Nils Landgren Funk Unit: Funky Abba (CD)
Írta: Varga Bálint | 2005. 08. 13.

Van ugyanis egy svéd zenész, Nils Landgren néven közismert, aki olyasvalamit tud, amit rajta kívül csak egyetlen ember a földön: a jazzben sem gyakran használt pozanon funkyt játszik. A másik úr Fred Wesley, aki James Brownnál kezdte, hogy most vagy a saját bandájával terjessze az igét, vagy Maceo Parker mellett fújja úgy, hogy az oldala is kidől. Nem könnyű dolog ez. A pozant sem a hangzása, sem a technikája nem teszi funky-hangszerré (már ha van ilyen). Persze a fúvósszekciónak állandóan tagja, de szólóban alig lehet hallani. Landgren azonban, aki anno az ABBA egyik stúdiózenészeként kezdte, a világ legfunkysabb hangszerévé avatja a pozant. Akik akkor este ott voltunk az A38-on, ezt láthattuk, hallhattuk, tapasztalhattuk.
Landgren már egy jó ideje (vagy 15 éve) azzal szórakozik, hogy a funkyt meghonosítsa Európában. Nem a mostanság annak hívott irányzatot, hanem azt a feszes, kemény, irdatlan tempójú zenét, amit a Tower of Power és Maceo Parker játszanak. Teszi ezt úgy, hogy egyik csapatot sem utánozza: már az első hangok után nyilvánvaló, hogy ez Landgren. A bosszantó az egészben az, hogy javarészt svéd muzsikusokkal játszik együtt, akik közt nem egy nyomja világszínvonalon. Az előző lemezeken olyan gyöngyszemekre bukkanhattunk (számos kiváló saját szerzemény mellett), mint a Riders on the Storm a The Doorstól, vagy Mercy, Mercy, Mercy Joe Zawinultól (illetve egész pontosan Cannonball Adderleytől), illetve a Freedom Jazz Dance Eddie Harristől. Lemezein egy-két feldolgozás szerepelt eddig. A Funky ABBA – mint a címe is mutatja – csak feldolgozásokból áll. Hallottunk már pár vértelen és bőszítő ABBA-nótákat tartalmazó lemezt, de ez az igazi.
Landgren ugyanis megtalálta a funkot az ABBA zenéjében. Nem volt nehéz, teszem hozzá. A Summer Night City vagy a Gimme Gimme Gimme tulajdonképpen funk-nóták, csak eddig ezt senki nem vette észre. Landgren igen, és a felismeréstől felbuzdulva egy egész albumnyit vett fel. A lemez nyitódala – Money Money Money – úgy szól, mint egy igazi, hetvenes évek közepén Amerikában felvett lemez. A dallam ismerős, a hangszerelés értelemszerű, jár a kéz és jár a láb, majd… Megszólal Magnum Coltrane Price rapje. Ó igen, egy funkosított ABBA-nótában rap. Nem is akármilyen. Közben a dobos hozza a mérnöki pontosságú tempót, a billentyűs már bele is kezd a szólójába, közben pedig szól a Landgren fújta pozanból és a Karl-Martin Almqvist fújta szaxofonból álló fúvósszekció. És ez még csak a kezdet. Olyan harmóniákat, olyan melódiákat játszanak a fúvósok, olyan szólókat vezetnek elő, amikbe az ember beleborzong. Az éneket Landgren hol magára vállalja (pedig alig van hangja, de az hihetetlenül jó), hol vendégénekesekre. A lemez egyik csúcspontjának számító Summer Night City című nótában az egyik legremekebb (és kétséget kizáróan a leggyönyörűbb) jazzénekesnő viszi a prímet, Viktoria Tolstoy.
Minden egyes nóta működik. Olyannyira, hogy maga Benny Andersson, az ABBA agytrösztje zongorázik a gyönyörűségesen lírai When All Is Said and Done című balladán. Az ABBA egyik leghíresebb nótája pedig teljesen új értelmet nyer Nils Landgren tolmácsolásában. Itt cseng a fülünkben a Thank You for the Music című dal, ugye? Namost, amikor a tempót Landgren megfelezi, bluesosítja, egy kis Hammonddal megspékeli, majd a maga kicsit megtört, kicsit erőtlen (de semmiképpen nem képzetlen) hangján elénekli, akkor megakad az emberben az ütő.
Valószínűleg csak Jimmy Smith tavaly nyári koncertjét vártam annyira, mint a Nils Landgren Funk Unitot az A38-on. Már az is sokat elárult, hogy a magyar zenei élet krémje (Szentmihályi Gábor, Gátos Iván, Csizmadia Gábor, hogy csak párat említsek) lelkesen ott sorakozott a bejáratnál. Szerintem egyikünk sem sejtette, micsoda buli vár ránk. Felszaladtak a színpadra, és belecsaptak a Money Money Moneyba. A fúvósszekció kibővült egy trombitással. Egy szőke nővel. Annika Granlund az ő neve, mint később megtudtuk. De nemcsak trombitált, hanem énekelt is. Trombitajátéka tisztességes volt, de az éneke magával ragadó. Színpadi jelenléte pedig megbabonázott mindenkit. A banda többi tagja szintén kiváló zenész (egytől egyig svédek), akik olyan alapot nyomtak a dobossal az élen, hogy Maceo is megirigyelhette volna, aki tavaly nyáron adott ugyanitt egy enyhe három és fél órás koncertet. Nem is érdemes belemenni a részletekbe, mert a koncert felülmúlta az albumot. (Eltekintve a basszer és a gitáros minősíthetetlenül gyenge szólójától.)
Szóval van egy svéd pasi, akiből árad a zene, aki olyan szólókat fúj, hogy a legnagyobb jazzpozanosok (köztük J. J. Johnson) is megirigyelhetik, aki kemény, lendületes, pontos, sodró erejű zenét játszik – úgy a stúdióban, mind koncerten. Miután véget ért fergeteges műsoruk, ennyit mondott búcsúzóul: „Remélem, jövünk még Budapestre.” Mi is. Nagyon. De addig is szerencsére itt van a Funky ABBA című album, amelyet egyszerűen nem lehet elégszer meghallgatni.
A lemezen elhangzó számok listája:
1. Money, money, money
2. Knowing me, knowing you
3. Voulez-vous
4. Thank you for the music
5. Super trouper
6. Summer night city
7. Gimme! Gimme! Gimme!
8. Ther name of the game
9. Dancing queen
10. Take a chance on me
11. Sos
12. When all is said and done