszóval crossover muzsika született. A bevált receptet felhasználva elkészült a még sikeresebb Shaman (2002), majd az All That I Am (2005).

Annak idején, valamikor a hatvanas években Sergio Mendes zongorista komoly nemzetközi sikereket aratott lemezeivel.
Karrierje elején (ötvenes-hatvanas évek) az északi cool jazz elérte Brazíliát, megmártózott a karneváli hangulatot árasztó szambában, és megszületett a bossa nova (jelentése új hullám).

Bár ebben a stílusban Antônio Carlos Jobim, Gilberto Gil és Milton Nascimento (no meg Vinicius de Moraes és Joao Gilberto) nevét emlegetik előszeretettel, azért nem szabad elfeledkezni Mendesről és együtteséről sem.

Előadásukban a „Mas Que Nada” című szám úgy lett sláger Amerikában, hogy kevesen ismerték fel benne Jorge Ben 1963-as szerzeményét. Van ez így. A feldolgozásokkal később is szerencséjük volt, gondolok itt a Beatles „The Fool on the Hill” nótájára.

Aztán, a világ megváltozott, a bossa nova vesztett népszerűségéből, és ugyan Mendes a nyolcvanas években visszatért, de nem tudott tartósan az élmezőny közelében maradni.

Évekkel később, 2006-ban megjelent szólóalbuma (Timeless), amit a The Black Eyed Peas-ből ismerős will.i.am-el közösen csináltak. No meg számos neves énekessel, miközben a zenében keveredett a hip-hop, a bossa nova, a szamba és rhythm and blues.

Ezt a bevált receptet felhasználva született meg az idei, Encanto című lemez. Közismert és kevésbé ismert énekesek sorjáznak egymás után (Fergie, Natalie Cole, Jovanotti, Juanes), miközben a zenei összefonódások is megmaradtak, bár érezhetően visszafogottabban, ezúttal főként a bossa nova dominál.

A hip-hop igazából a Fergie hangjával előadott „The Look of Love” számban érvényesül, valamint az „Agua De Beber” címűben (ami eredetileg egy Antônio Carlos Jobim szerzemény). Fura, de ezek tetszettek legkevésbé.

A többi számra azonban a bossa nova hullámzása jellemző, és ez az, amihez Mendes nagyon ért. Kis túlzással előszedte régi kedvenceit, és némi portalanítás után előadja régi-új rajongóinak.
Azt nem állítom, hogy hallgatás közben éreztem a trópusi napsütés melegét, de a homokos tengerpart hangulatát igen.

Nekem leginkább a „Morning in Rio” jött be, hiszen az önfeledt életöröm keveredik benne a déli ritmusokkal. Ez biztos valami varázslat - miként azt a lemez címe is sugallja (encanto = elbűvölve, elvarázsolva).
Azt nem tudom hol itt a mágia, de tény: Sergio Mendes, több mint negyven évnyi zenélés után is nyitott az újításokra, miközben egy pillanatra sem felejti el brazil gyökereit.

Előadó:
Sergio Mendes - rhodes 73

A lemezen elhangzó számok listája:
1. The Look of Love (featuring Fergie)
2. Funky Bahia (featuring will.i.am & Siedah Garrelt)
3. Waters of March (featuring Ledisi)
4. Odo-Ya (featuring Carlinhos Brown)
5. Somewhere in the Hills (featuring Natalie Cole)
6. Lugar Comun (featuring Jovanotti)
7. Dreamer (featuring Lani Hall & Herb Alpert)
8. Morning in Rio
9. Y Vamos ya (featuring Juanes)
10. Catavento (featuring Gracinha Leporace)
11. Acode (featuring Vanessa da Mata)
12. Agua De Beber (featuring will.i.am)

Bónusz számok:
13. Les Eaux De Mars (Waters Of March francia verzió)
14. E Vamos La

Diszkográfia:
Dance Moderno (1961)
Quiet Nights (1963)
Voce ainda nao ouviu nada (Sérgio Mendes & Bosso Rio) (1963)
The Swinger From Rio (1964)
Bossa Nova York - Sergio Mendes Trio (1964)
Cannonball’s Bossa Nova with Bossa Rio (1964)
In Person at El Matador - Sergio Mendes & Brasil ‘65 (1964)
Brasil ‘65. Wanda de Sah featuring The Sergio Mendes Trio (1965)
The Great Arrival (1966)
Herb Alpert Presents Sergio Mendes & Brasil ‘66 (1966)
Equinox - Sergio Mendes & Brasil ‘66 (1967)
The Beat of Brazil (1967)
Sergio Mendes Favorite Things (1968)
Look Around - Sergio Mendes & Brasil ‘66 (1968)
The Fool on the Hill - Sergio Mendes & Brasil ‘66 (1968)
Crystal Illusions - Sergio Mendes & Brasil ‘66 (1969)
Ye-me-le. Sergio Mendes & Brasil ‘66 (1970)
Live at Expo’70. Sergio Mendes & Brasil ‘66 (1970) koncert
Stillness - Sergio Mendes & Brasil ‘66 (1971)
País Tropical - Sergio Mendes & Brasil ‘77 (1971)
Primal Roots (AKA Raizes) - Sergio Mendes & Brasil ‘77 (1972)
Love Music - Sergio Mendes & Brasil ‘77 (1973)
In Concert - Sergio Mendes & Brasil ‘77’ (1973)
Vintage 74 - Sergio Mendes & Brasil ‘77 (1974)
Sergio Mendes (1975)
Homecooking - Sergio Mendes & Brasil ‘77 (1976)
Sergio Mendes & and the New Brasil ‘77’ (1977)
Brasil ‘88 (1978)
Pelé (1978) filmzene
Magic Lady, (1979)
Horizonte Aberto (1979)
Sergio Mendes (1983)
Confetti (1984)
Brasil ‘86, (1986)
Arara (1989)
Brasileiro (1992)
Oceano (1996)
Timeless (2006)
Encanto (2008)