Douglas Adams: Dirk Gently holisztikus nyomozóirodája
Írta: Galamb Zoltán | 2010. 12. 30.
Jóllehet a cím egészen mást sugall, a regény főszereplője - már ha főszereplőnek nevezhetünk benne bárkit is - Richard MacDuff, a Way Forward Technologies II számítógépes programozója, akinek a könyv elején legnagyobb problémája még annak kiderítése, hogy miként szorulhatott újonnan vásárolt kanapéja az emeletre vezető lépcső fordulójába.
Mindez Richard egykori egyetemi kollégiumának, a St. Ceddnek éves Coleridge-bankettjével párhuzamosan kerül szóba, ahogy az erdélyiesen hangzó nevű Svlad Cjellit, vagyis felvett nevén Dirk Gentlyt is ezen az eseményen hozza szóba Richard egykori tutora, Reg, teljes nevén Urban Chronotis professzor.
Közben a bankettel egy időben zajló számos, első látásra összefüggéstelen eseményről tudhatunk meg részleteket.
Egy távoli bolygóról származó Elektromos Szerzetes egyszer csak lovával együtt egy földi fürdőszobában találja magát.
Gordon Way, a Way Forward tulajdonosa furcsa hangokat hall autója csomagtartójából, ám amikor kiszáll, hogy ellenőrizze, mi lehet a zaj forrása, váratlanul lelövik.
Gordon testvére, a csellista Susan, miután hiába vár Richardra, úgy dönt, Michael Wenton-Weakesszel tölti az estét.
Adams zsenialitására vall, hogy maga Dirk Gently csupán a regény harmadánál jelenik meg először - addig mindössze mások beszámolóiból hallhatunk róla.
Az eseményekbe pedig még később, nagyjából a könyv felénél kapcsolódik be az excentrikus detektív, akinek módszere a holisztikus paradigmán, vagyis az „alapvetően minden mindennel összefügg” tételén alapszik, amit Gently a kvantummechanika paradoxonjából vezetett le.
Az addig nehezen követhető cselekmény innentől fogva fokozatosan letisztul, a látszatra elkülönülő szálak kirakós kép kockáiként a helyükre kattannak, egyértelművé válnak a belső kohéziós erők eredői, minden rejtély nyitjára fény derül.
Noha a cselekmény önmagában is érdekes, az ősi fejtörők és legendák ellenállhatatlanul magával ragadó aurája lengi körül, mintha egy fekete lyuk eseményhorizontjánál lebegve gyönyörködnénk a történésekben, Adams mindezt a rá jellemző nyelvi és stiláris leleménnyel tetézi.
Hiszen akár a legabszurdabb, legmorbidabb tényeket és okfejtéseket is képes úgymond fapofával előadni, Dirk Gently, a címszereplő pedig mintegy Adams fiktív megkettőződése, alter egója, aki a leglehetetlenebb adatsorból is értelmes, összefüggő rendszert tud alkotni.
És mindezt olyan zenei és számítógépes allúziók szövik át, amelyek még a legfinnyásabb kritikust is meghátrálásra kényszerítenek, mielőtt bírálni kezdenék a könnyeden humoros sci-fi történetet, mely, akár a korábbi Adams-regényekben, itt újfent a magasirodalom eszköztárából kölcsönzött megoldásokkal keveredik.
A Dirk Gently holisztikus nyomozóirodája tehát, az ötrészes Galaxis útikalauz-trilógiához hasonlóan, színtiszta intellektuális élvezet. Olyan könyv, amit időről időre újra kell olvasni, hiába ismerjük már a megfejtést, ugyanis mint minden kimagasló irodalmi mű és zenedarab, az újbóli találkozáskor is a rácsodálkozás örömével frissít, ragad ki minket a mindennapok unalmából.
Kapcsolódó írások:Galaxis útikalauz stopposoknak (DVD)
Galaxis útikalauz - a tévésorozat (2 DVD)
Mindez Richard egykori egyetemi kollégiumának, a St. Ceddnek éves Coleridge-bankettjével párhuzamosan kerül szóba, ahogy az erdélyiesen hangzó nevű Svlad Cjellit, vagyis felvett nevén Dirk Gentlyt is ezen az eseményen hozza szóba Richard egykori tutora, Reg, teljes nevén Urban Chronotis professzor.
Közben a bankettel egy időben zajló számos, első látásra összefüggéstelen eseményről tudhatunk meg részleteket.
Egy távoli bolygóról származó Elektromos Szerzetes egyszer csak lovával együtt egy földi fürdőszobában találja magát.
Gordon Way, a Way Forward tulajdonosa furcsa hangokat hall autója csomagtartójából, ám amikor kiszáll, hogy ellenőrizze, mi lehet a zaj forrása, váratlanul lelövik.
Gordon testvére, a csellista Susan, miután hiába vár Richardra, úgy dönt, Michael Wenton-Weakesszel tölti az estét.
Adams zsenialitására vall, hogy maga Dirk Gently csupán a regény harmadánál jelenik meg először - addig mindössze mások beszámolóiból hallhatunk róla.
Az eseményekbe pedig még később, nagyjából a könyv felénél kapcsolódik be az excentrikus detektív, akinek módszere a holisztikus paradigmán, vagyis az „alapvetően minden mindennel összefügg” tételén alapszik, amit Gently a kvantummechanika paradoxonjából vezetett le.
Az addig nehezen követhető cselekmény innentől fogva fokozatosan letisztul, a látszatra elkülönülő szálak kirakós kép kockáiként a helyükre kattannak, egyértelművé válnak a belső kohéziós erők eredői, minden rejtély nyitjára fény derül.
Noha a cselekmény önmagában is érdekes, az ősi fejtörők és legendák ellenállhatatlanul magával ragadó aurája lengi körül, mintha egy fekete lyuk eseményhorizontjánál lebegve gyönyörködnénk a történésekben, Adams mindezt a rá jellemző nyelvi és stiláris leleménnyel tetézi.
Hiszen akár a legabszurdabb, legmorbidabb tényeket és okfejtéseket is képes úgymond fapofával előadni, Dirk Gently, a címszereplő pedig mintegy Adams fiktív megkettőződése, alter egója, aki a leglehetetlenebb adatsorból is értelmes, összefüggő rendszert tud alkotni.
És mindezt olyan zenei és számítógépes allúziók szövik át, amelyek még a legfinnyásabb kritikust is meghátrálásra kényszerítenek, mielőtt bírálni kezdenék a könnyeden humoros sci-fi történetet, mely, akár a korábbi Adams-regényekben, itt újfent a magasirodalom eszköztárából kölcsönzött megoldásokkal keveredik.
A Dirk Gently holisztikus nyomozóirodája tehát, az ötrészes Galaxis útikalauz-trilógiához hasonlóan, színtiszta intellektuális élvezet. Olyan könyv, amit időről időre újra kell olvasni, hiába ismerjük már a megfejtést, ugyanis mint minden kimagasló irodalmi mű és zenedarab, az újbóli találkozáskor is a rácsodálkozás örömével frissít, ragad ki minket a mindennapok unalmából.
Kapcsolódó írások:Galaxis útikalauz stopposoknak (DVD)
Galaxis útikalauz - a tévésorozat (2 DVD)