Biztosan törölni akarja, a kiválasztott elemet?
Igen
Nem

Keith Jarrett-Charlie Haden-Paul Motian: Hamburg ’72 (CD)

Ki ne ismerné Keith Jarrett trióját Gary Peacockkal és Jack DeJohnette-tel? De volt egyszer, már nagyon régen, egy előképe is Jarrett zongoratriójának Charlie Hadennel nagybőgőn és Paul Motionnel dobokon. A mindössze huszonkét éves Jarrett 1967-ben az akkor még harminc éves Hadennel és a harminchat éves Motionnel rögzítette első, önálló korongját, Life Between the Exit Signs címmel. Trióként még kiadtak egy koncertet 1968-ban (Somewhere Before) és egy stúdió lemezt 1971-ben (The Mourning of a Star), majd ugyanabban az évben a szaxofonos Dewey Redmannel kiegészülve megjelentették az El Juicio (The Judgement) című korongot, hogy az American Quartet néven közismerté vált formációval, időnként olyan nagy formátumú ütőhangszeresekkel kiegészülve, mint Airto Moreira vagy Danny Johnson, számtalan felvételt készítsenek. De mind ez idáig azok számára, akik nem lehettek tanúi az egykori trió koncertjeinek, rejtve maradt, hogy ’71 után is adtak még koncerteket, amelyek közül a ’72-ben, Hamburgban készült felvételt jelentette meg most Jarrett és az ECM – amely koncertet egyébként képekben is gazdagon dokumentáltak, mint ahogyan azt az ECM igényes kivitelezésű CD-borítójában láthatjuk.

 

Igazi gyöngyszem, minden tekintetben. Egyrészt egészen kiváló hangminőségű felvétel, másrészt Paul Motion talán a felvétel kvalitásának köszönhetően is egészen más színeken dobol, mint korábbi lemezeiken: a cinek magasan csilingelnek, ünnepi hangulatot kölcsönözve Margot Jarrett „Rainbow” című bevezető kompozíciójának, miközben Keith Jarrett körkörösen végigsöpör improvizációival a szerkezet formáin. A későbbi triója jegyeit előlegezi meg kivételesen ez a darab, mégis érdekes kontrasztot teremtvén a zenészek eltérő személyeinek köszönhetően.

 

Bár a kiadott album hat témát tartalmaz, csak egy helyütt szakítja meg szünet az improvizációkat. Egy teljesen összefüggő, de jól tagolható koncertet hallunk, amelyen Jarrett a zongora mellett furulyán, ütőhangszereken és szoprán szaxofonon is közreműködik. Ez utóbbin úgy játszik, mint senki más: bár ennek a hangszernek is virtuóza, dallamvezetése olyan pulzusszámra lélegzik, amelytől minden albumukon mindig a muzsika természetes szépsége dominál, játsszanak időnként bármennyire is szabadon. Talán éppen ebben rejlik ennek a triónak az ereje: nem egyszerű zongoratrió, hanem egy állandóan változó zenei szövet, amelyet a muzsikusok lelkében áramló dinamizmus táplál gondolataik gazdagságának ritmusaira.

 

Minden hallgatás egy igazi élmény, egyszerűen kihagyhatatlan.

 

Előadók:

Keith Jarrett – zongora, furulya, ütőhangszerek, szoprán szaxofon

Charlie Haden – nagybőgő

Paul Motian – dobok, ütőhangszerek

 

Elhangzó szerzemények:

1. Rainbow (Margot Jarrett)

2. Everything That Lives Laments (Keith Jarrett)

3. Piece For Ornette (Keith Jarrett)

4. Take Me Back (Keith Jarrett)

5. Life, Dance (Keith Jarrett)

6. Song For Che (Charlie Haden)


Németh Attila - 2015. január 25.




MEGOSZTÁS
Az oldal tetejére

Hozzászólások

Hozzászóláshoz kérjük lépjen be!


    Legyen ön az első hozzászóló!

Kapcsolódó írások
  • Keresés

  • Ajánlott szerzők

  • Napi évfordulók

  • Eseménynaptár

  • Magunkról

  • Legfrissebb anyagaink

    7 nap14 nap21 nap
  • Bejelentkezés

    Jelszó-emlékeztető


      Kérjük, adja meg felhasználónevét, majd ellenőrizze postafiókját!

    • Felhasználónév:
    •  

    Regisztráció

    • Név:
    • E-mail:
    • Felhasználónév:
    • A felhasználónév ékezetes betűt vagy különleges karaktert nem tartalmazhat!
    • Jelszó:
    • Jelszó megismétlése:
    • Kedvenc szerző:
    • Kedvenc műfaj:
    •  
    •  
    A regisztráció egyben feliratkozást jelent a hírlevélre!