Christoph Willibald Gluck: Orphée et Eurydice (CD)
Írta: Galamb Zoltán | 2008. 04. 19.

Ám Gluck operája, melynek eredeti, olasz verzióját a műfaj megújítójaként szokás említeni, éppen az érzelmek visszafogott megjelenítése okán vált zenetörténeti mérföldkővé.
Ehhez a komponistának Rameau nyilvánvaló hatása mellett feltétlenül jelentős lökést adott londoni útja, melynek során megismerhette Handel operáit, az előadásokon pedig megtapasztalhatta, hogy a legsikeresebb áriák és recitativók legalább három tradíció ötvözésével érték el a kívánt hatást.
Az angol opera ugyanis hagyományosan a túláradóan szenvedélyes olasz, a kifinomult és cizellált francia, valamint a tudatosan mértéktartó drámaiság jellemezte angol stílusok jó érzékű keverésétől volt az a sajátos kincs, ami sajnálatos módon csakhamar önnön betokosodásához, továbbvihetetlenségéhez is vezetett.
Gluck mindehhez még német zenei örökségéből is hozzátett (habár ugyanezt Handelről is elmondhatjuk, hiába nem mindig feltűnő a hatás), amivel valóban eredetit sikerült létrehoznia.
Az opera zenei realizmusa és látszólagos érzelmi visszafogottsága azonban rendkívüli önmegtartóztatást követel az előadóktól. Ez már a tizennyolcadik században is komoly gondot okozott, hiszen a karmesterek, s különösen a mindenáron tündökölni vágyó énekesek előszeretettel alakították saját képükre a partitúrát, hogy ekként „javítsanak” az eredeti darab minőségén.
Ez tette szükségessé, hogy Gluck 1774-ben, tizenkét esztendővel az olasz nyelvű premier után átdolgozza a művet a párizsi opera számára. A felvételen szereplő változat ráadásul még ehhez képest is finomított verzió: Berlioz 1859-re datálható színrevitele, mely további változtatásokat tartalmaz a partitúrában.
Ezen 1859-es operaváltozat megszólaltatásai közül John Eliot Gardinernek - a régizenés hozzáállás miatt eleve kor- és kottahűségre törekvő - felvétele egyértelműen etalon. A zenészek se többet, se kevesebbet nem játszanak a szükségesnél; a három énekesnő (a hőstenor szerepeket már Gluck idejében sem kasztráltak, hanem kontratenorok, vagy altok kapták) a virtuóz áriák hiányában mindvégig az érzéseket puszta zenei jelképiségükkel átadó dallamok megformáltságára összpontosít.
Csodálatos, klasszikus tisztaságában modern muzsika, csodálatos, a régiességet felelevenítve korszerű értelmezésben. Mi többet kívánhatunk egy hanglemezfelvételtől?
Előadók:
Anne Sofie von Otter - Orpheus
Barbara Hendricks - Eurydice
Brigitte Fournier - Cupid
Monteverdi Choir
Orchestre de l’Opéra National de Lyon
Sir John Eliot Gardiner
A lemezen elhangzó tételek listája:
CD 1
1. Nyitány
2-18. Első felvonás
19-25. Második felvonás - első kép: A rettenetes barlang
CD 2
1-8. Második felvonás - második kép: Az elíziumi mezők
9-18. Harmadik felvonás