Éjszaka Casablancában (DVD)
Írta: Galgóczi Tamás | 2005. 03. 01.
1946-ra a Marx testvérek vitathatatlanul beletanultak a filmezésbe. Ennek ékes példája az Éjszaka Casablancában című filmjük, amely a korábbi produkcióiktól eltérően, épkézláb forgatókönyvvel rendelkezik.
Azon persze lehet vitatkozni, mennyire számít eredetinek a történet, hiszen, miként azt a címválasztás is sugallja, Kertész Mihály Casablancá-jának marxi újraértelmezésével van dolgunk, mégpedig igazi táncos-zenés elemekkel tarkítva.
Érdekességként megemlíteném, hogy Archie Mayo darabjában számos jelent és díszlet utal az eredeti alkotásra.
Groucho Marx valami eldugott oázisból kerül a Hotel Casablanca igazgatói székébe, amely immár harmadszor üresedik meg – ezúttal mérgezés végez az előddel. A rendőrség tehetetlen és ötlettelen, az ilyenkor alkalmazott szabványeljárás csak a város romos épületeinek számát gyarapítja (Harpo Marx aktív részvételével).
A tartalékos francia repülőtisztnek (Charles Drake) ugyan van egy elmélete, de ezt sem a rendőrfőnök, sem a kormányzó nem veszi komolyan.
Pedig szőke hősünk (és bájos menyasszonya) jól értékeli a helyzetet: a háttérben szökött nácik ügyködnek holmi háborús kincs kimentésén.
A titkos terv része a hotel igazgatói posztjának megszerzése, mivel így a lelepleződés veszélye nélkül pakolhatják értékeiket. Ám hiába a német alapossággal kidolgozott menetrend, ha a sors három „őrült” képében közbeavatkozik.
Eltérően a Botrány a cirkuszban esetében látottaktól, itt csak elvétve tűnik öncélúnak, erőszakkal a forgatókönyvbe tuszkoltnak mindaz a bohóckodás, amit a testvérek művelnek. Ez különösen áll a zenei betétszámokra is (elmaradhatatlan kelléke filmjeiknek), logikusan következnek a cselekményből, nyoma sincs mesterkéltségnek.
Apropó zene. Chico Marx ez irányú tudásán nem sok fejlődést lehet felfedezni. A hét évvel korábbi Botrány a cirkuszban című filmjükben is hasonló egyveleget adott elő, viszont az előadásmód, a zenéhez mellékelt koreográfia vitathatatlanul fejlődött.
Vele ellentétben Harpo Marx ismételten meglepi a nagyérdeműt. Hárfakezelése (laikus szemmel) fantasztikus, öröm bámulni. Az meg már csak ráadás, hogy mindketten magyar dallamokat is játszanak.
A némiképp jellegtelen szerelmespárhoz képest Ruth Roman énekesnője pontosan az a vamp, aki puszta megjelenésével képes elcsavarni a férfiak fejét, és aki teljes mértékben tisztában is van ezzel (szerepe szerint ki is használja ezt).
Bár az időközben eltelt fél évszázad alatt jelentősen módosult a közmegegyezéssel elfogadott nőideál, azért még mai szemmel is van mit nézni rajta.
Hasonlóan emlékezetes, bár némiképp halványabb figura Sig Ruman német „grófja”, aki leginkább Eric von Stroheim klasszikus tisztalakításaihoz hasonlít – már amennyire ez a paródiában lehetséges.
Ám a fő hangsúly egyértelműen a Marx testvéreken van, verbális és vizuális poénjaik többsége időtálló, ma is mosolyt vagy kacagást vált ki a nézőből (elég a vívójelenetet, vagy a táncparkett gazdaságos kihasználását említeni).
A jellegzetes humor, és az a tény, hogy éppen az időközben klasszikussá vált Humphrey Bogart féle Casablanca esett paródiájuk „áldozatául”, olyan színvonalas produkciót eredményezett, ami – számomra legalábbis – ott szerepel a három legjobb filmjük között.
