Kis Vuk (CD)
Írta: Galamb Zoltán | 2008. 05. 14.
Gyermekkorom egyik meghatározó olvasmányélménye Fekete István állatregénye, a kis Vuk története volt. Tizenhat évesen Dargay Attila rajzfilmje is éppígy lenyűgözött kedvességével, bájával, nem túlzásba vitt szentimentalitásával.
Amikor azonban megláttam az új, 3D-s számítógépes grafikával készült animációs filmfeldolgozás első promóciós képeit, valahogy nem kezdett el gyorsabban verni a szívem. Nem voltam, nem vagyok kíváncsi egy magyarosított Shrek gyökketőre, különösen akkor nem, ha a főszereplő a kedves emberevő óriás helyett mindannyiunk kedvenc rókakölyke: Vuk.
A hollywoodiasodás egyik - szerintem igencsak szerencsés - mellékterméke ugyanakkor új színt hozott a magyar zenei életbe. A film mellé kiadott CD lényegében már azonos színvonalú az USA-ban divatos ál-soundtrack-albumokéval.
A Kis Vuk filmzene „mellékletéhez” ugyanis a kiadó a magyar popvilág színe-javából válogatott (egyetlen kivétellel, de erről később ejtek majd szót).
A popzene hazai krémje pedig rendesen kitett magáért, még akkor is, ha a számok legalább fele az adott előadó egy már megjelent lemezéről került átvételre.
Ám az újrahasznosítás nem csak a fenntartható városökonómiai rendszerek kialakításakor-működtetésekor dicséretes.
Ráadásul aprócska sztárjaink (mert hát nemzetközi összehasonlításban kicsi és savanyú a sikerük, de a miénk), ha stílusteremtőkké talán még nem is váltak, a dalszerzésben mindenképp utolérték ténylegesen angolajkú vagy a közérthetőség érdekében angolul előadó vetélytársaikat.
Vagyis képesek fülbemászó, jól hangszerelt, és nem feltűnően közhelyes melódiákkal előrukkolni.
Szekeres Adriennről és Loláról eddig is tudtam, hogy a pop műfajával, s főképp a magyar popénekesekkel szembeni számos fenntartásom ellenére szeretem őket és a zenéjüket. Azt viszont sehogy sem tudtam megérteni, hogy göndör fürtjein és lezserül elegáns zakóin kívül mit esznek a tizenéves lányok Markban, az egy csapásra a médiaérdeklődés gyújtópontjába került tini sztárban. Most már nem kell magyarázatot keresnem a sikerére.
Kozma Orsi „Az igazi szerep”-e szerintem - kollégám meglehetősen kritikus ítéletével vitatkozva - alapvetően eltalált, profi munka. És ami az előadói adottságait illeti, Orsi nem titkoltan az első pillanattól (vagyis a Jazz+Az megjelenésétől) fogva egyik kedvencem a magyar popénekesnők közül.
Annál meglepőbb volt a számomra eddig teljesen ismeretlen (sem MTV-t, sem Vivát nem nézek rendszeresen, sőt, ha azt mondom: elvétve odatévedek, azzal is túlzok kicsit) Noémi Virág hangjának szépsége.
A lemezen szereplő dala, mely a muzikálisan vészjósló „Letörlöm könnyeid” címet viseli, kellemesen himnikus, jó érzékkel megkomponált szám, Noémi egyenes, kissé szellős énekstílusa pedig azonnal visszhangokat keltett bennem valahol legbelül.
(Viszont, ha a szöveget nem puszta dallamékítménynek fognám fel, a suta prozódia miatt rögtön belekötnék a dalba - egyszóval van még mit tanulnia Noéminek, hiába tetszik, amit hallok.)
És még Ganxta Zolee már-már amerikaiatlanul dallamos rapje (az ő dalát az általam kifejezetten nagyra becsült Pierrot írta), Rácz Gergő kissé latin beütésű, főbb vonalaiban mégis James Bond-os témája és a Sex Action reszelős rockja sem lóg ki (nem nagyon, hanem egyáltalán nem) az összeállításból.
A lakodalmas ezzel ellentétben, enyhén szólva sem az én világom. (Szívem szerint súlyosan büntetném a szándékos ízlésrombolás e minősített esetét, de ha valaki nem képes különbséget tenni értékes népzene és műanyag népieskedés között, az az ő dolga. Hallgassa csak, amit akar. Magányügy.)
Ezért meg sem lepett, hogy a „Ha van urad”-ot egyetlen egyszer voltam képes meghallgatni, így is csak kötelességből.
A szám olyannyira elüt, minőségét tekintve csillagászati távolságra van a válogatásra felkerült többi daltól, hogy képtelen vagyok megérteni a kiadó döntését. Ám ez meg az ő magánügyük.
Összességében - ettől az egyetlen kisiklástól eltekintve - remek kis korongot vehetünk a kezünkbe, ha beszerezzük a Kis Vukot. Persze inkább hívhatjuk reprezentatív válogatásnak, mint szigorú értelemben vett filmzenének, de ez megbocsátható.
