Rainer Köthe: Otthonunk, a Föld
Írta: Galamb Zoltán | 2007. 08. 19.
Interdiszciplinaritás. Egy időben ez volt (lett volna) a magyar iskolák tantervkészítőinek hívószava. Aztán, mint szinte minden, ami akkoriban divatossá vált, ezt is gyorsan elfelejtették - közhelyesen szólva: egy jobb sorsa érdemes kezdeményezés megint dugába dőlt.
Nem úgy az ismeretterjesztő könyvek esetében. Amit szinte képtelenség az oktatásban megvalósítani, eleve ésszerűnek tűnik a könyvkiadásban.
Az egyetlen kiemelt, sokszor keveseket érdeklő témák feldolgozása helyett az új gyermekenciklopédiák széleskörű ismereteket nyújtanak, ráadásul rengeteg izgalmas illusztrációval színesítve a tényszerű szöveget.
A Föld, bolygónk és mindennapi élőhelyünk bemutatása pedig természetszerűen megköveteli a különböző tudományágak egymásba kapcsolását.
A naprendszer kialakulásának leírásakor az elemi csillagászat; a földrészek és a tektonikus lemezek mozgásának, a vulkánok, földrengések hatásainak ismertetésekor a földrajz; az élet egyediségének, evolúciójának és kimeríthetetlenségének szemléltetésekor a biológia kerül előtérbe.
És ami a legfontosabb, a sorozat jelen kötete már az értelem nyiladozásakor környezettudatosságra, környezetvédelemre nevel.
Még ha csupán annyit ér is el, hogy megtanuljuk (vagyis gyermekeink megtanulják) becsülni a termőföldet, a fajok ezerszínűségét (a biodiverzitást), vagy pusztán az élet csodáját, már az is hatalmas eredmény lehet.
Viszont ha részben ennek és az ehhez hasonló könyveknek köszönhetően egy autózástól ódzkodó, ésszerű, kevésbé természetpusztító életvezetésre törekvő nemzedék nőne fel, az már egyenesen elképesztő fejlemény lenne, amitől talán még értelmesebbnek mondhatnánk az emberiséget.
Ám a puszta tény, hogy ez a könyv szórakoztatóan, nem csak szöveggel, hanem képekkel, rövid magyarázatokkal is tanít, miközben gyerekünk valószínűleg észre sem veszi ezt, a sorozat többi részéhez hasonlóan elsőrangú, mégis hasznos ajándékká teszi az Otthonunk, a Föld című kötetet.
Nem úgy az ismeretterjesztő könyvek esetében. Amit szinte képtelenség az oktatásban megvalósítani, eleve ésszerűnek tűnik a könyvkiadásban.
Az egyetlen kiemelt, sokszor keveseket érdeklő témák feldolgozása helyett az új gyermekenciklopédiák széleskörű ismereteket nyújtanak, ráadásul rengeteg izgalmas illusztrációval színesítve a tényszerű szöveget.
A Föld, bolygónk és mindennapi élőhelyünk bemutatása pedig természetszerűen megköveteli a különböző tudományágak egymásba kapcsolását.
A naprendszer kialakulásának leírásakor az elemi csillagászat; a földrészek és a tektonikus lemezek mozgásának, a vulkánok, földrengések hatásainak ismertetésekor a földrajz; az élet egyediségének, evolúciójának és kimeríthetetlenségének szemléltetésekor a biológia kerül előtérbe.
És ami a legfontosabb, a sorozat jelen kötete már az értelem nyiladozásakor környezettudatosságra, környezetvédelemre nevel.
Még ha csupán annyit ér is el, hogy megtanuljuk (vagyis gyermekeink megtanulják) becsülni a termőföldet, a fajok ezerszínűségét (a biodiverzitást), vagy pusztán az élet csodáját, már az is hatalmas eredmény lehet.
Viszont ha részben ennek és az ehhez hasonló könyveknek köszönhetően egy autózástól ódzkodó, ésszerű, kevésbé természetpusztító életvezetésre törekvő nemzedék nőne fel, az már egyenesen elképesztő fejlemény lenne, amitől talán még értelmesebbnek mondhatnánk az emberiséget.
Ám a puszta tény, hogy ez a könyv szórakoztatóan, nem csak szöveggel, hanem képekkel, rövid magyarázatokkal is tanít, miközben gyerekünk valószínűleg észre sem veszi ezt, a sorozat többi részéhez hasonlóan elsőrangú, mégis hasznos ajándékká teszi az Otthonunk, a Föld című kötetet.