Főkép

A 26. Képregénybörzén Németh Vladimirral, a Fumax Kiadó ügyvezetőjével beszélgettünk a kiadó múltjáról, jelenéről és jövőjéről.

 

Az elmúlt idők során eljutottatok odáig, hogy már a TOP 50 kiadó között tartanak számon titeket. Úgy gondolom, hogy ez leginkább annak köszönhető, hogy jól válogatjátok a könyveket – ezeket egyedül te találod ki, vagy másnak is van beleszólása?

 

Többnyire az én választásaimról van szó, bár folyamatosan változik a szempont, hogy mi alapján választunk ki könyveket. Szerintem most már ezt sikerült nagyon jól belőnünk, még ha voltak is mellényúlások. Viszont azokat a sorozatokat is be fogjuk fejezni, amelyeket már elkezdtünk, de úgy gondoljuk, hogy mégsem volt annyira jó ötlet. Nem szeretnénk félbehagyni semmit, de most már a 2013-as évben sokkal tudatosabban és még inkább megfontoltabban választjuk ki a jövőbeni kiadványokat.

 

Várható tőletek, hogy bevezettek még pár olyan szerzőt a piacra, akik jelenleg ismeretlenek hazánkban? Vagy esetleg maradtok a már beváltaknál, tehát az eddig befutott szerzőiteknél, illetve azoknál, akikkel más próbálkozott, de nem jött be neki?

 

Folyamatosan fogunk hozni új szerzőket, de mivel most főleg sorozataink vannak, így eléggé behatároltak a lehetőségeink – legalábbis addig, amíg nem futtattuk ki pár régebbi sorozatot, amelyek annyira nem voltak sikeresek. De jövőre már biztos, hogy két új szerző fog bemutatkozni.

 

Fantasy lesz?

 

Az egyik igen, már korábban bejelentettük, tehát nyugodtan el tudom mondani: 2013 legnagyobb fantasy-durranása külföldön Anthony Ryan regénye, a Blood Song (Vér dala). Egy e-könyves magánkiadásként jelent meg, és már úgy is óriási bestseller lett. Terveink szerint jövő tavasszal fogjuk kiadni, egy trilógiának az első kötete lesz.

 

Jól láttam, hogy általában átvesztitek a külföldi kiadások borítóit?

 

Igyekszünk, amikor tényleg olyan a borító, hogy nagyon tetszik nekünk – sőt, sokszor maga a borító játszik szerepet a választásban. Mivel rengeteg könyv jelenik meg kint, nekem az első szűrési szempontom a borító, ami persze nem mindig válik be, de valamit ki kell találni, hogy az ember a több ezer könyv között hogyan tud szűrni. Én általában a borítókra nézek rá, és sokszor úgy szúrok ki valamit.

 

Ne haragudj, de ez számomra úgy tűnik, mintha egy impulzus-kiadót alapítottál volna, ami az első benyomás alapján ad ki bestseller- és sikerkönyveket.

 

Az első benyomás mindig rendkívül fontos – de nyilván utána meg kell vizsgálni, hogy az helyes volt-e. De például a Tövisek Hercege abszolút ilyen volt: megláttam a borítót, és beleszerettem. Persze utána a könyv is nagyon jó volt, utána, amikor már olvastam, de először a borítóba szerettem bele. Ott mondjuk nem volt egyszerű megszerezni, hiszen a szerző nagyon sokat akart kérni érte, de utána vállalható szintre sikerült vele megalkudni. Tehát igyekszünk a külföldi borítót megtartani, amennyiben az jó és olyan összegért meg tudjuk venni, amennyit reálisnak érzünk. De például a Blood Songnál az eredeti borítók nem tetszenek annyira, ott majd magyar alkotóval szeretnénk hozzá borítót készíttetni.

 

A teljes interjú az alábbi videóban tekinthető meg.