A 2004-es DVD kiadás kapcsán ugyanazt tudom elmondani, mint korábban. Továbbra is fájó a magyar szinkron hiánya (ráadásul ködös emlékeim a tévés változat esetében időnként más szöveget sejtetnek), a felirat még mindig akadályozza a pergő párbeszédek zökkenőmentes befogadását.
Ráadásul ezúttal a dalok szövege – számomra érthetetlen megfontolásból – nem került magyarításra. Ez vonatkozik a korongon található extrákra is, amik ezáltal a kizárólag magyar nyelvtudással rendelkezők számára túl nagy jelentőséggel nem bírnak.
Sajnos erre a korongra nem került fel az az életrajzi dokumentumfilm, ami a Botrány az operában esetében még helyet kapott, és ami sokat segít a rajongótáboron kívülről érkező filmrajongóknak.
Filmjeik:
HUMOR RISK - 1920 or 1921 (Nem került bemutatásra)
COCOANUTS - 1929
ANIMAL CRACKERS - 1930
THE HOUSE THAT SHADOWS BUILT - 1931
MONKEY BUSINESS - 1931
HOLLYWOOD ON PARADE NO.5 -1932
HORSE FEATHERS - 1932
DUCK SOUP - 1933
A NIGHT AT THE OPERA – 1935 (Botrány az operában)
YOURS FOR THE ASKING - 1936
A DAY AT THE RACES - 1937
ROOM SERVICE - 1938
AT THE CIRCUS - 1939
GO WEST - 1940
THE BIG STORE - 1941
INSTATANES - 1943
SCREEN SNAPSHOT NO. 110 - 1943
A NIGHT IN CASABLANCA – 1946 (Éjszaka Casablancában)
COPACABANA - 1947
LOVE HAPPY - 1950
MR. MUSIC - 1950
DOUBLE DYNAMITE - 1951
A GIRL IN EVERY PORT - 1952
THE STORY OF MANKIND - 1957
WILL SUCCESS SPOIL ROCK HUNTER? - 1957
SKIDOO - 1968
Eddig az alábbi filmjükről írtunk: Botrány az operában
Azon persze lehet vitatkozni, mennyire számít eredetinek a történet, hiszen, miként azt a címválasztás is sugallja, Kertész Mihály Casablancá-jának marxi újraértelmezésével van dolgunk, mégpedig igazi táncos-zenés elemekkel tarkítva.
Érdekességként megemlíteném, hogy Archie Mayo darabjában számos jelent és díszlet utal az eredeti alkotásra.
Groucho Marx valami eldugott oázisból kerül a Hotel Casablanca igazgatói székébe, amely immár harmadszor üresedik meg – ezúttal mérgezés végez az előddel. A rendőrség tehetetlen és ötlettelen, az ilyenkor alkalmazott szabványeljárás csak a város romos épületeinek számát gyarapítja (Harpo Marx aktív részvételével).
A tartalékos francia repülőtisztnek (Charles Drake) ugyan van egy elmélete, de ezt sem a rendőrfőnök, sem a kormányzó nem veszi komolyan.
Pedig szőke hősünk (és bájos menyasszonya) jól értékeli a helyzetet: a háttérben szökött nácik ügyködnek holmi háborús kincs kimentésén.
A titkos terv része a hotel igazgatói posztjának megszerzése, mivel így a lelepleződés veszélye nélkül pakolhatják értékeiket. Ám hiába a német alapossággal kidolgozott menetrend, ha a sors három „őrült” képében közbeavatkozik.
Eltérően a Botrány a cirkuszban esetében látottaktól, itt csak elvétve tűnik öncélúnak, erőszakkal a forgatókönyvbe tuszkoltnak mindaz a bohóckodás, amit a testvérek művelnek. Ez különösen áll a zenei betétszámokra is (elmaradhatatlan kelléke filmjeiknek), logikusan következnek a cselekményből, nyoma sincs mesterkéltségnek.
