Ha megérinthetnélek…
Írta: Uzseka Norbert | 2005. 02. 10.
Gáti Oszkár, Jászai-, és Kisfaludy-díjas színművész önálló estje
Vidám Színpad
Mintha csak mese lenne, egy igazi, régi mese a mai kifordított világban, olyan volt ez az előadás. Gáti Oszkár önálló előadóestje, melyen ő egymaga állt (vagy épp ült töprengve, mélyeket sóhajtva három különféle székén) a színpadon, s nézett bele a szemünkbe.
Nem tudom, mit láthatott, s csak képzelhetem, mit élt meg, micsoda hőshöz illő lelkierőre lehetett szüksége hozzá. Hiába, hogy vagy húsz évvel ezelőtt 200 előadást is megélt ez az est, hiába, hogy ő maga nem sokat változott. A világ, az változott sokat.
Versek, szövegrészletek hangzottak el, egy egész emberi élet, s rajta keresztül, íme, meztelen önmagunk: a magányosok, a halandók, a gyengék, akik nem tudunk beszélni már, azaz az ember maga.
Csak Gáti Oszkár beszélt, de beszéltek a székek reccsenései, a torokköszörülések, könnycseppek arcokon…
Persze, hogy majd mindenki elrendezi magában, amit hallott, s amit az kiváltott. Persze, hogy még ezt is mind-mind ki kellene beszélni, megvitatni, valakivel. Valaki kell, igen.
Hogy József Attilától a Mamát és az Altatót így is lehet mondani, nem tudtam én eddig. Azt viszont tudtam, hogy Gáti Oszkárnak szép a hangja, s nagyszerű színész.
És amit ismertem az estről, arról mindről tudtam, hogy szép meg jó meg elgondolkodtató, s amit most hallottam először, azok is mind megérintettek, igen. Ezek egytől-egyig részei voltak az estnek.
De leginkább mégiscsak egy ember állt ott a színpadon, egy ember, aki túlnőtt „színészségén”, aki azt látja, hogy a költészetre, a gondolatokra, az igazán fontos dolgokra már nincs igény, és mindent eláraszt a vacak, a szemét, az üresség – s mégis kiáll oda, a legyőzöttek, a kisemmizettek büszkeségével, és mondja, amit mondania kell, mert mondania kell, és mert tudja, hogy ez az ő dolga.
Nem mese ez, és nem hős ő, és mégis. Nem Don Quijote, és nincs pátosz. De néha az éjsötét függöny előtt álló ember mintha ragyogott volna a reflektorok és a szemeink fényében.
Azt mondta a végén, míg meghajolt a vastaps szelében: „köszönöm”. Mi is, mi is.
Megérinthet-e Gáti Oszkár, vagy bárki, annyi embert, hogy visszafodulhasson mindaz a rossz, ami a világban, az országban, a szívekben történik és van? Nem. De megérinthet mindenkit és bárkit, aki elmegy, és megnézi.
Mert hiszen a teltház mit bizonyít, ha nem azt, hogy van rá igény? És remélem, lesznek máshol is fellépések, szerte az országban, ahogy régen.
Vidám Színpad
Mintha csak mese lenne, egy igazi, régi mese a mai kifordított világban, olyan volt ez az előadás. Gáti Oszkár önálló előadóestje, melyen ő egymaga állt (vagy épp ült töprengve, mélyeket sóhajtva három különféle székén) a színpadon, s nézett bele a szemünkbe.
Nem tudom, mit láthatott, s csak képzelhetem, mit élt meg, micsoda hőshöz illő lelkierőre lehetett szüksége hozzá. Hiába, hogy vagy húsz évvel ezelőtt 200 előadást is megélt ez az est, hiába, hogy ő maga nem sokat változott. A világ, az változott sokat.
Versek, szövegrészletek hangzottak el, egy egész emberi élet, s rajta keresztül, íme, meztelen önmagunk: a magányosok, a halandók, a gyengék, akik nem tudunk beszélni már, azaz az ember maga.
Csak Gáti Oszkár beszélt, de beszéltek a székek reccsenései, a torokköszörülések, könnycseppek arcokon…
Persze, hogy majd mindenki elrendezi magában, amit hallott, s amit az kiváltott. Persze, hogy még ezt is mind-mind ki kellene beszélni, megvitatni, valakivel. Valaki kell, igen.
Hogy József Attilától a Mamát és az Altatót így is lehet mondani, nem tudtam én eddig. Azt viszont tudtam, hogy Gáti Oszkárnak szép a hangja, s nagyszerű színész.
És amit ismertem az estről, arról mindről tudtam, hogy szép meg jó meg elgondolkodtató, s amit most hallottam először, azok is mind megérintettek, igen. Ezek egytől-egyig részei voltak az estnek.
De leginkább mégiscsak egy ember állt ott a színpadon, egy ember, aki túlnőtt „színészségén”, aki azt látja, hogy a költészetre, a gondolatokra, az igazán fontos dolgokra már nincs igény, és mindent eláraszt a vacak, a szemét, az üresség – s mégis kiáll oda, a legyőzöttek, a kisemmizettek büszkeségével, és mondja, amit mondania kell, mert mondania kell, és mert tudja, hogy ez az ő dolga.
Nem mese ez, és nem hős ő, és mégis. Nem Don Quijote, és nincs pátosz. De néha az éjsötét függöny előtt álló ember mintha ragyogott volna a reflektorok és a szemeink fényében.
Azt mondta a végén, míg meghajolt a vastaps szelében: „köszönöm”. Mi is, mi is.
Megérinthet-e Gáti Oszkár, vagy bárki, annyi embert, hogy visszafodulhasson mindaz a rossz, ami a világban, az országban, a szívekben történik és van? Nem. De megérinthet mindenkit és bárkit, aki elmegy, és megnézi.
Mert hiszen a teltház mit bizonyít, ha nem azt, hogy van rá igény? És remélem, lesznek máshol is fellépések, szerte az országban, ahogy régen.