Főkép

Bár nem szabad jósolgatni, különösen nem az év elején, az azonban kétségtelen, hogy a svéd Therion új dupla-albuma, a Gothic Kabbalah jó eséllyel pályázhat majd az év legjobb lemeze titulusra.
A kapcsolódó turné, amelyen vendégként az amerikai Aesma Daeva énekesnoje is részt vesz majd, január közepén indul Németországból, és nagyjából a koncertkörút felénél idehaza, a Petofi Csarnokban is hallhatjuk éloben a csapatot.


Galamb Zoltán még decemberben beszélgetett telefonon Kristian Niemann-nal az albumról, zenei hatásokról és a turné részleteirol.

ekultura.hu
Az új albumotok címe Gothic Kabbalah, sok dalból azonban inkább reneszánsz hatások érződnek ki. Ez része volt az alapkoncepciónak?

Kristian Niemann Azt hiszem, sokkal mélyebbre ástál, mint mi magunk. Egyszerűen eszünkbe jutott egy albumcím, ami illett a zenéhez. Egyedül arra törekedtünk tudatosan, hogy a hangzás élőbb legyen, mint a korábbi lemezek esetében.
Hogy szellősebb, közvetlenebb, kevésbé rögzített legyen, ha érted mire gondolok. Nem akartunk megint tökéletesre csiszolni mindent, hanem meghagytunk egy halom kisebb hibát a zenében. Olyan alig észrevehető botlásokat, amitől elevenebb az egész.
Az volt az egyetlen célunk, hogy valóban ütős anyaggal álljunk elő, és nem is törekedtünk másra.

ekultura.hu Tehát azt is mondhatjuk, hogy a Gothic Kabbalah sokkal inkább együttes-orientált album, mint a korábbiak?

Kristian Niemann Abszolút. Az előző lemezek koránt sem voltak annyira együttes-orientáltak, mint ez. Öt dalszerzőnk van a bandában, és még csak nem is Christofer írta a nóták többségét.
Azt hiszem, Petter írta a legtöbb számot. Ő az új dobosunk, és öt dal tőle van. Christofer hozzátett még hármat, és velem együtt hozott össze kettőt, így tényleg alapvetően együttes-orientált az egész.

És lényegében mindenki gitározott a lemezen. Például Mats Levénnek is van egy nagyszerű dala az albumon, és abban ő gitározik, Johan is gitározik az ö szerzeményeiben, Petter pedig a saját dalaiban játszik gitáron is.
Egyszóval mindenki rengeteget hozzátett az anyaghoz, ráadásul különféle területeken. Vagyis igen, abszolút együttes orientált a lemez.

ekultura.hu És miért döntöttetek úgy, hogy egy hamisítatlan heavy metal albumot készítetek egy operaibb, szimfonikusabb lemez helyett?

Kristian Niemann Azt hiszem azért, mert a legutóbbi két lemez, a Lemuria és a Sirius B igazán grandiózus anyag volt. Rengetegen közreműködtek az elkészítésükben, kórussal, nagyzenekarral vettük fel. Egyszerűen nem lehetett überelni a dolgot.

Ez volt a legnagyobb vállalkozás, amibe valaha belefogtunk. Mégis mivel lehetett volna felülmúlni ezt? Ha még kétszer annyian játszunk? De ettől még nem fog kétszer olyan erőteljesnek hangzani.
Hiszen a hangzás terén adott, hogy mennyi fér egy adott anyagba, mennyivel tölthetjük ki egy CD hangterét.
Ezért, azt hiszem, ésszerűbb döntésnek tűnt, hogy kissé visszavegyünk mindenből. Sokkal természetesebbnek éreztük, hogy most ilyesmivel próbálkozzunk.

Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a jövőben már sosem térünk vissza a korábbi felfogáshoz. Ez is megeshet. Viszont mindenképp úgy éreztük, hogy más irányba kell elmozdulnunk, mint a legutóbbi lemezzel.

És a dalok is más megközelítést követeltek meg. Úgy éreztük, felesleges lenne több tonnányi kórust meg nagyzenekart belepakolni a számokba. A nóták többsége inkább gitárközpontú.

Így egyszerűen jobban hangzik minden. Szóval ezért döntöttünk az efféle nyersebb megszólalás mellett.

ekultura.hu Ha már a gitároknál tartunk, az Egyesült Államokban jártál hangszeres képzésre. Ez mennyiben befolyásolta a felfogásodat, a játékstílusodat?

Kristian Niemann Valójában nem olyan nagyon. Amerikában alapvetően dzsesszt tanultam. Korábban itt Svédországban kezdtem el játszani metált, lényegében ugyanolyan zenét, amilyet mostanában játszom.
Aztán megkedveltem a dzsesszt, és kimentem Amerikába. Inkább azt tartom a legfontosabbnak, hogy rengeteg stílussal megismerkedtem ott.

