Terry Riley: The Cusp of Magic (CD)
Írta: Galamb Zoltán | 2008. 04. 28.

Magyarul, hogy azért mi is utaljunk valamiképp a forrásra: svédasztalt jelent. Vagyis különböző, meleg és hideg fogásokat kínáló büféasztalt, melyről egyéni ízlés szerint válogatva állíthatunk össze egy tányérnyi ételt magunknak.
Hogy miért épp ezt a szót juttatta eszembe Terry Riley legújabb művének lemezfelvétele?
Azt hiszem, a válasz magától értődő akárkinek, aki végighallgatja az albumot. A Cusp of Magic ugyanis stílusok széles választékából áll össze furcsán egységes egésszé. Hallhatunk benne ősi kínai zenét, orosz (legalábbis annak hangzó) gyerekdalt, klasszikus ellenpontot, huszadik századi új-formalizmust, és még számos zenei iskolára jellemző megoldást, egészen a boppal bezárólag.
S maga a „megfogalmazási mód” is roppant változatosságot mutat. A hangminta-vételezővel felelgető vonósnégyes éppúgy integráns része a kompozíciónak, mint az emberi hang, a kínai színháztól sem idegen csörgő-zörgő hangkeltő szerkezetek, a torzított hegedű és a pípá nevű, négyhúrú kínai lant (vagy inkább koboz, a tónusa legalábbis mintha valamivel közelebb állna a kobozéhoz).
Terry Riley, no meg a művet előadó Kronos Quartet és Wu Man igazi művészete abban rejlik, hogy (csak sugallva bár, de a visszatekintés tudattalan rendező elvének segítségül hívásával) mindezt az elsőre összeférhetetlen kavalkádot egységes darabbá érlelje össze. Ám mindkét fél komoly háttérrel rendelkezik a cél megvalósításához.
Riley a hatvanas években az akkoriban ismertté váló minimalizmus egyik prominens képviselője volt, akitől nem állt távol az improvizáció, vagy más metódusok révén a véletlenre alapozó szerkesztési elvek használata.
De ugyanígy kísérletezett végtelenített hangszalagokkal, mikrotonalitással, nem-temperált skálákkal, valamint belekóstolt az eleinte tudatosan elvetett formalista zeneírásba is.
A Kronos Quartet ugyanakkor Tan Dun Ghost Operáját rögzítette korábban Wu Mannal, a kínai pípá-virtuózzal, ezen kívül dolgoztak számos avantgárd művésszel, John Adams, Philip Glass és Steve Reich minimalista mesterektől egészen az alapvetően rock berkekben ismert és mozgó Nine Inch Nailsig.
A Cusp of Magictől megkapunk mindent, amit egy időskorában is eleven képzeletű, újító zeneszerzőtől, valamint két, a maga területén mindig a legkiválóbbat nyújtó előadótól elvárhatunk. És valójában még ennél is többet. Egy egészen egyéni hangzású, komolyságában is rendkívül szórakoztató felvételt.
Előadók:
Kronos Quartet
Wu Man - pípá
A lemezen elhangzó számok listája:
1. I. The Cusp of Magic
2. II. Buddha’s Bedroom
3. III. The Nursery
4. IV. Royal Wedding
5. V. Emily and Alice
6. VI. Prayer Circle