Caroline Graham: Legördül a függöny
Írta: Galgóczi Tamás | 2008. 06. 12.
Ismét elmerülünk a vidéki kisváros nyugalmas életében, ahol ugyan nyoma sincs a semmittevésnek, elvégre az itt élők mindegyike talál magának értelmes elfoglaltságot, csak mivel a lehetőségek korlátozottak, ez bizony érdektelenséget vált ki az idelátogató metropolislakókból.
Azt azért egy pillanatig se tévesszük szem elől, hogy ez a kisváros nem azonos a Stephen King lázálmaiban megjelenő amerikai kisvárosokkal (lásd A rémkoppantók), lévén Angliában vagyunk, még ha Midsommer megyét csupán képzeletbeli térképünk jelzi is.
Az előző részben megismert Tom Barnaby teljesen elégedett az itteni viszonyokkal, élvezi a megszokott arcokat, az ismétlődő eseményeket – mint például a helyi színház amatőr társulatának előadásait, melyre egy átalakított bolthelyiségben kerül sor.
Mivel felesége a jelmeztervező, bennfentesként mozog a kulisszák között, sőt mi több, időnként ő is részt vesz a díszletek elkészítésében (amikor ügyei és kertje ezt lehetővé teszi). Ismeri a legújabb pletykákat, a színészek közötti marakodást, a rendező zsarnokságát – egyszóval minden fontos és érdektelen dolgot.
Éppen ezért, amikor váratlanul gyilkosság történik ebben a zárt közösségben, ráadásul pont premierkor, mindenki úgy gondolja, hamar megnevezi a tettest.
Azonban az elkövető kilétén kívül van még pár kérdés, amire válaszolnia kell. Vajon mennyire befolyásolják nyomozás közben az évek alatt kialakult előítéletei? Észreveszi-e azokat az árulkodó jeleket, melyekre korábban fel sem figyelt?
Ráadásul még lánya is tetézi gondjait, aki az iskolai szünetet otthon tölti, és szemlátomást barátságba keveredik az egyik gyanús színésszel. Szakmai vagy emberi a kapcsolatuk? Mit szól mindehhez a felesége?
Graham ezúttal egy kicsit szétszórtabb módon mesél nekünk, a tulajdonképpeni nyomozásra alig jut idő, sokkal nagyobb helyet foglal el a társulat tagjainak bemutatása. Ezért aztán kissé vontatottan bontakozik ki előttünk a cselekmény, s bizony Barnaby is ritkábban jut szóhoz. De biztos vagyok benne, lesz, akinek épp ez tetszik majd.
Eddig a szerző alábbi könyveiről írtunk:
Kisvárosi gyilkosságok
Temetetlen múlt
Legördül a függöny
Álruhás halál
Azt azért egy pillanatig se tévesszük szem elől, hogy ez a kisváros nem azonos a Stephen King lázálmaiban megjelenő amerikai kisvárosokkal (lásd A rémkoppantók), lévén Angliában vagyunk, még ha Midsommer megyét csupán képzeletbeli térképünk jelzi is.
Az előző részben megismert Tom Barnaby teljesen elégedett az itteni viszonyokkal, élvezi a megszokott arcokat, az ismétlődő eseményeket – mint például a helyi színház amatőr társulatának előadásait, melyre egy átalakított bolthelyiségben kerül sor.
Mivel felesége a jelmeztervező, bennfentesként mozog a kulisszák között, sőt mi több, időnként ő is részt vesz a díszletek elkészítésében (amikor ügyei és kertje ezt lehetővé teszi). Ismeri a legújabb pletykákat, a színészek közötti marakodást, a rendező zsarnokságát – egyszóval minden fontos és érdektelen dolgot.
Éppen ezért, amikor váratlanul gyilkosság történik ebben a zárt közösségben, ráadásul pont premierkor, mindenki úgy gondolja, hamar megnevezi a tettest.
Azonban az elkövető kilétén kívül van még pár kérdés, amire válaszolnia kell. Vajon mennyire befolyásolják nyomozás közben az évek alatt kialakult előítéletei? Észreveszi-e azokat az árulkodó jeleket, melyekre korábban fel sem figyelt?
Ráadásul még lánya is tetézi gondjait, aki az iskolai szünetet otthon tölti, és szemlátomást barátságba keveredik az egyik gyanús színésszel. Szakmai vagy emberi a kapcsolatuk? Mit szól mindehhez a felesége?
Graham ezúttal egy kicsit szétszórtabb módon mesél nekünk, a tulajdonképpeni nyomozásra alig jut idő, sokkal nagyobb helyet foglal el a társulat tagjainak bemutatása. Ezért aztán kissé vontatottan bontakozik ki előttünk a cselekmény, s bizony Barnaby is ritkábban jut szóhoz. De biztos vagyok benne, lesz, akinek épp ez tetszik majd.
Eddig a szerző alábbi könyveiről írtunk:
Kisvárosi gyilkosságok
Temetetlen múlt
Legördül a függöny
Álruhás halál