Lawrence Block: A betörő, aki úgy festett, mint Mondrian
Írta: Roboz Gábor | 2008. 01. 08.
Kis kiadásbeli kitérő (a két Scudder-regény) után ismét itt van Bernie Rhodenbarr, Block talán második legnépszerűbb sorozathőse, aki változatlan formában, változatlan pechhel csöppen bele ötödszörre is egy zavaros ügybe, hogy aztán rátermettségével és egy kis baráti segítséggel záros határidőn belül ki is vágja magát onnan.
Az aktuális kalanddal a szerző folytatja a széria harmadik darabjában megkezdett kulturális utalgatást, Kipling és Spinoza után ezúttal a holland festő, Piet Mondriannal, ugyanis az absztrakt, geometrikus kompozícióiról ismert művész egyik munkája (az 1942-es Kompozíció színekkel) mozgatja a cselekményt.
A betörő-antikvárius főhős gyanúsan rövid idő alatt többször is kapcsolatba kerül az alkotó nevével és munkájával. Nem egy embernek fáj ugyanis a foga a szóban forgó képre, de az igazi problémát mégsem az érdeklődők száma okozza, hanem a hulláké.
Bernie, jó szokása szerint most is olyan ügybe keveredik, ahol holttestek bukkannak fel – és persze ő lesz az, aki a rendőrség számára első számú gyanúsítottként szolgál.
Az összetevők tehát megvannak egy tipikus Rhodenbarr-történethez, úgyhogy mindenki biztosra mehet: az egyszerűnek induló, de fokozatosan bonyolódó cselekmény szokás szerint izgalmas, vicces, ügyesen kigondolt jeleneteken keresztül jut el a mindent megmagyarázó, kötelező záróbeszédig.
Block ezúttal még fontosabb szerepet szán a főhős legjobb barátját jelentő Carolyn Kaisernek, nagyon is helyesen: jól működő párosuk (akár Keller és Dot kettőse a Bérgyilkos-regényekben) nem egy humoros párbeszéddel gazdagítja az amúgy sem épp búskomor sztorit.
Az összes betörő-történet jellemzője, az agyafúrt meseszövésen túl, a lenyűgöző könnyedség, ami átitatja a narrátor-főhős stílusát – és pont ez az elegánsan, de minden erőlködés nélkül szórakoztató hangvétel az, ami miatt képtelenség csalódni a Bernie Rhodenbarr-könyvekben.
A szerző magyarul eddig megjelent művei:
Matt Scudder:
Az apák bűnei
Az apák bűnei
A pusztítás és teremtés ideje
A halál völgyében
Döfés a sötétben
Nyolcmillió halál
Döfés a sötétben
Nyolcmillió halál
Ha a szent kocsma is bezár
A penge élén
J.P. Keller:
Bérgyilkos
Bérgyilkos a célkeresztben
Bérgyilkos mindörökké
Bérgyilkos inkognitóban
Bernie Rhodenbarr:
A betörő, aki parókát viselt
A betörő, akit szekrénybe zártak
A betörő, aki szeretett Kiplinget idézni
A betörő, aki Spinozát olvasott
A betörő, aki úgy festett, mint Mondrian
A betörő, aki eladta Ted Williamst
A betörő, aki Bogartnak képzelte magát
A betörő, akit temetni veszélyes
A betörő, aki zabot hegyezett
Kapcsolódó írás:A betörő, akit Bernie Rhodenbarrnak hívnak
Regényrészlet:
Részlet Lawrence Block: A betörő, aki úgy festett, mint Mondrian című könyvéből
Az aktuális kalanddal a szerző folytatja a széria harmadik darabjában megkezdett kulturális utalgatást, Kipling és Spinoza után ezúttal a holland festő, Piet Mondriannal, ugyanis az absztrakt, geometrikus kompozícióiról ismert művész egyik munkája (az 1942-es Kompozíció színekkel) mozgatja a cselekményt.
A betörő-antikvárius főhős gyanúsan rövid idő alatt többször is kapcsolatba kerül az alkotó nevével és munkájával. Nem egy embernek fáj ugyanis a foga a szóban forgó képre, de az igazi problémát mégsem az érdeklődők száma okozza, hanem a hulláké.
Bernie, jó szokása szerint most is olyan ügybe keveredik, ahol holttestek bukkannak fel – és persze ő lesz az, aki a rendőrség számára első számú gyanúsítottként szolgál.
Az összetevők tehát megvannak egy tipikus Rhodenbarr-történethez, úgyhogy mindenki biztosra mehet: az egyszerűnek induló, de fokozatosan bonyolódó cselekmény szokás szerint izgalmas, vicces, ügyesen kigondolt jeleneteken keresztül jut el a mindent megmagyarázó, kötelező záróbeszédig.
Block ezúttal még fontosabb szerepet szán a főhős legjobb barátját jelentő Carolyn Kaisernek, nagyon is helyesen: jól működő párosuk (akár Keller és Dot kettőse a Bérgyilkos-regényekben) nem egy humoros párbeszéddel gazdagítja az amúgy sem épp búskomor sztorit.
Az összes betörő-történet jellemzője, az agyafúrt meseszövésen túl, a lenyűgöző könnyedség, ami átitatja a narrátor-főhős stílusát – és pont ez az elegánsan, de minden erőlködés nélkül szórakoztató hangvétel az, ami miatt képtelenség csalódni a Bernie Rhodenbarr-könyvekben.
A szerző magyarul eddig megjelent művei:
Matt Scudder:
Az apák bűnei
Az apák bűnei
A pusztítás és teremtés ideje
A halál völgyében
Döfés a sötétben
Nyolcmillió halál
Döfés a sötétben
Nyolcmillió halál
Ha a szent kocsma is bezár
A penge élén
J.P. Keller:
Bérgyilkos
Bérgyilkos a célkeresztben
Bérgyilkos mindörökké
Bérgyilkos inkognitóban
Bernie Rhodenbarr:
A betörő, aki parókát viselt
A betörő, akit szekrénybe zártak
A betörő, aki szeretett Kiplinget idézni
A betörő, aki Spinozát olvasott
A betörő, aki úgy festett, mint Mondrian
A betörő, aki eladta Ted Williamst
A betörő, aki Bogartnak képzelte magát
A betörő, akit temetni veszélyes
A betörő, aki zabot hegyezett
Kapcsolódó írás:A betörő, akit Bernie Rhodenbarrnak hívnak
Regényrészlet:
Részlet Lawrence Block: A betörő, aki úgy festett, mint Mondrian című könyvéből