A lemezen elhangzó számok listája:
1. Szekeres Adrienn & Som Krisztián - Ez a hely
2. Ganxta Zolee feat. Trócsányi Gergő - KárKár
3. Noémi Virág - Letörlöm könnyeid
4. Rácz Gergő - Súgd a nevem
5. Kozma Orsi - Igazi szerep
6. Mark - Földre tévedt angyal
7. Neo Tones - Védőháló nélkül
8. Herrer Sára & Kósa Rudolf - Valóra vált álmunkról
9. Sex Action - Mindent megkapsz
10. McHawer & Tekknő - Ha van urad
11. Lola & Som Krisztián - Csak mi ketten
Amikor azonban megláttam az új, 3D-s számítógépes grafikával készült animációs filmfeldolgozás első promóciós képeit, valahogy nem kezdett el gyorsabban verni a szívem. Nem voltam, nem vagyok kíváncsi egy magyarosított Shrek gyökketőre, különösen akkor nem, ha a főszereplő a kedves emberevő óriás helyett mindannyiunk kedvenc rókakölyke: Vuk.
A hollywoodiasodás egyik - szerintem igencsak szerencsés - mellékterméke ugyanakkor új színt hozott a magyar zenei életbe. A film mellé kiadott CD lényegében már azonos színvonalú az USA-ban divatos ál-soundtrack-albumokéval.
A Kis Vuk filmzene „mellékletéhez” ugyanis a kiadó a magyar popvilág színe-javából válogatott (egyetlen kivétellel, de erről később ejtek majd szót).
A popzene hazai krémje pedig rendesen kitett magáért, még akkor is, ha a számok legalább fele az adott előadó egy már megjelent lemezéről került átvételre.
Ám az újrahasznosítás nem csak a fenntartható városökonómiai rendszerek kialakításakor-működtetésekor dicséretes.
Ráadásul aprócska sztárjaink (mert hát nemzetközi összehasonlításban kicsi és savanyú a sikerük, de a miénk), ha stílusteremtőkké talán még nem is váltak, a dalszerzésben mindenképp utolérték ténylegesen angolajkú vagy a közérthetőség érdekében angolul előadó vetélytársaikat.
Vagyis képesek fülbemászó, jól hangszerelt, és nem feltűnően közhelyes melódiákkal előrukkolni.
Szekeres Adriennről és Loláról eddig is tudtam, hogy a pop műfajával, s főképp a magyar popénekesekkel szembeni számos fenntartásom ellenére szeretem őket és a zenéjüket. Azt viszont sehogy sem tudtam megérteni, hogy göndör fürtjein és lezserül elegáns zakóin kívül mit esznek a tizenéves lányok Markban, az egy csapásra a médiaérdeklődés gyújtópontjába került tini sztárban. Most már nem kell magyarázatot keresnem a sikerére.
Kozma Orsi „Az igazi szerep”-e szerintem - kollégám meglehetősen kritikus ítéletével vitatkozva - alapvetően eltalált, profi munka. És ami az előadói adottságait illeti, Orsi nem titkoltan az első pillanattól (vagyis a Jazz+Az megjelenésétől) fogva egyik kedvencem a magyar popénekesnők közül.
Annál meglepőbb volt a számomra eddig teljesen ismeretlen (sem MTV-t, sem Vivát nem nézek rendszeresen, sőt, ha azt mondom: elvétve odatévedek, azzal is túlzok kicsit) Noémi Virág hangjának szépsége.
A lemezen szereplő dala, mely a muzikálisan vészjósló „Letörlöm könnyeid” címet viseli, kellemesen himnikus, jó érzékkel megkomponált szám, Noémi egyenes, kissé szellős énekstílusa pedig azonnal visszhangokat keltett bennem valahol legbelül.
(Viszont, ha a szöveget nem puszta dallamékítménynek fognám fel, a suta prozódia miatt rögtön belekötnék a dalba - egyszóval van még mit tanulnia Noéminek, hiába tetszik, amit hallok.)
És még Ganxta Zolee már-már amerikaiatlanul dallamos rapje (az ő dalát az általam kifejezetten nagyra becsült Pierrot írta), Rácz Gergő kissé latin beütésű, főbb vonalaiban mégis James Bond-os témája és a Sex Action reszelős rockja sem lóg ki (nem nagyon, hanem egyáltalán nem) az összeállításból.
A lakodalmas ezzel ellentétben, enyhén szólva sem az én világom. (Szívem szerint súlyosan büntetném a szándékos ízlésrombolás e minősített esetét, de ha valaki nem képes különbséget tenni értékes népzene és műanyag népieskedés között, az az ő dolga. Hallgassa csak, amit akar. Magányügy.)
Ezért meg sem lepett, hogy a „Ha van urad”-ot egyetlen egyszer voltam képes meghallgatni, így is csak kötelességből.
A szám olyannyira elüt, minőségét tekintve csillagászati távolságra van a válogatásra felkerült többi daltól, hogy képtelen vagyok megérteni a kiadó döntését. Ám ez meg az ő magánügyük.
Összességében - ettől az egyetlen kisiklástól eltekintve - remek kis korongot vehetünk a kezünkbe, ha beszerezzük a Kis Vukot. Persze inkább hívhatjuk reprezentatív válogatásnak, mint szigorú értelemben vett filmzenének, de ez megbocsátható.
A lemezen elhangzó számok listája:
1. Szekeres Adrienn & Som Krisztián - Ez a hely
2. Ganxta Zolee feat. Trócsányi Gergő - KárKár
3. Noémi Virág - Letörlöm könnyeid
4. Rácz Gergő - Súgd a nevem
5. Kozma Orsi - Igazi szerep
6. Mark - Földre tévedt angyal
7. Neo Tones - Védőháló nélkül
8. Herrer Sára & Kósa Rudolf - Valóra vált álmunkról
9. Sex Action - Mindent megkapsz
10. McHawer & Tekknő - Ha van urad
11. Lola & Som Krisztián - Csak mi ketten