Főkép

Amikor Lucas 1976 végén már nagyjából befejezte az eredeti Csillagok Háborúja film forgatását, és végignézte az akkor még vágatlan anyagot, illetve a későbbi első (és meglehetősen tempótlan, erőtlen és unalmas) vágást filmjéből, valószínűleg meg sem fordult a fejében, hogy évtizedekkel később mekkora hisztéria fogja övezni az Ébredő Erő érkezését, amit már nem is ő, hanem egy, az eredeti filmeken felnőtt rendező fog dirigálni. Szerencsére vannak dolgok, amiken J.J. Abrams sem mert változtatni (sőt, az őt ért - szerintem alaptalan - kritikák szerint túl sok ilyen dolog is volt), ezek közül pedig az egyik legfontosabb a zene. Ne áltassuk magunkat, a Star Wars filmek űroperai jellegét nagyrészt a zseniális John Williamsnek köszönhetjük, aki popkulturális zenei mémeket alkotott meg olyan zenei művekkel, mint a „Birodalmi Induló” vagy az Erő témája. Pedig a hetvenes évek végén a klasszikus szimfonikus zenekar alkalmazása egyáltalán nem volt divat, tehát Lucas itt is 19-re húzott lapot, amikor nem szintetizátorokkal kreált futurisztikus aláfestést álmodott meg, hanem időtálló operai muzsikát. John Williams pedig minden tekintetben felülmúlta a várakozásokat. Értette a filmet, annak szereplőit és a Lucas által megteremtett világot, és olyan egyedi témákat alkotott meg az egyes szereplőknek, amiknek köszönhetően már csak a zene alapján meg tudjuk mondani, épp kit láthatunk a filmvásznon. Nagy ívű, de mégis dúdolható és kellően színpadias volt Williams zenéje, ami nagyban hozzájárult a filmek sikeréhez. Komolyan úgy gondolom, hogy az eredeti trilógia esetében is az élvezeti érték legalább 20 százalékát az aláfestő muzsika adja.

 

Az előzmény-trilógiánál pedig ez az arány még magasabb, és nem csak a filmek gyatrább színvonala miatt, hanem mert Williamsnek a ’99-es Baljós Árnyakhoz sikerült megírnia azt a témát, ami nem csak, hogy eléri a korábbi slágertételek színvonalát, de az emberi hang alkalmazása miatt még (az én listámon) egy hajszálnyival meg is haladja azokat. Ez volt a „Duel of the Fates”, amiért önmagában megérte megcsinálni az előzményeket, Jar Jarostul, mindenestül. Ilyen szintű „sláger” az Ébredő Erő filmzenéjébe nem került, ezt jobb már az elején tisztázni, de amúgy Williams minden más szempontból felnő korábbi munkáinak nagyságához. És most itt nem csak a Star Wars filmekről beszélünk, de a Harry Potter, a Superman, a Jurassic Park és az Indiana Jones filmek aláfestő zenéiről is.

 

Persze sok téma visszaköszön a korábbi filmzenékből (köszönhetően a régi szereplőknek), de kár lenne azt hinni, hogy Williams az előző részek dicsőségéből akarna megélni. Új témát kapott a legtöbb új karakter, így Rey, Snoke és az Ellenállás is. A szereplőkhöz köthető leitmotifok közül Reyé sikerült a legjobban, ezt tényleg oda lehet tenni Luke és Vader témái mellé, még ha jellegében teljesen más is, mint az utóbbi kettő. Sokkal játékosabb, kimértebb, táncszerűbb (kicsit Harry Potteres): pont olyan, amilyen egy kezdő hősnek jár. Az „Ellenállás Indulója” szintén remek lett, tényleg olyan, mint egy katonai bevonuló zene, de közben elképesztően dallamos és reményteli is, remek ellenpárja a régi Birodalom témájának. Snoke témájától nagyon sokat vártam, de sajnos ő ebben a részben csak némi fenyegető basszuskórust kapott, mindenféle megjegyezhető vagy karakteres dallam nélkül. Ami még mindenképpen kiemelendő, az a „Scherzo for X-Wings” című tétel, ami egy gyors zenei tréfa a Star Wars főtéma különböző változatait felhasználva. Nagyon dinamikus és életteli szösszenet, amit a mester biztos nagy vigyorral az arcán vezényelt. De a legszebb momentumot az albumon szerintem az utolsó „The Jedi Steps and Finale” című tétel hozza (illetve előtte a „Farewell and the Trip”), mert ezekben Rey és az Erő témája már együtt jelennek meg, előrevetítve a saga későbbi alakulását és az utódlást, amiről szerintem az egész Ébredő Erő szólt.

 

Azt azért sajnálom, hogy egy olyan karakteres szereplő, mint Kylo Ren nem kapott külön zenei motívumot, remélem ez a jövőben változni fog. Végülis Vader témája is A Birodalom Visszavág-ban csendült fel először, úgyhogy reménykedem, hogy Williams neki is valami hasonlót tartogat. Egyébként mindent összevetve Az Ébredő Erő filmzenéje is pont azt tudja, amit tudnia kell, és amire a film maga is hivatott volt: kiválóan egyesíti a régit az újjal, úgy, hogy közben egyértelműen az utóbbinak ágyaz meg és egy új generációt bocsát az útjára. Remélem, hogy a Star Wars mellett Williams is jó sokáig itt lesz még, hogy ehhez hasonló remek zenékkel gazdagítsa ezt a messzi-messzi galaxist.

 

A lemezen elhangzó tételek listája:

1. Main Title and the Attack on the Jakku Village

2. The Scavenger

3. I Can Fly Anything

4. Rey Meets BB-8

5. Follow Me

6. Rey`s Theme

7. The Falcon

8. That Girl with the Staff

9. The Rathtars!

10. Finn`s Confession

11. Maz`s Counsel

12. The Starkiller

13. Kylo Ren Arrives at the Battle

14. The Abduction

15. Han and Leia

16. March of the Resistance

17. Snoke

18. On the Inside

19. Torn Apart

20. The Ways of the Force

21. Scherzo for X-Wings

22. Farewell and the Trip

23. The Jedi Steps and Finale