Apropó zene. Chico Marx ez irányú tudásán nem sok fejlődést lehet felfedezni. A hét évvel korábbi Botrány a cirkuszban című filmjükben is hasonló egyveleget adott elő, viszont az előadásmód, a zenéhez mellékelt koreográfia vitathatatlanul fejlődött.
Vele ellentétben Harpo Marx ismételten meglepi a nagyérdeműt. Hárfakezelése (laikus szemmel) fantasztikus, öröm bámulni. Az meg már csak ráadás, hogy mindketten magyar dallamokat is játszanak.
A némiképp jellegtelen szerelmespárhoz képest Ruth Roman énekesnője pontosan az a vamp, aki puszta megjelenésével képes elcsavarni a férfiak fejét, és aki teljes mértékben tisztában is van ezzel (szerepe szerint ki is használja ezt).
Bár az időközben eltelt fél évszázad alatt jelentősen módosult a közmegegyezéssel elfogadott nőideál, azért még mai szemmel is van mit nézni rajta.
Hasonlóan emlékezetes, bár némiképp halványabb figura Sig Ruman német „grófja”, aki leginkább Eric von Stroheim klasszikus tisztalakításaihoz hasonlít – már amennyire ez a paródiában lehetséges.
Ám a fő hangsúly egyértelműen a Marx testvéreken van, verbális és vizuális poénjaik többsége időtálló, ma is mosolyt vagy kacagást vált ki a nézőből (elég a vívójelenetet, vagy a táncparkett gazdaságos kihasználását említeni).
A jellegzetes humor, és az a tény, hogy éppen az időközben klasszikussá vált Humphrey Bogart féle Casablanca esett paródiájuk „áldozatául”, olyan színvonalas produkciót eredményezett, ami – számomra legalábbis – ott szerepel a három legjobb filmjük között.
A 2004-es DVD kiadás kapcsán ugyanazt tudom elmondani, mint korábban. Továbbra is fájó a magyar szinkron hiánya (ráadásul ködös emlékeim a tévés változat esetében időnként más szöveget sejtetnek), a felirat még mindig akadályozza a pergő párbeszédek zökkenőmentes befogadását.
Ráadásul ezúttal a dalok szövege – számomra érthetetlen megfontolásból – nem került magyarításra. Ez vonatkozik a korongon található extrákra is, amik ezáltal a kizárólag magyar nyelvtudással rendelkezők számára túl nagy jelentőséggel nem bírnak.
Sajnos erre a korongra nem került fel az az életrajzi dokumentumfilm, ami a Botrány az operában esetében még helyet kapott, és ami sokat segít a rajongótáboron kívülről érkező filmrajongóknak.
Filmjeik:
HUMOR RISK - 1920 or 1921 (Nem került bemutatásra)
COCOANUTS - 1929
ANIMAL CRACKERS - 1930
THE HOUSE THAT SHADOWS BUILT - 1931
MONKEY BUSINESS - 1931
HOLLYWOOD ON PARADE NO.5 -1932
HORSE FEATHERS - 1932
DUCK SOUP - 1933
A NIGHT AT THE OPERA – 1935 (Botrány az operában)
YOURS FOR THE ASKING - 1936
A DAY AT THE RACES - 1937
ROOM SERVICE - 1938
AT THE CIRCUS - 1939
GO WEST - 1940
THE BIG STORE - 1941
INSTATANES - 1943
SCREEN SNAPSHOT NO. 110 - 1943
A NIGHT IN CASABLANCA – 1946 (Éjszaka Casablancában)
COPACABANA - 1947
LOVE HAPPY - 1950
MR. MUSIC - 1950
DOUBLE DYNAMITE - 1951
A GIRL IN EVERY PORT - 1952
THE STORY OF MANKIND - 1957
WILL SUCCESS SPOIL ROCK HUNTER? - 1957
SKIDOO - 1968
Eddig az alábbi filmjükről írtunk: Botrány az operában