Marilyn Mazur & Jan Garbarek: Elixir (CD)
Írta: Czékus Mihály | 2009. 04. 25.
Nagyon sokan úgy emlegetik az Elixir című albumot, mint egy új Jan Garbarek lemezt, pedig ezt a korongot a világ egyik legjobb ütősének tartott dán-amerikai Marilyn Mazur jegyzi.
A kortárs jazzművészet legnagyobb egyéniségének tartott norvég szaxofonos, Garbarek „csak” vendég a produkcióban. Persze tegyük hozzá gyorsan, hogy teljesen egyenrangú partnere Mazurnak.
A két muzsikus már több albumon is játszott együtt (Twelve Moons /1992/, Visible World /1995/ és Rites /1998/). A mostani közös munka eredménye egy nagyon izgalmas lemez.
A lemezborítót szemügyre véve azonnal feltűnik, hogy az 55 perc játékidejű repertoárban meglehetősen sok, számszerint 21 kompozíció kapott helyet. A számok kétharmadát Mazur írta, a fennmaradó egyharmad pedig Garbarekkel közös alkotás.
A kompozíciók rövidségük ellenére igazi energiabombák, hallgatásuk közben egy tűzijáték képe jelenik meg előttem. Méghozzá egy olyan, amelyik a kilövés után, amikor az égboltra ér, szinte csak egy pontnyi kiterjedésű, de azután hatalmas gömbbé robban.
Ezek a számok - a „MetalDew”-tól a „Mother Drum”-ig, a „River”-től a „WinterWish”-ig - nem a külső, hanem a belső térben robbannak, vagyis a hallgató bensőjében.
Ez a zene sajátos világot teremt, amelyben elmélyülhetünk, befelé fordulhatunk. Ugyanúgy jelen van benne a spiritualitás, mint az észak-európai népekre jellemző természetközeli gondolkodás és a végtelen szabadságérzet.
Marilyn Mazur elképesztő atmoszférát képes teremteni a világ minden részéről összegyűjtött ütős hangszereivel: van itt minden a nigériai udu dobtól a marimbáig, a vibrafontól a Richard Waters nevéhez fűződő - tibeti „ősökkel” rendelkező - waterphone-ig.
Jan Garbarek pedig ugyanazt az igen magas színvonalat hozza ezen a korongon is, amit már évtizedeken keresztül megszoktunk tőle.
Marilyn Mazur és Jan Garbarek tökéletes kettőst alkotnak, élvezet őket hallgatni. Sajnos (vagy szerencsére?) egyikőjük sem tartozik azon előadók közé, akik sűrűn jelentkeznek új lemezzel, ezért vélhetően legalább 2-3 évet kell várni a folytatásra. Az viszont már előre borítékolható, hogy érdemes!
Előadók:
Marilyn Mazur - marimba, vibrafon, waterphone, harangok, gongok, cimbalom, udu dob, kolomp, varázs dob
Jan Garbarek - tenor és szoprán szaxofon, fuvola
A lemezen elhangzó számok listája:
1. Clear
2. Pathway
3. Dunum Song
4. Joy Chant
5. Bell-Painting
6. Elixir
7. Orientales
8. Metal Dew
9. Mother Drum
10. Mountain Breath
11. Creature Walk
12. Spirit Of Air
13. Spirit Of Sun
14. Sheep Dream
15. Talking Wind
16. Totem Dance
17. The Siren In The Well
18. River
19. On The Move
20. Winter Wish
21. Clear Recycle
Diszkográfia:
Primi (1984)
Future Song (1992)
Circular Chant (1995)
Small Labyrinths (1997)
A Story Of Multiplicy (1998)
Jordsange (2000)
Tryllemusic (Magic Music For And With Children) (2002)
All The Birds (2002)
Daylight Stories (2004)
Elixir (2008)
A kortárs jazzművészet legnagyobb egyéniségének tartott norvég szaxofonos, Garbarek „csak” vendég a produkcióban. Persze tegyük hozzá gyorsan, hogy teljesen egyenrangú partnere Mazurnak.
A két muzsikus már több albumon is játszott együtt (Twelve Moons /1992/, Visible World /1995/ és Rites /1998/). A mostani közös munka eredménye egy nagyon izgalmas lemez.
A lemezborítót szemügyre véve azonnal feltűnik, hogy az 55 perc játékidejű repertoárban meglehetősen sok, számszerint 21 kompozíció kapott helyet. A számok kétharmadát Mazur írta, a fennmaradó egyharmad pedig Garbarekkel közös alkotás.
A kompozíciók rövidségük ellenére igazi energiabombák, hallgatásuk közben egy tűzijáték képe jelenik meg előttem. Méghozzá egy olyan, amelyik a kilövés után, amikor az égboltra ér, szinte csak egy pontnyi kiterjedésű, de azután hatalmas gömbbé robban.
Ezek a számok - a „MetalDew”-tól a „Mother Drum”-ig, a „River”-től a „WinterWish”-ig - nem a külső, hanem a belső térben robbannak, vagyis a hallgató bensőjében.
Ez a zene sajátos világot teremt, amelyben elmélyülhetünk, befelé fordulhatunk. Ugyanúgy jelen van benne a spiritualitás, mint az észak-európai népekre jellemző természetközeli gondolkodás és a végtelen szabadságérzet.
Marilyn Mazur elképesztő atmoszférát képes teremteni a világ minden részéről összegyűjtött ütős hangszereivel: van itt minden a nigériai udu dobtól a marimbáig, a vibrafontól a Richard Waters nevéhez fűződő - tibeti „ősökkel” rendelkező - waterphone-ig.
Jan Garbarek pedig ugyanazt az igen magas színvonalat hozza ezen a korongon is, amit már évtizedeken keresztül megszoktunk tőle.
Marilyn Mazur és Jan Garbarek tökéletes kettőst alkotnak, élvezet őket hallgatni. Sajnos (vagy szerencsére?) egyikőjük sem tartozik azon előadók közé, akik sűrűn jelentkeznek új lemezzel, ezért vélhetően legalább 2-3 évet kell várni a folytatásra. Az viszont már előre borítékolható, hogy érdemes!
Előadók:
Marilyn Mazur - marimba, vibrafon, waterphone, harangok, gongok, cimbalom, udu dob, kolomp, varázs dob
Jan Garbarek - tenor és szoprán szaxofon, fuvola
A lemezen elhangzó számok listája:
1. Clear
2. Pathway
3. Dunum Song
4. Joy Chant
5. Bell-Painting
6. Elixir
7. Orientales
8. Metal Dew
9. Mother Drum
10. Mountain Breath
11. Creature Walk
12. Spirit Of Air
13. Spirit Of Sun
14. Sheep Dream
15. Talking Wind
16. Totem Dance
17. The Siren In The Well
18. River
19. On The Move
20. Winter Wish
21. Clear Recycle
Diszkográfia:
Primi (1984)
Future Song (1992)
Circular Chant (1995)
Small Labyrinths (1997)
A Story Of Multiplicy (1998)
Jordsange (2000)
Tryllemusic (Magic Music For And With Children) (2002)
All The Birds (2002)
Daylight Stories (2004)
Elixir (2008)