Például Allan Holdsworth és más fusion-zenészek játékával. Allan a mai napig egyik példaképen gitárosként.
Rajta kívül roppantul megkedveltem még Shawn Lane-t, aki afféle fusion-rock és -popzenész, de elképesztően játszott. Sajnos pár évvel ezelőtt eltávozott közülünk.
Elsősorban ezek a fickók hatottak rám. Azt nem állítanám, hogy maga az iskola bármiféleképp hatással lett volna rám.

Kivéve persze nagy általánosságban, hiszen rengeteg sráccal találkozhattam ott, akik ugyanazt a zenét kedvelték, mint én, ami mintegy rákényszerített, hogy többet gyakorolj, és egyre jobban játssz.
A mai napig megőriztem ezt a fajta mentalitást, de zenei szempontból nem hinném, hogy komolyabb hatás ért volna odakint.

ekultura.hu És egyáltalán lehetséges még annál is jobban játszani, ahogy most játszol?

Kristian Niemann Remélem! Máskülönben biztosan abbahagynám.

Nem érzem úgy, hogy bármiféle szintre eljutottam volna. Nem is tudom. Olyan sok hihetetlenül tehetséges gitárost hallani, akikhez képest ha tizedolyan jól játszanék, összetenném a két kezem. Remélem, hogy tudok még fejlődni. Máskülönben tényleg nem érezném értelmét annak, hogy tovább zenéljek.

Úgy értem, persze rengeteg dolgot el tudok játszani. De csak egy dolog összerakni egy ütős szólót, aztán tökéletesen lejátszani. A következő fokozat az lenne, hogy ténylegesen rögtönözni is tudjak ilyet, csak úgy, az adott pillanatban, és az ugyanolyan jó legyen, mint az előre megírt dolgok.

Nem elég rendelkezni a kellő technikával, és hogy ezt bármikor be is tudd vetni. Ez alapvető. Az is fontos, hogy legyenek ötleteid, és tökéletesen használd a zenei nyelvet, hogy kifejezhess vele bármit, amit ki akarsz fejezni. Esetleg beépíteni egy kis bluest, vagy bármi mást, aminek esetleg semmi köze a zenédhez. Végtelenek a lehetőségek.

ekultura.hu Elképzelhető, hogy több rögtönzést hallhatunk az új turné során?

Kristian Niemann Nem hiszem. Szívesen csinálnám, de metál-rajongóként nem szeretem, ha elmegyek egy banda koncertjére, aztán a gitáros egy tök más stílusú szólót nyom le a számhoz.

Ha nem ilyen zenéről van szó, hanem valami spontánabbról, vagy másfajta, például blues-alapú szólóról, akkor jöhet. Vagy ha átgondoltan megkomponált zenéről beszélünk, és a szóló ténylegesen hozzátesz valamit, akkor is tetszik.
Talán kicsit variálok, díszítek majd. Valószínűleg ugyanazokat a szólókat igyekszem majd eljátszani, egy kevés változtatással, de biztosan nem lesz sok improvizáció.

Persze nagyszerű lenne rögtönözni, és személy szerint imádnék ilyet csinálni. Valójában ez az egyik dolog, ami a turnézás egyik lényege lehet. Hogy mindig mást játszhassunk, vagy tíz percre kimenne az énekes, a hangszeresek meg beindulhatnának, szétszólózhatnák magukat, de nem hinném, hogy a rajongóink értékelnék a dolgot.
Magamutogatásnak tűnne az egész, a közönség meg bealudna rajtunk.

ekultura.hu Nem hiszem. Viszont mondanál valamit a meghívott énekesnőről, aki a turnéra kísér el benneteket? Miért éppen Lori Lewist választottátok?

Kristian Niemann Egyszerűen, mert ő volt a legjobb azok közül, akik beküldték a demo-anyagukat. Énekest kerestünk. Közzé tettük a hirdetést, és rengetegen jelentkeztek, de ő volt az egyetlen, aki egyáltalán felmerülhetett lehetséges választásként.

Komoly elvárásokat támasztottunk, mivel korábban egészen fantasztikus énekesekkel dolgoztunk együtt. Ezért nem akartunk kiegyezni ennél kevesebben. Ő volt a legjobb, és kész. Tulajdonképpen örültünk neki, hogy van saját bandája, ennek ellenére kölcsönadják Lorit nekünk.

ekultura.hu És ő fogja énekelni az operaibb szólamokat és a természetesebb szólamokat is?

Kristian Niemann Nem is tudom. Velünk lesz még Katarina is, aki a lemezen is énekel. Neki jutnak majd a rockosabb, folkosabb, poposabb dallamok. Lori pedig egyértelműen a szoprán szólamokat kapja. Ez lesz a dolga. Valószínűleg rockosabb dolgokat is el tudna énekelni, de ez a másik lány reszortja.

