Főkép

Mostanában egyre több és több a „spanyol krimi”. Ott van a Kossuth Kiadó sorozata, amelyben spanyol nyelvű szerzők művei látnak napvilágot Pablo De Santistól Carmen Posadasig, de az Agave is piacra dobott egy ütős argentín krimit, Guillermo Orsi Szent Városát, s idén újabb spanyol nyelvű krimiszerző bevezetését ígéri… Ezek szerint tehát van a skandináv zsáner mellett egy spanyol is? (Melynek elég szerencsétlen a neve, mert nyelvre utal, de nemzetre érthető…) Talán. Nekem azonban – a Kossuth Kiadó sorozata alapján – a spanyol krimikről két szó jut eszembe: a kegyetlenség és a különcség.

 

A sorozatba beválogatott könyvek nem mindennapi részletességgel és realitással mutatták be az élet sötét oldalát, a gonoszságot, érzelemtelenséget, kegyetlenséget. És valamennyi kötet különc szöveg, irodalmi kaland, olyan írás, amely nem adja könnyen magát, amely sosem lesz kényelmes strandolvasmány. Talán ezért is lehetséges, hogy vannak olyan magyar krimirajongók, akik a különböző fórumokon teljességgel elítélően írnak erről a zsánerről (ha az). Mások ezek a regények – számos értelemben.

 

Mindez hatványozottan igaz a spanyol Francisco González Ledesma műveire: a szerző a kemény krimit újítja meg a szöveg felől közeledve. Első magyarul kiadott kötete, a Szomszédom a halál teljesen egyéni módszert választ egy tökéletesen szabályos, izgalmas és kemény krimihez illően elkeserítő nyomozás történetének elbeszéléséhez. Rövid fejezetei, filmszerű vágásai rohamtempóban olvastatják a regényt, miközben betekintést nyerhetünk a mai Barcelona sötét, kedvetlen és keserű világába.

 

Az új kötet, a Halál Barcelonában két évvel a Szomszédom a halál után íródott. Benne ismét a fáradhatatlan és kitartó Méndez felügyelő nyomoz, az eset azonban teljesen rendhagyó. Adott először is egy jegyespár, amelynek hölgytagja az oltár előtt pisztolyt ránt a vőlegényére és lelövi őt. A vőlegény ráadásul ismerőse volt a felügyelőnek. Van aztán egy gonosz és kínokkal teli ház, amelyben egy középkorú asszony nevelget egy Down-kóros lányt: közben pedig ki-kiárusítja nem hagyományos szexre vágyó férfivendégeknek. Végül: csatangol a történetben egy csalódott és furcsán rokonszenves férfi, aki most szabadult a börtönből, ahol gyilkosságért ült – és akit felbérelnek egy újabb gyilkosságra. Mintegy háromszázötven oldalba telik, mire a kissé elkeseredett felügyelőnek sikerül rendet vágni az események és elkövetők között, s felgöngyölíteni a gyilkosságok, halálok, fenyegetések és családtörténetek szálait.

 

Elmondható tehát, hogy ismét egy emlékezetesen furcsa kötet került be a Spanyol krimi sorozatba, ami különös hangulata miatt kiváló olvasmány lehet minden krimikedvelő számára.