Főkép

Nina Simone kétségtelenül az egyik legnagyobb hatású énekesnő a zene történelmében. Szerintem.


1958-tól egészen 1993-ig bezárólag számtalan jobbnál jobb lemezzel, számtalan örökérvényű nótával és feldolgozással ajándékozta meg a nagyközönséget. Jazzben, funkban, soulban, sőt még a popzenében is egyaránt otthon volt. Az énekesnő 2003-ban hunyt el, ám – ahogyan az az efféle legendák esetében lenni szokott – zenéje tovább él.

 

Hasonlóan James Brown korongjaihoz, egy valamirevaló soul/funk DJ lemezkészletéből Nina Simone bakelitjei sem hiányozhatnak. Nem is csoda, hogy az ezen a területen tevékenykedő lemezlovasok általában különösen kedvelik a hölgy muzsikáját. És ennek most végre hangot is adtak: 2006-ban megjelent a Remixed & Reimagined című album, ami tizenhárom plusz egy remixet tartalmaz. Bár a Verve Remixed című anyagon már hallhattunk néhány újrakeverést az énekesnő számaiból, ez az első album, ami teljes egészében Nina Simone zenéjével foglalkozik.

A remixek között igazi gyöngyszemek és számomra kevésbé kedves darabok egyaránt akadnak, de ha az egész lemezt nézzük, mindenképpen meg lehetünk elégedve. Az újratekeréseket a műfaj legjobb producerei készítették, és mindannyian kifejezetten igényesen álltak a dologhoz. Emellett az anyag igazán sokszínűre sikerült: az albumon tizennégy dal tizennégyféle verzióját hallhatjuk. Akadnak itt a soul, a funk, és a hiphop jegyében született alkotások, pörgősebb és lazulósabb változatok is. A végeredmény méltó a soul-legendához.

Daniel Y. „I Can`t See Nobody” remixe nagyon jó kezdés. Ebben a nótában profin elkészített, melankolikus hangulatú hiphopot tisztelhetünk. Nina Simone jellegzetes hangjával természetesen nem okoz csalódást, gyönyörűen énekel. Lehangolóan szép vonósokkal, gyászos gospel-kórussal bélelt, nagyon szép alkotással állunk szemben. A „Funkier Than A Mosquito`s Tweeter” újrakevert változata hasonlóan jól sikerült. Jazzeem nem igazán barmolta szét az eredeti nótát, apró változtatásokkal, effektekkel, ötletes vágásokkal stílusosan megoldotta a "feladatot". Igaz, egy oda nem illő kiállással becsúszott egy kis szépséghiba, de ezt leszámítva egy nagyon fincsi, ízléses remix született.

A Hair című filmből ismert „Ain`t Got No – I Got Life”-ból Groovefinder készített egy igazán dögös funk-átdolgozást. Húzósak a rezek, táncos a lüktetés, minden megvan, ami egy efféle nótához szükséges. A „Save Me” viszont a maga hat és fél percével igen hosszú remixnek számít az albumon. Coldcut sokkal "electrósabbra" vette a figurát, mint az eddigi átdolgozók, emiatt nekem nem is tetszik annyira. Hosszúsága ellenére nem elég ütős, és emiatt elég hamar unalmassá válik. A „Turn Me On” még az előzőnél is hosszabbra sikeredett, de közel nyolc percével még mindig nem a leghosszabb. Ez a tekerés a diszkókba viszi Nina Simone muzsikáját, s habár ez sem vált a kedvencemmé, ebben sokkal több rációt érzek, mint Coldcut nótájában. Erről elhiszem, hogy becsábítja a parkettre a táncos lábúak táborát. Bár rövidebb formában még jobban elhinném.

A „Here Comes The Sun” a maga kilenc percével ugyanakkor a leghosszabb szerzemény a lemezen. Ezzel is az a gondom, mint a „Save Me”-vel: hosszú, egysíkú és unalmas. Ráadásul maga a hangzás sem tetszik. Háttérzenének azonban nagyon jó, mert visszafogott, és nincsenek benne nagy kicsapongások. A „Westwind” című szám Organica tupírozásában végre egy újabb gyöngyszem. Különösen a seprűs dobalap és az orgonaszóló fogott meg benne. Bár ez a nóta is a visszafogottság jegyében született, ebben már érzem azt az erőt, amit az előző háromban nem éreztem. Ráadásul négy és fél percével még az időtartama is ideális.

A Mowo által "szétcsapott" „Go To Hell”-el is maximálisan meg lehetünk elégedve. Ellenállhatatlanul pörög a dobalap, finoman alapozik a villanyzongora, röpködnek a visszhang-effektek. Igényesen összerakott szám. A „My Man`s Gone Now”-ból – a korong első remixéhez hasonlóan – egy melankolikus hiphop-szerzemény született DJ Wally jóvoltából. Nincs túlbonyolítva a dolog: búsan búg a bőgő, belassultan gyöngyözik a zongora és Nina Simone is szokásához híven pompásan alakít. A „The Look Of Love (Madison Park vs. Lenny B Remix)” ismét egy partisabb hangulatú szám, mégpedig a jobbik fajtából való. Akárcsak a „Turn Me On”, ez is garantáltan becsábítja a népeket egy tánctérre, így hát – bár nem rajongok a műfajért – el kell ismernem, hogy ez egy újabb dicséretes munka.