Még meglátjuk, hogyan osztjuk meg az énekszólamokat. Egyelőre még el sem kezdtünk próbálni. Majd kiderül, hogyan oldjuk meg a dolgokat.

ekultura.hu Melyik dalokat tervezitek eljátszani az új albumról?

Kristian Niemann Nem is tudom. Egyelőre még semmit sem döntöttünk el. Az elkövetkező néhány napban akarjuk véglegesíteni, mit fogunk eljátszani.
Úgy öt-hat számra számítok. Remélhetőleg lesznek köztük lassabb, progresszívebb nóták is, és néhány gyorsabb is.

Viszont mindenképp akarunk játszani számokat a régebbi lemezekről. Olyan nótákat, amiket korábban sosem adtunk elő élőben.
Persze sok mindent játszottunk már, de például a Deggial-ról egy csomó dolgot még sohasem játszottunk élőben, és a Secret Of The Runes-on is akad sok olyan szám, amit koncerten még nem adtunk elő.

Ha összejön, ezeket szeretnénk beilleszteni az új koncertprogramba, és kivenni az olyan számokat, amiket már milliószor hallhatott a közönség. Nyilván eljátsszuk majd a „To Mega Therion”-t, ezt ígérhetem, de feltétlenül megpróbálunk minél több új dalt játszani. Vagyis, úgymond új régi dalokat.
Nehogy ránk unjanak, és olyanokat mondjanak: „Vazze, haver, már megint ugyanazt a húsz nótát, játsszák, mint a múltkori turnén.” Az ilyesmi túl egyhangú lenne, és nem szeretnénk idáig jutni.

ekultura.hu Ami a legutóbbi turnétokon meglepett, az volt, hogy írtatok egy egyetlen téma köré épülő kettős albumot, mégsem játszottátok el egyben az egész anyagot, hanem csak néhány számot választottatok ki róla.

Kristian Niemann Igen, de a legutóbbi lemez egyáltalán nem konceptalbum volt. A Secret Of The Runes volt konceptalbum. A Lemuria / Sirius B viszont egyértelműen nem az. Közönséges dupla-albumról van szó, egypár össze nem függő számról.

A Secret Of The Runes konceptalbum volt, és az új lemez is egyértelműen az. Az előző csak néhány egymás után következő szám volt, és ha egyben eljátsszuk az egészet, az biztosan próbára tette volna a közönség türelmét.
Igaz, az Iron Maiden pontosan ezt teszi most, az új turnéján, de ők talán megtehetik, mi viszont szerintem nem.

ekultura.hu Mit vársz a turnétól?

Kristian Niemann Azt remélem, hogy sokkal jobbak leszünk, mint legutóbb. Minden területen fejlődni tudunk. Ahogy már említettem, velünk lesz Lori Lewis, egy másik énekes lány, és Snowy Shaw, így teljesen más lesz a felállás, mint a múltkor.

De elsősorban azt remélem, hogy igazán kiváló élő zenekarrá nőjük ki magunkat. Mindig is ez volt az egyik fő célunk. Hogy jól játsszunk, hogy úgy szólaljanak meg a dalok, ahogy kell, de közben megfogjuk a közönséget. Ezt rettenetesen fontosnak tartjuk. Hogy minél többen jöjjenek el, és minél többen szeressék meg a zenekart.

ekultura.hu A magyar közönség már bizonyosan alig várja, hogy újra élőben lásson benneteket.

Kristian Niemann Ó, igen. Magyarországon mindig nagy élmény játszani. Mint az elmúlt három-négy alkalommal, a Petőfi Csarnokban is. Igazán remek hely, és mindig rengetegen eljönnek, és ettől mindig élvezetesek a fellépések. Szóval már mi is alig várjuk, hogy megint nálatok játszhassunk.

ekultura.hu Köszönöm az interjút.

Diszkográfia:
Time Shall Tell (1990 - EP)
Of Darkness... (1991)
Beyond Sanctorum (1991)
Ho Drakon Ho Megas (1993)
Beauty In Black (1995 - EP)
Lepaca Kliffoth (1995)
Siren Of The Woods (1996 - EP)
Theli (1996)
A’arab Zaraq - Lucid Dreaming (1997)
Eye Of Shiva (1998 - EP)
Vovin (1998)
Crowning Of Atlantis (1999)
Deggial (2000)
Secret Of The Runes (2001)
Live In Midgard (2002 - élő)
Lemuria (2004)
Sirius B (2004)
Celebrators Of Becoming (2006 - 4DVD + 2CD)
Gothic Kabbalah (2007 – 2CD)