Steve Reich: Different Trains / Electric Counterpoint (CD)
Írta: Galamb Zoltán | 2005. 12. 18.

Az elsőként megszólaló kompozíció, a magnófelvételre, valamint hangfelvételről és élőben szimultán megszólaló vonósnégyesre írt „ellenpont”, leplezetlen politikai mondanivalóval rendelkezik, ám a fő hangsúly mégsem erre, hanem a dokumentum-zenemű megteremtésére tett próbálkozásra helyeződik. A mű alapja a mintavételezővel feldolgozott mondatfoszlányokból, és a beszéd természetes ritmusa és dallama által sugallt zenei motívumokból áll össze. Ezeket a minimalista témákat ismétli gyors tempóváltásokkal a magnószalagra rögzítet vonósnégyesekkel „versengő” élő kvartett. A végeredmény valami különlegesen életszerű, mégis tökéletesen elvont, modern muzsikába öntött imádság.
Maguk a hangfelvételek a soá túlélőinek önvallomásiból kivágott részletek, épp ezért rendkívül megrázóan sugallják az elnyomó rendszerek könyörtelenségét, ugyanakkor nem mondanak nyíltan ítéletet felettük. A zene elsősorban örök emléket állít, hangokból összeállított emlékművet emel a múlt század sorsfordító világégésének áldozatai számára.
A lemezre felkerült másik felvételen a talán legsokrétűbb dzsesszgitáros, Pat Metheny felelget önmagának: tíz gitárral és két elektromos basszusgitárral felvett alapra játssza fel élőben az utolsó szólamot. A témák itt is végtelenül rövidek, a tempó minden egyes témaváltással változik valamelyest, a szólamok csupán apró részletekben térnek el egymástól. Ez a repetitív kánonszerűség pedig úgy szippantja magába a hallgatót, akár egy mantra, vagy a reneszánsz fénykorában a legjelesebb zeneszerzők tollából született misék.
Steve Reich számomra kezdettől fogva a fenntartások nélkül befogadható mai zeneszerzőt jelentette, akinél legfeljebb „tanítványa”, a zenei minimalizmus kifejezés atyja, az angol Michael Nyman komponál könnyedebb, mégis minden elemében intellektuális műveket.
Reich minden darabja zenei reveláció, a Different Trains pedig a Kronos Quartet számára megrendelt talán legelemibb erejű mű. A Pat Metheny részére, és némileg közreműködésével létrehozott alkotás ugyanakkor elvitathatatlanul tökéletes mesterremek, az elektromos gitárra írt komolyzene egyik csúcsteljesítménye.
Senki ne habozzon tehát meghallgatni, beszerezni e rendkívüli párosítása miatt is jelentős, egyben rendkívüli élménnyel kecsegtető lemezt.
Előadók:
Kronos Quartet
David Harrington - hegedű
John Sherba - hegedű
Hank Dutt - brácsa
Joan Jeanrenaud - cselló
Pat Metheny - gitár
A lemezen elhangzó számok listája:
Different Trains
1. America - Before the war
2. Europe - During the war
3. After the war
Electric Counterpoint
4. Fast
5. Slow
6. Fast