Batman Begins - Music From The Motion Picture (CD)
Írta: Galamb Zoltán | 2005. 09. 13.
Aki látta a Batman: Kezdődik! című filmet, bizonyosan emlékszik, miféle zaklatottság, tanácstalanság jellemzi ezt a komor, elgondolkodtató alkotást. És ugyanez a képi elemek mellett a kísérőzenére is érvényes.
Hans Zimmer, aki többek között a Hannibal, a Gladiátor, valamint A kör első és második részének zenéjét komponálta, már bizonyította rátermettségét a sötét zenei tónusok megfestése terén. Alkotótársa összehasonlíthatatlanul sokrétűbb komponista, aki a My girl - Az első szerelemtől a Hanta Boyon és a Kincses bolygón át M. Night Shyamalan Hatodik érzékéhez és Jelekjéhez is írt zenét.
Kettejük együttműködésének eredménye pedig e többnyire letaglózó, de legalábbis nyugtalanul lüktető, egyes pillanataiban ugyanakkor dicső és felemelő filmzene.
Az albumnyitó „Vespertilio” kürtjei a tökéletes szintetizátorprogramoknak köszönhetően immár Vivaldi és Gluck operáinak baljósabb pillanatait idézik, míg a „Myotis” aszimmetrikus ütemei és a szinte vibráló ujjdobok, valamint a „Barbastella” ütős szekciójának izgalmas ritmusképletei a feszültségfokozás mesteri szintre fejlesztett készségéről árulkodnak.
A „Tadarida”, akárcsak a zongoraszólam uralta lassabb tételek, a kifogástalan, néhol pedig egészen fenséges harmóniafűzés és harmóniai építkezés kiváló példái, éppen mint Patrick Doyle Szép reményekhez komponált hasonló jellegű muzsikája.
És, úgy tűnik, ma már a filmszakma zenei szakemberei közül senki sem kerülheti meg Michael Nyman, avagy az angol komponista amerikai mesterének, Steve Reichnek a hatását, hiszen az egymást ritmikailag és motivikusan is ellenpontozó, repetitíven, egyenletes ütemben lüktető, tömbszerű akkordok az „Antrozous” és különösen a „Molossus” című tételek – a számomra legérdekesebbnek tűnő részek – alappillérjeit adják.
Akinek tetszett a film, az munkába vagy iskolába menet bizonyosan szívesen elhallgatgatja a filmzenét is, ahogy sok iskolás gyerek hordozható lejátszójából nem ritkán a Harry Potter filmek John Williams-féle kísérőzenéje szól. Hans Zimmer és James Newton Howard muzsikája pedig tökéletesen képes felidézni azt a borongós és feszült hangulatot, amit Christopher Nolannek a filmvászonra sikerült varázsolnia.
Zeneszerzők:
Hans Zimmer és James Newton Howard
A kiegészítő zenéket szerezte:
Ramin Djawadi és Mel Wesson
Az albumon elhangzó számok:
1. Vespertilio
2. Eptesicus
3. Myotis
4. Barbastella
5. Artibeus
6. Tadarida
7. Macrotus
8. Antrozous
9. Nycteris
10. Molossus
11. Corynorhinus
12. Lasirius
Hans Zimmer, aki többek között a Hannibal, a Gladiátor, valamint A kör első és második részének zenéjét komponálta, már bizonyította rátermettségét a sötét zenei tónusok megfestése terén. Alkotótársa összehasonlíthatatlanul sokrétűbb komponista, aki a My girl - Az első szerelemtől a Hanta Boyon és a Kincses bolygón át M. Night Shyamalan Hatodik érzékéhez és Jelekjéhez is írt zenét.
Kettejük együttműködésének eredménye pedig e többnyire letaglózó, de legalábbis nyugtalanul lüktető, egyes pillanataiban ugyanakkor dicső és felemelő filmzene.
Az albumnyitó „Vespertilio” kürtjei a tökéletes szintetizátorprogramoknak köszönhetően immár Vivaldi és Gluck operáinak baljósabb pillanatait idézik, míg a „Myotis” aszimmetrikus ütemei és a szinte vibráló ujjdobok, valamint a „Barbastella” ütős szekciójának izgalmas ritmusképletei a feszültségfokozás mesteri szintre fejlesztett készségéről árulkodnak.
A „Tadarida”, akárcsak a zongoraszólam uralta lassabb tételek, a kifogástalan, néhol pedig egészen fenséges harmóniafűzés és harmóniai építkezés kiváló példái, éppen mint Patrick Doyle Szép reményekhez komponált hasonló jellegű muzsikája.
És, úgy tűnik, ma már a filmszakma zenei szakemberei közül senki sem kerülheti meg Michael Nyman, avagy az angol komponista amerikai mesterének, Steve Reichnek a hatását, hiszen az egymást ritmikailag és motivikusan is ellenpontozó, repetitíven, egyenletes ütemben lüktető, tömbszerű akkordok az „Antrozous” és különösen a „Molossus” című tételek – a számomra legérdekesebbnek tűnő részek – alappillérjeit adják.
Akinek tetszett a film, az munkába vagy iskolába menet bizonyosan szívesen elhallgatgatja a filmzenét is, ahogy sok iskolás gyerek hordozható lejátszójából nem ritkán a Harry Potter filmek John Williams-féle kísérőzenéje szól. Hans Zimmer és James Newton Howard muzsikája pedig tökéletesen képes felidézni azt a borongós és feszült hangulatot, amit Christopher Nolannek a filmvászonra sikerült varázsolnia.
Zeneszerzők:
Hans Zimmer és James Newton Howard
A kiegészítő zenéket szerezte:
Ramin Djawadi és Mel Wesson
Az albumon elhangzó számok:
1. Vespertilio
2. Eptesicus
3. Myotis
4. Barbastella
5. Artibeus
6. Tadarida
7. Macrotus
8. Antrozous
9. Nycteris
10. Molossus
11. Corynorhinus
12. Lasirius