Főkép

Mire a könyv a kezembe került, már nagyon sokat hallottam róla másoktól. Tudtam, hogy film készül belőle, tudtam, hogy sokan már az író arcképébe is szerelmesek lettek a hátoldalon, tudtam, hogy ez egy nagyon izgalmas regény. Az ilyesmiktől sajnos mindig veszettül előítéletes leszek… Úgyhogy előre eldöntöttem, óvatosan közeledem a regényhez, egyrészt, mert nem túl meggyőző a borítója (még ha ez az eredeti könyvé is..), másrészt, mert számomra legalábbis riasztó a magyar címe (vajon miért tűnt az eredeti címnél hatásosabbnak a két nem hagyományos leírású név?), harmadrészt, mert túl vastag. Nos, mire befejeztem a kötetet, már egyáltalán nem izgatott a borító és a magyar cím, ezzel szemben sajnáltam, hogy a francia író nem csavart még egy párat a történetén…

 

Michel Bussi sikeres tanár a Roueni Egyetemen és népszerű krimiszerző. A Emilie vagy Lyse-Rose? a hatodik regénye volt 2012-ben, hat rangos irodalmi díjat nyert meg és húsz nyelvre fordították le. A hihetetlen siker nem véletlen: a szerzőnek egy látszólag egyszerű témát sikerült olyan fordulatosan és csavarosan megírnia, hogy az egyformán tetsszen a klasszikus krimik és a thrillerek, a romantikus családregények és a rejtvények kedvelőinek is.

 

A történet 1980 decemberében kezdődik, egy nappal karácsony előtt. Lezuhan egy Isztambulból Párizsba tartó repülőgép, fedélzetén majdnem százhetven utassal. A katasztrófában mindenki életét veszti, kivéve egy három hónapos kislányt, a Szitakötőt. De vajon melyik család három hónapos kisgyermeke élte túl a zuhanást: a szegény Vitralok vagy a gazdag Carville-ek rokona? Emilie vagy Lyse-Rose? Az események tizennyolc évvel később folytatódnak. A Carville-ok a hosszú évek alatt folyamatosan nyomoztatnak a történtek után, s úgy tűnik, Grand-Duc nyomozó eredményre is jutott – amikor öngyilkos lesz. Mire jött rá vajon? Milyen titkot rejt a füzete, amelybe feljegyezte a saját történetváltozatát arról, amit összerakott? S mit derít ki Marc, Szitakötő testvére? Ki valójában a lány? És mi történik vele tizennyolc évvel a katasztrófa után?

 

Miközben a csavaros, a detektív füzetének szövegéből és a különböző szereplők nézőpontját képviselő, filmes vágásokkal megtűzdelt cselekményes jelenetekből összeálló regényt olvassuk, furcsa történet bontakozhat ki előttünk gazdagokról és szegényekről, titkokról és elhallgatásokról, bűnökről és intrikákról. Nekem olvasás közben néha a szintén francia Sébastien Japrisot jutott eszembe: ő tudta körmönfont és bonyolult cselekményű regényeiben úgy forgatni az eseményeket, úgy közölni a visszaemlékezéseket, az adatokat és a részleteket, hogy csak a legvégén álljon össze mozaikkockáiból a megdöbbentő zárású, mellbevágó történet.

 

Hogy azután elkészül-e végül a film? És hogy fogjuk-e még olvasni Michel Bussi regényét mondjuk harminc év múlva? Nem tudom. Aki viszont most kézbe veszi, igazán jól szórakozhat a segítségével.