Főkép

A hetvenes évek végén két piti bűnöző úgy dönt, hogy elrabolja egy simlis ingatlan-befektető, Frank Dawson (Tim Robbins) feleségét, Mickey-t (Jennifer Aniston). Csakhogy ezzel Mr. Dawsonnak éppen szívességet tesznek, mert már beadta a válókeresetet, így aztán még asszonytartást is spórolnak neki – arról nem is szólva, hogy a simlis gazember inkább a barátnőjével (Isla Fisher) hetyeg, mintsem az egymilliós váltságdíjat szedje össze. Ezt az abszurd szituációt járja körül Elmore Leonard The Switch című regénye alapján készült eredetileg Life of Crime, de a magyar keresztségben Született bűnözők címet kapott groteszk krimi.

 

A film az egymásból építkező bizarr jelenetek és szituációk szövedékeként jellemezhető leginkább. Nemcsak a főszituáció abszurd, de rengeteg mellékszál vagy éppen apró mozzanat is meglepően groteszk tud lenni: közülük is kiemelkedik a náci szimpatizáns (Mark Boone Junior) figurája, aki már a kezdetektől a humor egyik lényeges forrása. De elgondolkozhatunk azon is, hogy mi lenne a logikus lépése a Mrs. Dawson után epekedő fiatalembernek (Will Forte), amikor rájön, hogy a nőt elrabolták... A film nézése közben végig az járt a fejemben, hogy ez egy modern Örkény-történet, amit a különleges filmzene is továbberősített – bár egy feszes thrillerparódiát rendezett Daniel Schechter, a zene ezt a feszültséget a maga üdeségével, játékosságával növeli és lazítja is egy picit. A film egyszerre a műfaj és önmaga paródiája is: a fent említett groteszkség és az önreflexív poénok kettőse teszi igazán lebilincselővé és szórakoztatóvá.

 

A legérdekesebb dolog ebben az egészben, hogy Jennifer Aniston kimozdulva a komfortzónájából – az agyatlan és negédes vígjátékokból –, miként állja meg a helyét ebben a feszesebb szövésű filmben, ahol ráadásul a karakterének életkora egybeesik a saját életkorával. És azt kell mondani, hogy tisztességesen végezte Ms Aniston a munkáját, túllépve a vígjátékokon, képes volt a drámai karakter eljátszására: jó bemutatkozás volt egy másik műfajban. Mos Def és John Hawkes remekül hozta a pitiből „keményebbé” váló – vagyis szándékozó – bűnözők szerepét, élettel, motivációval, történettel teli karakterüket nem is volt nehéz jól eljátszani. Tim Robbins és Isla Fisher kettőse ugyanúgy groteszk és bűbájos volt, mint ahogy maga a film.

 

Az Elmore Leonard regényeiből készült filmekhez olyan hírességeknek volt köze eddig, mint Quentin Tarantino, John Travolta, Diane Laine, Christopher Walken, vagy George Clooney. Ebbe a társaságba lépett most be Jennifer Aniston az emberrablós filmek paródiájával, hogy talán az eddigi legjobb slusszpoénnal beégesse magát egy darabig a retinámba, és kíváncsi legyek a jövőbeli esetleges drámai szerepeire is.