Frederik Pohl – C. M. Kornbluth: A Venus-üzlet
Írta: Galgóczi Tamás | 2005. 03. 07.
Az ár nem hibás, hajdanán valóban ennyiért lehetett keménytáblás, fekete-fehér rajzokkal illusztrált, sajtóhibáktól mentes regényt vásárolni (bár újraolvasva, azért némileg mókás, hogy az egyik rendőrtisztet őrsvezetőnek titulálja a fordító, a borítót pedig szemlátomást megviselte az eltelt idő és a rendszeres használat).
Abba most nem mennék bele, miként is kezdett a Kossuth Könyvkiadó tudományos-fantasztikus sorozatába, a végeredmény az érdekes: olyan alapvető szerzők jelentek meg magyarul, mint például Arthur C. Clarke, Michael Crichton, Arkagyij és Borisz Sztrugackij, Kurt Vonnegut. S nem utolsó sorban a Frederik Pohl–C. M. Kornbluth kettős műve, amely a nem is olyan távoli jövővel foglalkozik.
Képzeljük el, hogy a népképviseleti kormányokat apránként felváltja a gazdaságképviseleti kormányzás. A megacégek mondják meg, milyen törvények szülessenek, ahol a fogyasztás hazafias kötelesség, és a profit mindennél előrébb való.
A potenciális vevőket reklámügynökségek manipulálják, az értelem helyett az ösztönökre és az érzelmekre koncentrálva. Ténykedésük eredményeként olyan fogyasztói társadalom jön létre, ahol a fogyasztók félrabszolgai helyzetben élnek, és még a reklámok bírálata is bűnnek számít.
A végletekig kizsigerelt bolygó már képtelen ellátni az embermilliárdokat, a népesség többsége szintetikus táplálékon él. Mindezt teljesen természetesnek tarja Mitchell Courtenay ötcsillagos reklámfőnök, aki beosztásának köszönhetően felülről nézi és irányítja a világot. Azért őt is érik meglepetések: kinevezik a Venus-osztály élére (a könyvben következetesen Venus szerepel, így én is ezt használom). Feladata az egyelőre lakhatatlan bolygó céges tulajdonba vétele, reklámozása, eladása, egyszóval minden, amit cége jónak tart.
Akadnak persze ellenlábasai (rögtön ott van a konkurens reklámügynökség), akik nem csupán bukását, hanem halálát is kívánják az új beosztásában. Aztán ott vannak még a konzik is – ahogyan a Világ Konzervista Szövetségének tagjait hívják –, akik egyáltalán nem szeretnék, ha a profit érdekében kizsigerelnék a következő bolygót. Helyzetét tovább bonyolítja szerelmi élete, ami éppen válságban van, mivel kedvese nem kíván feleségül menni hozzá.
A szerzőpáros könyve vérbeli sci-fi, és egyben ijesztő antiutópia a jövőről. De ami igazándiból félelmetes, hogy akár még valóra is válhat. Elvégre fogyasztói társadalom vagyunk, s a reklámok száma folyamatosan gyarapszik. Szóval résen kell lennünk, különben többségünkre csúnya jövő vár.