FőképHétévnyi hallgatás. Ennyi választotta el a kanadai kelta-világzenész, Loreena McKennitt hetedik és nyolcadik albumát. Az ok: személyes tragédia, de ennek közvetlen hatása cseppet sem érződik az új anyagon.

Az An Ancient Muse – ahogy azt Loreena McKennitt-től megszokhattuk már – újabb zenei utazás, ezúttal a Selyemút, a kínai-európai kereskedelem kultúrákat átszelő és egyesítő útvonalának felderítéséről szól.
És mint ilyen, keresztmetszetet ad a középkori és reneszánsz kelet-nyugati kontaktus kölcsönösen megtermékenyítő hatásairól.

Rögtön a bevezető szám arra emlékeztet minket, mennyire komoly befolyással volt a nyugati, vagyis római kereszténységre a bizánci kultúra.
Az „Incantation” dallamában, díszítéseiben, szőnyegszerű, monoton kíséretében ugyanis a görög közvetítéssel a VII. és VIII. századokban Rómába jutott arabos, bizánci egyházi dalok rokonát fedezhetjük fel.
Olyan dalokét, amilyeneket még a Karoling gregorián ének „szabályainak” megszilárdulása előtt hallgathattak templomba járó őseink.

Még nagyobb meglepetéssel szolgál a „Sacred Shabbat”, amit első hallásra akár kora reneszánsz magyar tánczenének is hihetnénk, ám hamar kiderül róla, hogy a sűrűn pontozott ritmusú dallam, és a hozzá köthető felfogás úgyszintén görög, valamint török közvetítéssel jutott el Európába, és így hazánkba is.
A legdöbbenetesebb felfedezés mégis az, hogy a dal eredetije (már amennyire a keletkezéstörténete nyomon követhető) szefárd zsidó egyházi ének volt.

Kell ennél ékesebb bizonyíték a muzikalitás egyetemességére, a zenei magvak különféle termőtalajokbani csodás kicsírázására?

A lemezen persze hallhatunk még bandukolós, a lassú vándorlás izgalmasan egyhangú hangulatát sugalló, lírával és uddal (a lantot, arabul al udnak hívták, s ebből ered az angol lute elnevezés) megszólaltatott zenét („The Gates Of Istanbul”); reneszánsz gamba consorttal (nem kisebb név, mint a régizenés Fretwork előadásában) indított Walter Scott-költemény megzenésítést („The English Ladye And The Knight”); no meg hamisítatlan kelta dalt („Penelope’s Song” és „Never-Ending Road”), amilyennek azt többek között Enyától ismerjük.

Ha lehetséges ilyesmi, Loreena McKennitt a középkorba és az első világjárók, felfedezők századába varázsol minket vissza sajátos világzenéjével, mely a földkerekség népeinek és muzsikáinak egységességét, egyazon gyökereit mutatja meg gyönyörű félreérthetetlenséggel.

Közreműködők:
Tal Bergman – dobok, ütőhangszerek
Stuart Bruce – vokál, ütőhangszerek
Clive Dreamer – dobok
Panos Dimitrakopoulos – kanun
Nigel Eaton – tekerőlant
Ben Grossman – tekerőlant
Ed Hanley – tabla, udu dob
Jason Hann – ütőhangszerek
Steáfán Hannigan – török klarinét, vokál, ír duda
Brian Hughes – elektromos gitár, gitár-szintetizátor, vokál, ud, kelta buzuki, spanyolgitár
Charlie Jones – akusztikus basszusgitár
Manu Katché – dobok
Georgios Kontogiannis – görög buzuki
Tim Landers – basszusgitár
Caroline Lavelle – cselló
Rick Lazar – ütőhangszerek
Annbjorg Lien - nyckelharpa
Hugh Marsh - hegedű
Loreena McKennitt - ének, billentyűs hangszerek, tangóharmonika, hárfa, ütőhangszerek, zongora
Marco Migliari - vokál
Donald Quan - brácsa, vokál
Hossan Ramzay - ütőhangszerek
Sokratis Sinopoulos - líra
Haig Yazdjian - ud

A lemezen elhangzó számok listája:
1. Incantation
2. The Gates Of Istanbul
3. Caravanserai
4. The English Ladye And The Knight
5. Kecharitomene
6. Penelope’s Song
7. Sacred Shabbat
8. Beneath A Phrygian Sky
9. Never-Ending Road (Amhrán Duit)

Diszkográfia:
Elemental (1985)
To Drive The Cold Winter Away (1987)
Parallel Dream (1989)
The Visit (1991)
The Mask And Mirror (1994)
The Book Of Secrets (1997)
Live In Paris And Toronto (1999)
An Ancient Muse (2006)
Nights from the Alhambra (2007) koncert DVD
A Midwinter Night`s Dream (2008)
A Moveable Musical Feast (2008) DVD