Nickodemus "O-O-H Child"-ja is jól sikerült. Nem hivalkodó, könnyed, vizenyős hallgatnivaló ez napsugaras vonósokkal és csörgődobbal turbózva. Boldog a szám, boldog a hallgató. A „To Love Somebody” Chris Coco feldolgozásában himnikus diszkó-nóta. A lábdob és a basszus a subwooferből adja a lüktetést, puhán puffog a pergő és fojtottan csilingelnek a cinek. Nem lesz kedvencem, de ropni azért lehet rá. Az „Obeah Woman” tekerése várhatóan király, mégis milyen lenne egy DJ Logic remix? Persze, hogy jó. Elég annyit tudni az alkotóról, hogy jazzben és funkban egyaránt otthon van, és DJ-ként számos zenekarral koncertezik. Nála lehet hallani, hogy a lemezjátszó is ugyanolyan hangszer, mint bármelyik másik, és hogy csodákat lehet rajta művelni. És ő művel. Ez a remix is olyan dögös, hogy lefújja a háztetőt. A lemezre bónuszként felkerült „I Wish I Knew How It Would Feel To Be Free” korrekt party-gospel. Méltó lezárása ennek a kivételes anyagnak.

A Remixed & Reimagined egy igazán jól sikerült lemez. Nina Simone és az elektronikus muzsika minden kedvelőjének ajánlott. A DJ-k nagyon jó átdolgozásokat és átgondolásokat készítettek, s bár néhányuk igen hosszú és monoton, már csak a gyöngyszemek miatt is megéri beszerezni az albumot. Az új dolgok iránti nyitottság azért nem árt, mert ha konzervatív lennék, én is nagyon fel tudnék háborodni az énekesnő nótáinak átértelmezésein. De mivel nem vagyok konzervatív, inkább élvezem őket.

Nina Simone fantasztikus énekesnő. Lemezei mindenki számára kötelezőek. Aztán ha jól megismerkedtünk a zenéjével és megszerettük azt, jöhet a Remixed & Reimagined.

Közreműködők:
Nina Simone – ének
Daniel Y.
Jazzeem
Groovefinder
Coldcut
Tony Humphries
Francois K.
Organica
Mowo
Dj Wally
Madison Park
Lenny B
Nickodemus
Chris Coco
DJ Logic
Ralphi Rosario
Craig J.

A lemezen elhangzó számok listája:
1. I Can`t See Nobody (Daniel Y. Remix)
2. Funkier Than A Mosquito`s Tweeter (Jazzeem`s All Styles Remix)
3. Ain`t Got No - I Got Life (Groovefinder Remix)
4. Save Me (Coldcut Remix)
5. Turn Me On (Tony Humphries Got U Turned On Dub)
6. Here Comes The Sun (Francois K. Remix)
7. Westwind (Organica Remix)
8. Go To Hell (Mowo Remix)
9. My Man`s Gone Now (DJ Wally Remix)
10. The Look Of Love (Madison Park Vs. Lenny B Remix)
11. O-O-H Child (Nickodemus Remix)
12. To Love Somebody (Chris Coco`s Stadium Rocker Remix)
13. Obeah Woman (DJ Logic Remix
14. I Wish I Know How It Would Feel To Be Free (Ralphi Rosario & Craig J. Rival Vox Remix)

Diszkográfia:
Jazz As Played In An Exclusive Side Street Club/Little Girl Blue (1958)
Nina Simone And Her Friends (1959)
The Amazing Nina Simone (1959)
Nina Simone At Town Hall (1959)
Nina Simone At Newport (1960)
Forbidden Fruit (1960)
Nina At The Village Gate (1962)
Nina Simone Sings Ellington (1962)
Nina’s Choice (1963)
Nina Simone At Carnegie Hall (1963)
Folksy Nina (1964)
Nina Simone With Strings (1966)
Nina Simone In Concert (1964)
Broadway-Blues-Ballads (1964)
I Put A Spell On You (1965)
Pastel Blues (1965)
Let It All Out (1966)
Wild Is The Wind (1966)
High Priestess Of Soul (1967)
Nina Simone Sings The Blues (1967)
Silk & Soul (1967)
Nuff Said (1968)
Nina Simone And Piano (1969)
To Love Somebody (1969)
Black Gold (1970)
Here Comes The Sun (1971)
Emergency Ward (1972)
It Is Finished (1974)
Baltimore (CTI, 1978)
Fodder On My Wings (Carrere, 1982)
Nina’s Back (VPI, 1985)
Live & Kickin (VPI, 1985)
Let It Be Me (Verve, 1987)
Live At Ronnie Scott`s (Hendring-Wadham,1987)
A Single Woman (Elektra, 1993)

Halála után kiadott albumok:
A Very Rare Evening (1969)
The Very Best of Nina Simone (2006)
Nina Simone’s Finest Hour (2004)
The Soul of Nina Simone (2005)
Remixed and Reimagined (2006)