Richelle Mead: A végső áldozat
Írta: Kovács Tímea | 2011. 09. 09.
![Főkép](https://ekultura.hu/uploads/7499.jpg)
Az előző kötet végén Rose éppen megint óriási bajba került – a lányt, aki már többször megszökött az iskolából, az udvarból, és tulajdonképpen mindenhonnan, ahova a sors vetette, bűnözőket szöktetett meg a börtönből és strigákra vadászott a fél világon át, a morák királynőjének meggyilkolásával vádolják. Az egy percre sem kérdés, hogy nem ő tette, mint ahogy az sem, hogy nem várja ölbe tett kézzel az ítélethirdetést, azonban hogy sikerül-e bebizonyítania ártatlanságát, az már nem ilyen egyértelmű. Ezért aztán jobb híján ismét megszökik, apja, a vámpír-maffiózónak is beillő Abe és volt szerelme, a strigából lett jófiú Dmitrij segítségével. Útjuk során csatlakozik hozzájuk Sydney, az alkimista, és a kis csapat nekivág Amerikának, hogy felkutassanak egy eltitkolt főnemesi leszármazottat, miközben Rose udvarban maradt barátai a gyilkos kilétét próbálják kideríteni.
A két szál picit nyögvenyelősen kapcsolódik össze, a sorozat egyik legerőltetettebb megoldásával itt találkozhatunk, de sebaj, van annyira izgalmas ez a rész, hogy efölött szemet hunyunk. Rose-ék utazása olyan, mint egy hangulatos road movie, kisvárosból kisvárosba, motelből motelbe, útközben civakodva, afféle vámpírhippi kolóniákkal találkozva, néha menekülve – ami leginkább Sydney miatt szórakoztató, a vámpírokat és dampyrokat az „éjszaka gonosz teremtményeinek” tartó alkimista és útitársai összezártsága megannyi vicces pillanatot eredményez.
Eközben Lissa, Adrian és Cristian az udvarban nyomoznak a királynő gyilkosa után, és belekeverednek az új uralkodó megválasztásába. Hamarosan odáig fajulnak a dolgok, hogy a főnemesi származású Lissa az uralkodójelöltek között találja magát, jó- és rosszakarók kereszttüzében, és meg kell állja a helyét a legfelsőbb körök intrikái közepette, ha segíteni akar Rose-nak. A végkifejlet túl sok meglepetéssel nem szolgál, ugyan akad néhány meredek fordulat, de aki kicsit is ismeri a műfajt, az a kötet felénél már nagyjából pontosan láthatja, milyen irányba haladnak az események. Egyszer kerekedhet el igazán a szemünk, a gyilkos leleplezésekor, na, az tényleg váratlan.
Egyik szemem sír, a másik nevet – a rajongókkal együtt én is nagyon vártam, hogy kézbe vehessem az utolsó könyvet, és végre megtudjam, mi lesz Rose, Lissa és a többiek sorsa, de a végére érve azért ért néhány csalódás, picit úgy éreztem, vagy az írónő mesélőkéje fulladt ki a hatodik kötet végére, vagy én „öregedek ki” szép lassan a műfajból, de nekem ez most már így kevés. Mintha már minden fordulatot olvastam volna egyszer, jó párszor ismétli önmagát, és itt-ott jócskán túlírt a sorozat. Belefért volna ez három kötetbe is, és akkor olyan feszes, pörgős és izgalmas lenne végig, mint a harmadik és ötödik rész legjobb pillanatai. Ráadásul ahogy az várható volt, a veszteségek ellenére kimondottan rózsás (sőt!) véget kapott a sorozat, ami nekem egy picit csalódás, de lassan be kell látnom, hogy a kedvemért nem fogja senki felülírni a műfaj kereteit.
Ellenben kifejezetten tetszett az uralkodóválasztás körüli események ábrázolása; a felfordult királyi udvar, a választásra özönlő morák, a politikai változások, a próbák egészen más hangulatot adtak a könyvnek, mint Rose megszokott menekülése és drámázása. Saját műfajában nagyon jó kis sorozat ez, ugyan lehetne feszesebb és bátrabb, de még mindig inkább ezt ajánlanám a paranormális tinifantasy-re vágyó ifjaknak, semmint holmi csillámos nyálas vámpírokat. És a kritikáim ellenére is várom Mead következő sorozatát – ír olyan jól, hogy kíváncsivá tegyen.
Részlet a regényből