Michael Palin: Himalája
Írta: Galgóczi Tamás | 2007. 07. 31.
Ismét egy útikönyv a világvándor Michael Palintól (1943. május 5.). Nem árt, ha kezdésként, miként a múltkori kapcsán is tettem (Michael Palin: Szahara), ismét tisztázzuk, miért is van jogosultsága a Himalájának ebben a sorozatban.
Az alapul szolgáló filmsorozatot 2004 és 2005 között forgatták, olyan „veszélyes” helyszíneken, mint Pakisztán, Kasmír, Nepál, vagyis nyugatiak számára veszélyesnek mondott területeken. A szerencse végig velük utazott, így nem történt semmi bajuk (bár terroristákkal összefutottak a hegyekben).
A fizikai kihívásokat a nyolcezres csúcsok megközelítése – igaz, csak az alaptáborig – jelentette. Elvégre ötezer méter felett, egy hatvanéves, hegymászáshoz nem szokott férfi nagy eséllyel hegyi betegséget kap, ami abban a magasságban igazán veszélyes lehet.
Michael Palin és stábja szerencsével járt, mivel nagyobb megpróbáltatások nélkül járták végig a régi selyemút Himaláját érintő szakaszát, nyugatról kelet felé haladva.
A megannyi érdekes „kaland” mellett számomra az volt a legmegdöbbentőbb felfedezés, hogy az itt élők számára mennyire fontos a vallás.
Legyen muzulmán, buddhista, hindu, animista, szikh – a mindennapi élet szerves része a hit, ünnepekkel, zarándoklatokkal, szerzetesekkel, papokkal.
Legyen a szent ember mégoly különös, mint az isteni őrültként emlegetett Drupka Kunley, aki a buddhizmus sajátos válfajaként a nemi aktust állította a hit középpontjába. Tanítása a mai napi fennmaradt Bhutánban, így a vidéki házak falain kézzel festett büszkén meredező hogyisírjam diplomatikusan testrészeket láthat az utazó.
Bár számos meseszép épületben járt, Palint mégis legjobban a természeti szépségek bírják szótlanságra.
Erre gyakran van módja, mivel a Himalája nem szűkölködik látnivalókban, nem csak hóborította hegycsúcsok (a hegység neve azt jelenti szanszkrit nyelven, hogy „ahol a hó lakik”), hanem a különféle nagyságú vízfolyások vájta szurdokok vagy tágas folyóvölgyek kápráztatják el az erre járót.
A helybéliek istenként tisztelik a kirívóan különös helyeket (ilyen például a Csomolungma), a többi csupán hétköznapi keret életük mindennapjaihoz.
Mindazonáltal innen nézve riasztó, hogy a haladás (vagy a globalizáció, ha úgy jobban tetszik) egyre fentebb küzdi magát a völgyekben, bevásárlóközpontokkal, irodaházakkal és modern bérházakkal – nem csak a régi épületeket, hanem a régi életmódot is elpusztítva. Egyedül Bhután az, ahol „a hivatalos politika nagyobb súlyt helyez a bruttó nemzeti boldogságra, mint a bruttó nemzeti termékre”.
Palin humora azonban elejét veszi bármiféle tartós szomorkodásnak. Hajdani humoristaként kellő időben és érzékkel veszi észre környezetének mulatságos oldalát, ami úgymond emberközelivé hozza a nyolcezres csúcsok árnyékában, vagy a gleccserek olvadékvize mellett élőket, s mire kettőt pislantanánk, már nyájként terelgetett turista helyett befogadott utazóként ülünk az alkalmi (időnként jelképes) tábortüzek mellett, hallgatva az egyéni sorsok idegen meséjét.
Az alapul szolgáló filmsorozatot 2004 és 2005 között forgatták, olyan „veszélyes” helyszíneken, mint Pakisztán, Kasmír, Nepál, vagyis nyugatiak számára veszélyesnek mondott területeken. A szerencse végig velük utazott, így nem történt semmi bajuk (bár terroristákkal összefutottak a hegyekben).
A fizikai kihívásokat a nyolcezres csúcsok megközelítése – igaz, csak az alaptáborig – jelentette. Elvégre ötezer méter felett, egy hatvanéves, hegymászáshoz nem szokott férfi nagy eséllyel hegyi betegséget kap, ami abban a magasságban igazán veszélyes lehet.
Michael Palin és stábja szerencsével járt, mivel nagyobb megpróbáltatások nélkül járták végig a régi selyemút Himaláját érintő szakaszát, nyugatról kelet felé haladva.
A megannyi érdekes „kaland” mellett számomra az volt a legmegdöbbentőbb felfedezés, hogy az itt élők számára mennyire fontos a vallás.
Legyen muzulmán, buddhista, hindu, animista, szikh – a mindennapi élet szerves része a hit, ünnepekkel, zarándoklatokkal, szerzetesekkel, papokkal.
Legyen a szent ember mégoly különös, mint az isteni őrültként emlegetett Drupka Kunley, aki a buddhizmus sajátos válfajaként a nemi aktust állította a hit középpontjába. Tanítása a mai napi fennmaradt Bhutánban, így a vidéki házak falain kézzel festett büszkén meredező hogyisírjam diplomatikusan testrészeket láthat az utazó.
Bár számos meseszép épületben járt, Palint mégis legjobban a természeti szépségek bírják szótlanságra.
Erre gyakran van módja, mivel a Himalája nem szűkölködik látnivalókban, nem csak hóborította hegycsúcsok (a hegység neve azt jelenti szanszkrit nyelven, hogy „ahol a hó lakik”), hanem a különféle nagyságú vízfolyások vájta szurdokok vagy tágas folyóvölgyek kápráztatják el az erre járót.
A helybéliek istenként tisztelik a kirívóan különös helyeket (ilyen például a Csomolungma), a többi csupán hétköznapi keret életük mindennapjaihoz.
Mindazonáltal innen nézve riasztó, hogy a haladás (vagy a globalizáció, ha úgy jobban tetszik) egyre fentebb küzdi magát a völgyekben, bevásárlóközpontokkal, irodaházakkal és modern bérházakkal – nem csak a régi épületeket, hanem a régi életmódot is elpusztítva. Egyedül Bhután az, ahol „a hivatalos politika nagyobb súlyt helyez a bruttó nemzeti boldogságra, mint a bruttó nemzeti termékre”.
Palin humora azonban elejét veszi bármiféle tartós szomorkodásnak. Hajdani humoristaként kellő időben és érzékkel veszi észre környezetének mulatságos oldalát, ami úgymond emberközelivé hozza a nyolcezres csúcsok árnyékában, vagy a gleccserek olvadékvize mellett élőket, s mire kettőt pislantanánk, már nyájként terelgetett turista helyett befogadott utazóként ülünk az alkalmi (időnként jelképes) tábortüzek mellett, hallgatva az egyéni sorsok idegen meséjét.