Főkép

A Fesztivál harmadik napjának utolsó programjaként az Osiris Kiadó „Mi a zene?” című sajtótájékoztatóját választottam, egyrészt mivel a most induló zenei sorozatuk első hallásra érdekesnek tűnik, másodsorban a kiadó egyéb kiadványaira jellemző igényesség itt is értéket ígért. A műsorfüzetben feltüntetett résztvevők menet közben változtak (Gyurgyák János nem tudott eljönni), így Dolinszky Miklós a moderátori székből átülve a válaszadó szerepét öltötte fel.

A Zeneműkiadó megszűnése óta csak elvétve jelennek meg a komolyzenével komolyan foglalkozó könyvek, márpedig ez is elengedhetetlen feltétele az értő közönség… ide leginkább a nevelés szó illik, de ezt túlzásnak érzem, talán a továbbművelésének kifejezés fedi legjobban a célt.


Lényeg a lényeg: az Osiris Kiadó a meglévő társadalomtudományi és egyéb sorozatai mellett most egy zeneit is útjára indított, rögtön három kötettel. Peter Bloom Berlioz élete című műve talán annyiban tér el a szokványos életrajzoktól (aktualitását egyébként a tavalyi 200 éves évforduló biztosítja), hogy a zeneszerző sorsán kívül a kortársakat is bemutatja, így kontextusba helyezi őt, jobban érthetővé téve pályáját.

 

A másik könyv (Carl Dahlhaus – Hans Heinrich Eggebrecht: Mi a zene?) tulajdonképpen a két szerző esszéinek gyűjteménye, amit kiadójuk felkérésére, előre megadott kérdésekre írtak. Egymástól eltérő személyiségüknek köszönhetően válaszaik más-más irányból közelítenek, lehetővé téve az olvasónak a választás és az azonosulás szabadságát. Eggebrecht némileg lazább, míg Dahlhaus nehezebben értelmezhető stílusban írt, bár ez utóbbinál Dolinszky Miklós szerint ezt ellensúlyozza, hogy megértés után többet is ad a befogadónak.

Érzésem szerint legizgalmasabb az Időrengés című riportkönyv, melyben Dolinszky Miklós kilenc muzsikussal beszélget. Ebből egyfajta korrajz alakul ki, amely bár nem mondható szívderítőnek, azért elkeserítőnek sem. Mindenesetre a kötet talán alkalmas arra, hogy bizonyos rögzült megközelítések újragondolására késztessen – melyre mindegyik riportalany szerint feltétlenül szükség van.

 

A felolvasásokkal tarkított beszélgetés során nem csupán a sorozat létrejöttéről, jövőjéről, hanem az Időrengésben szereplő művészek összeválogatásának szempontjairól is szó esett. Három ízben Gyöngyösi Zoltán fuvolaművész és Gadó Gábor jazzgitáros játékát élvezhettük